به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۵۲۹۶۱

آمریكا پشت مخالفان بشار اسد را خالی كرد!

گروه بین‌الملل: منابع خبری وابسته به گروه‌های مخالف سوری اعلام کردند که جنگنده‌های روسی شب گذشته شهرستانی در جنوب غرب سوریه که تحت کنترل این گروه‌هاست را هدف قرار دادند. این درحالی است که واشنگتن در پیامی به گروه‌های مخالف اعلام کرده که انتظار کمک نظامی از آمریکا را نداشته باشند.
آمریكا پشت مخالفان بشار اسد را خالی كرد!
منابع خبری وابسته به گروه‌های مخالف سوری اعلام کردند که ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه طی یک عملیات گسترده‌ برای بازپس‌گیری مناطق استراتژیک مجاور با اردن و بلندی‌های جولان، ۲۵ بار شهر "بصر الحریر" واقع در شمال شرقی "درعا" را هدف قرار داد. این اولین پشتیبانی هوایی مسکو از حمله گسترده ارتش سوریه برای بازپس‌گیری منطقه استراتژیک مذکور است.
به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان سوری، این اولین بار است که روسیه از تقریبا یک سال پیش زمانی که با آتش‌بس در منطقه جنوب غربی سوریه در سال ۲۰۱۷ موافقت کرد دست به حملات هوایی در این مناطق می‌زند. بخشی از استان‌های درعا، قنیطره و سویدا در جنوب سوریه یکی از مناطق کاهش تنش هستند که در مذاکرات "آستانه ۴" بر آن توافق شد و روسیه نیز در ماه ژوئیه گذشته با ایالات متحده و اردن بر سر آتش بس در این منطقه به توافق رسید.

نیروهای دولتی سوریه تا به حال در این عملیات که هفته گذشته آغاز شد از جنگنده‌های روسی که نقش بسیار مهمی در بازپس‌گیری مناطق دیگر داشتند، کمک نگرفته بودند. این در حالی است که رویترز گزارش داده است، واشنگتن در پیامی خطاب به گروه‌های مخالف سوریه اظهار کرد که این گروه‌ها انتظار نداشته باشند که آمریکا به آنها در مقابل عملیات گسترده ارتش سوریه کمک نظامی کند. در این پیام، واشنگتن به گروه‌های مخالف اعلام کرد: اتخاذ تصمیم درست مبنی بر چگونگی مقابله با حملات نیروهای دولتی سوریه بر عهده خودتان است و هر طور که می‌دانید به نفع خودتان و مردم‌تان است، عمل کنید. دولت آمریکا شرایط دشواری که با آن مواجه هستید را درک می‌کند و همچنان به روسیه و نظام سوریه توصیه می‌کند که دست از عملیات نظامی در منطقه کاهش تنش بردارند چرا که این اقدامات به منزله "نقض منطقه کاهش تنش" است.

رائد الراضی، سخنگوی آنچه اتاق مرکزی عملیات جنوب وابسته به شورشیان "ارتش آزاد سوریه" خوانده می‌شود بر مضمون پیام واشنگتن تاکید کرد تا هر گونه تردید نسبت به درستی خبر رویترز درباره این پیام واشنگتن را بزداید. واشنگتن بر اساس برنامه کمک‌های نظامی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اداره می‌کرد از ارتش آزاد سوریه با سلاح و پول حمایت می‌کرد اما تحلیل‌گران معتقدند، این کمک‌ها بعد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر توقف این برنامه، کاهش یافت. مخالفان زمانی که واشنگتن به دمشق و هم‌پیمانانش درباره نقض منطقه کاهش تنش در جنوب هشدار داده بود، بسیار امیدوار شدند اما این پیام جدید واشنگتن امید آنها را ناامید کرد.