به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۹۲۰۲
سوريه ديگر قادر به توليد سلاح شيميايي نيست

انهدام تجهیزات سایت‌های شیمیایی سوریه

گروه بين الملل: سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، مسئولان سوری گزارش خود را در خصوص امحای زرادخانه شیمیایی خود بر اساس زمان توافق شده ارائه دادند.
انهدام تجهیزات سایت‌های شیمیایی سوریه
سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: کشور سوریه در 24 اکتبر 2013 گزارش رسمی خود را در خصوص امحای سلاح‌های شیمیایی ارائه داد که این گزارش شامل طرحی کلی در خصوص امحای این سلاح‌ها بود که به شورای اجرایی این سازمان ارائه شد. سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی با بیان اینکه این گزارش شرایطی را برای امحای سیستماتیک و کامل این تسلیحات فراهم می‌کند، اعلام کرد: دمشق گزارشی در خصوص فعالیت تاسیسات خود که شامل معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نمی‌شد و از سوی بازرسان سازمان ملل مورد بازرسی قرار گرفته بود، به این سازمان ارائه داد. پیشتر رئیس روابط عمومی و اطلاع رسانی در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اظهار امیدواری کرد که مسئولان سوری از اول نوامبر آتی دیگر قادر به تولید سلاح‌های شیمیایی نباشند. وی گفت: ما اطمینان داریم که ما تا یکم نوامبر در اجرای این اقدام موفق خواهیم شد، چرا که تجهیزات تمام سایت‌های شیمیایی در سوریه به جز یک سایت در حال انهدام است.

در همين حال وزیر خارجه روسیه با بیان این که همه تنها در حرف از برگزاری نشست ژنو 2 حمایت می‌کنند، تصریح کرد، برخی گروه‌های مخالف در سوریه شرکت‌کنندگان احتمالی در نشست ژنو2 را تهدید می‌کنند. سرگئی لاوروف اظهار کرد: هر یک از گروه‌های مخالف در سوریه حامی مالی یا یک ناظر در منطقه یا خارج از آن دارند و همگان از جمله آمریکا این مسئله را به خوبی می‌دانند.وی با اشاره به این که همه صرفا با حرف و کلام از برگزاری ژنو 2 حمایت‌ می‌کنند، اعلام کرد: برخی از حامیان مالی گروه‌های مخالف در سوریه مستقیما درصدد هستند تا تلاش‌ها برای برگزاری نشست ژنو را از بین ببرند. وزیر خارجه روسیه عنوان داشت که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مسوول سرنوشت حل و فصل سیاسی بحران در این کشور هستند. وی با اشاره به چند دستگی میان گروه‌های مخالف در سوریه تاکید کرد: برگزاری ژنو 2 ایجاب می‌کند که طرف‌های تاثیر گذار بر مخالفان سوریه که اکنون از چنددستگی رنج می‌برند، وارد عمل شوند.
لاوروف تصریح کرد: برخی از گروه‌های مسلح از ائتلاف مخالفان سوریه جدا شده‌اند و برخی گروه‌های دیگر اعلام کرده‌اند که به رویکردهای القاعده نزدیک هستند و از القاعده فرمان می‌گیرند.وی خشم خود را نسبت به مورد تهدید قرار گرفتن برخی از شرکت‌کنندگان احتمالی ژنو 2 از سوی برخی گروه‌های مخالف اظهار و تاکید کرد: این اقدام قابل قبول نیست.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این گروه‌ها همچنین برخی از کشورهایی را تهدید کرده‌اند که خواهان تحقق راه حل سیاسی و مخالف راه‌کار نظامی هستند. وی همچنین درباره مصالحه بر سر سپر دفاع موشکی آمریکا گفت: مصالحه را می‌پذیریم اما صحبت از اینکه هیچ تغییری در این طرح ایجاد نشود قابل پذیرش نیست.
لاوروف با تاکید بر اینکه موضع کشورش در خصوص سپر دفاع موشکی ‌آمریکا مشخص است، گفت: مساله دفاع موشکی یک مساله پرمناقشه است. ما آماده گفتگوی سازنده با آمریکا و ناتو در این زمینه هستیم. ما از تلاش برای مصالحه استقبال می‌کنیم اما اینکه هیچ تغییری نباید در طرح آمریکا ایجاد شود و یا اینکه این طرح بر علیه روسیه نیست را نمی‌پذیریم.

قاچاق آوارگان سوری‌ به انگلیس با 11 هزار پوند
یک روزنامه انگلیسی از فعالیت گروه‌های تبهکار که در ازای دریافت مبالغ هنگفت از پناهندگان سوری‌ آن‌ها را به انگلیس قاچاق می‌کنند، پرده برداشت.‌ روزنامه «میرر» از فعالیت گروه تبهکاری که در ازای دریافت مبالغ زیاد، صدها پناهنده سوری را به انگلیس برده است، پرده برداشت. فعالیت‌ باندهای تبهکار سبب شده نگرانی‌ها مبنی بر اینکه سازمان‌های تروریستی همچون القاعده از چنین تاکتیکی برای نفوذ به اروپا استفاده کنند، افزایش یابد.این گروه در استانبول به عوامل مخفی روزنامه میرور گفت که در ازای 34 هزار پوند سه نفر را با استفاده از گذرنامه‌ جعلی از سوریه بیرون برده است و معمولا هزینه 11 هزار پوند از هر فرد دریافت می‌شود.به گفته یکی از عوامل این گروه، آن‌ها سوری‌ها را از طریق ترکیه به ایتالیا، هلند و کشورهای اسکاندیناوی می‌برند، اما انگلیس گرانتر از همه است و پس از ورود به انگلیس، سوری‌ها درخواست پناهندگان می‌دهند.هفته گذشته گزارش شد که بیش از 600 هزار سوری در ترکیه به سر می‌برند.