به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۱۵۱۰۵

نشانه‌اي دیگر برای تعامل‌در‌برنامه‌هسته‌‌اي

گروه سياسي: رویترز انتخاب رضا نجفی به عنوان نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشانه دیگری از جانب دولت حسن روحانی برای تعامل درباره برنامه هسته‌یی ایران خواند.
نشانه‌اي دیگر برای تعامل‌در‌برنامه‌هسته‌‌اي
اين خبرگزاری انگليسي در گزارشی درباره انتصاب رضا نجفی برای جانشینی علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: ایران یک کارشناس خلع سلاح را به عنوان نماینده‌اش در دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل منصوب کرد و با این کار به جابجایی مقامات ارشد درگیر با برنامه اتمی از زمان به دست گرفتن دولت توسط حسن روحانی، رییس جمهور جدید که وعده بهبود روابط خارجی ایران را داده است، ادامه داد.

روحانی هنوز شخصی را برای مهم ترین‌پست دیپلماتیک ایران (مذاکره کننده ارشد هسته‌یی با قدرت‌های جهانی) معرفی نکرده است اما ویژگی عملگرا بودن تیمش به نزدیک‌تر شدن سیاست هسته‌یی و سیاست خارجی اشاره می‌کند.
این گزارش با «محافظه‌کار و تندرو» خواندن رییس‌جمهور پیشین ایران و نیز «بی‌ثمر» خواندن مذاکرات ایران و آژانس ادامه داد که نجفی جانشین سلطانیه‌ای می‌شود که تاکنون ریاست مذاکرات بی‌ثمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سال 2012 به عهده داشته و نماینده ایران در دوران محمود احمدی‌نژاد محافظه‌کار و تندرو بوده است.
بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های وین معتقدند که خروج سلطانیه، محافظه کار سرسختی که روابطش با آژانس بین المللی انرژی اتمی پرتنش شده بود، ممکن است نشانه دیگری از تمایل روحانی به شروعی تازه با جهان خارج درباره مسایل هسته‌یی باشد.
رویترز افزود: روحانی وعده داده است که ایران در رابطه با آژانس و قدرت های بزرگ شفاف‌تر و کمتر مواجهه‌جویانه خواهد بود اما دیپلمات‌ها می‌گویند که با توجه به اینکه روحانی به هیچ تغییری در اصرار جمهوری اسلامی ایران درباره حق غنی سازی بدون محدودیت اشاره ای نکرده است، هنوز معلوم نیست که لحن جدید ایران به تغییری محسوس بینجامد.

میثم
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۵:۰۵
من ایرانی حاضرم از حق مسلم خود یعنی انرژی هسته ای بگذرم ولی به جاش برایم کار و مسکن و رفاه و آزادی و امنیت که گویا حقوق چندان مسلمی هم نیستند فراهم شود
حله....!؟ (118070)
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۲۰:۱۳
البته ما هم همینها را می خوایم (118256)
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۲۳:۵۵
خداوند پدر و مادرت را به خاطر درج این مطلب بیامرزد احسنت؛ (118353)
bdbdbdbddbdbdbdbdb
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۴۷
امیدورام روحانی در جنگ سوریه سوتی نده و از احمدی نژاد داغتر نشه اظهار نظرهاش خیلی جوگیرانه است ها (118216)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۲۰:۴۷
این قدر که برای هسته ای هزینه شده اگر برای انرژی های پاک هزینه میشد. الان ایران گلستان بود. (118268)