به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۱۸۰۳۶
درگزارش بازرسان خلع‌سلاح شیمیایی سوریه مطرح شد

نابودي‌سلاح‌های‌شیمیایی‌سه پایگاه در‌سوريه

گروه بين الملل: بازرسان شیمیایی مستقر در سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در 10 روز آغاز ماموریت خود از سه پایگاه ذخیره سازی و تولید سلاح‌های شیمیایی بازدید و بخشی از تجهیزات و سلاح‌های شیمیایی دمشق را نابود کردند.
نابودي‌سلاح‌های‌شیمیایی‌سه پایگاه در‌سوريه
بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل که هم اکنون در سوریه هستند با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که این تجهیزات به دست کارمندان رسمی دولت سوریه و با نظارت بازرسان بین‌المللی نابود شده است. در این بیانیه همچنین تاکید شده که اطلاعاتی که توسط دولت سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی و مراکز آن ارائه شده، در حال بررسی است و در این زمینه نیز پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است. این بازرسان که تعداد آنها هم اکنون به 60 کارشناس نظامی و شیمیایی رسیده، اعلام کردند که با جدیت به کار خود ادامه می‌دهند و تلاش خواهندکرد طبق توافق قبلی تا اواسط سال 2014 سلاح‌های شیمیایی سوریه و تجهیزات مرتبط با آن را از بین ببرند. پیش بینی می‌شود روز دوشنبه 190 بازرس دیگر به سوریه اعزام شود که با این کار روند از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

تشکیل کمیته امحای تسلیحات شیمیایی
شورای امنیت سازمان ملل رسما اولین عملیات مشترک با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را برای امحای تسلیحات سوریه تایید کرد. سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل مشترکا تیم 60 نفره‌ای از کارشناسان و کارکنان پشتیبانی را برای نابود کردن تاسیسات تولید گازهای شیمیایی به سوریه اعزام کرده‌اند.شورای امنیت متشکل از 15 عضو با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از طرح وی برای نابودی کامل تسلیحات شیمیایی دمشق پشتیبانی کرد. بان کی مون قرار است سیگرید کاگ از هلند را به عنوان رئیس این عملیات مشترک اعلام کند. کاگ یکی از معاونان بان کی مون است که در برنامه توسعه سازمان ملل مشغول به کار است.از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز در نامه‌ای به شورای امنیت از اقدام آن‌ها برای پذیرش طرح خود تقدیر کرد. بان کی مون در طرح پیشنهادی خود به شورای امنیت گفته بود که حدود 100 کارشناس برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه از جمله گاز خردل، گاز سارین و دیگر تسلیحات تا اواسط 2014 مورد نیاز باشد.

نگرانی مجامع جهانی بابت سوء استفاده از کودکان آواره سوری

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی از اوضاع آوارگان سوری، نسبت به موارد متعدد سوء استفاده‌ از کودکان ابراز نگرانی کرد. یونیسف اعلام کرد، برخی از کودکان آواره سوری که از ترس جنگ در سوریه به اردن گریخته‌اند به اشکال مختلف مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به ازدواج زودهنگام و استفاده از کودکان به عنوان کارگر اشاره کرد.
نماینده یونیسف در اردن در گزارشی از وضعیت آوارگان که در ژنو ارائه کرد گفت: اردن در حال حاضر پذیرای 540 هزار آواره سوری است و این مساله فشارهای زیادی به امان برای ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی وارد آورده است. وی ادامه داد: آوارگان سوری‌ غالبا در مکان‌های نامناسب در شمال اردن ساکن هستند که بیشتر شاهد موارد سوء استفاده از کودکان است به نحوی که بسیاری از نوجوانان 14 تا 17 سال از تحصیل محروم بوده و در معرض خطر سوء استفاده قرار دارند. این مسئول عضو یونیسف تاکید کرد: حدود 30 هزار کودک سوری در اردن در مزارع و مشاغل سخت از جمله سم‌پاشی به مدت 10 ساعت در روز و یا در مکانیکی‌ها و نانوایی‌ها مشغول به کار هستند.
اردن دومین کشور میزبان تعداد بالای آوارگان سوری بعد از لبنان است و تاکنون چندین بار مسئولان این کشور از جامعه جهانی درخواست کمک کرده‌اند.

..............
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۶:۱۵
این سلاح ها که مال دولت سوریه نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (145694)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۸:۲۰
همه تلاش جامعه جهانی در قضیه بحران سوریه بر این نکته استوار شده است که مردمان جهان و افکار عمومی را از قضایای اصلی در داخل این کشور بی خبر نگاه دارند.
خلع‌سلاح شیمیایی سوریه هم،امروز به یکی از این فریب ها افزوده شده،در حالی که مردم سوریه در اثر جنگ در این کشور از سوی هر دوطرف درگیر جان خود را از دست می دهند.
همین دیروز دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده که گروه های القاعده و نزدیک به القاعده مثل دولت اسلامی عراق و شام(داعش)و جبهه النصره و جیش المهاجرین و الأنصار و گردان انصارالشام و گردان صقور العزالإسلامیتین به نزدیک به 10 روستای علوی‌نشین حمله کردند و 190 نفر را شهید ساخته اند.
چه کسی مسئول این همه فجایع و کشتار است که هر روز توسط دو طرف درگیر اتفاق می افتد،در حالی که جامعه جهانی مشغول دغدغه خود برای خلع‌سلاح شیمیایی است که دردی از آلام بی شمار مردم سوریه کم نمی کند. (145762)