به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۵۴۶۴۷

ردپای همایون شجریان در یک نمایشگاه خط

گروه فرهنگ و هنر: یک نمایشگاه خوشنویسی در آستانه برپایی است که آثارش با گوش دادن به قطعات موسیقایی خلق شده که همایون شجریان خوانده است.
ردپای همایون شجریان در یک نمایشگاه خط
جعفر آذری ـ هنرمند خوشنویس درباره نمایشگاهش که «موج سودا» نام دارد، توضیح داد: در این نمایشگاه ۳۰ قاب، اثر خوشنویسی شکسته نستعلیق ارائه شده که در آن‌ها از اشعار شعرای مختلف استفاده کردم، از شعرای حال حاضر می‌توانم به استادان محمدرضا شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج، محمدعلی بهمنی و از قدما به خیام، حافظ، سعدی، مولانا و تک‌بیت‌های صائب تبریزی و گاه بیدل دهلوی اشاره کنم.او بیان کرد: یک خوشنویس هنگام آماده شدن برای خلق یک اثر اولین چیزی که بعد از انتخاب شعر و ملازمات کتابت با خود همراه می‌کند یک موسیقی مناسب است که می‌تواند باکلام یا بی‌کلام باشد. با توجه به اینکه خواسته‌ام با آثار ارائه شده در فضاهای خاص ترکیبی طبعی بیازمایم، در انتخاب موسیقی همراه نیز از آثار آقای همایون شجریان بهره برده‌ام که شاید با پرداختن به فضاهای جدید در موسیقی سنتی، با انتقاداتی هم مواجه باشد که یقین دارم همیشه اولین‌ها اینگونه‌اند.

آذری با بیان خاطره‌ای از نمایشگاهی خارجی و اینکه مردم آنجا درباره ایران و فرهنگ ایرانی کم می‌دانند و گاه قوانین حاکم بر جوامع عرب را به ایران نسبت می‌دهند، گفت: باید هر هنری که به آن مبادرت داریم با خارج از مرزها زبان مشترک ایجاد کند تا اتفاقات خوب و تعاملات فرهنگی سازنده رقم زده شود که البته باید این کار را با حفظ سنت‌ها و احترام به گذشته‌ها انجام داد.او درباره اینکه گرانی ارز و نوسانات اقتصادی چه تاثیری روی حرفه هنری او گذاشته است؟ بیان کرد: خوشنویسی هنر شریف و بی‌حاشیه بوده و امیدوارم به این روش هم پیش رود تا از گزند مصون بماند و اهالی آن اگر معنویتی به معنای واقعی در خوشنویسی حاصل می‌کنند به کار گیرند تا آیندگان را هم بهره‌ای باشد؛ اما مگر می‌شود متصور بود که تاثیر نگذاشته باشند.این خوشنویس گفت: همه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به فراخور هر اتفاق و نوسانی که رخ می‌دهد، در ابتدا قشر متوسط را که اکثریت هستند، متاثر می‌کند. اقتصاد هنر در خوشنویسی همیشه خیلی خوب نبوده است و این از آگاهی کم و عدم احساس نیاز مردم ناشی می‌شود.

وی گفت: اروپایی‌ها وقتی دچار رکود اقتصادی می‌شوند به خرید آثار هنری روی می‌آورند زیرا معتقد هستند رکورد روی این آثار تاثیری ندارد.  آذری اضافه کرد: امیدوار هستم روزی باور جمعی به نقطه‌ای برسد که از هنر و هنرمند دفاع کنیم و هنرمندان تصور نکنند اگر در نقطه دیگری از دنیا بودند شرایط خاص و بهتری داشتند.هنر باید ابتدا در خاستگاه خودش رشد کند.این خوشنویس در واکنش به اینکه نسل جدید به حضور در نمایشگاه های خوشنویسی اقبالی نشان نمی‌دهند، گفت: این موضوع تقصیر ما است. ما و اهالی انجمنی که به هنر خوشنویسی دلبسته‌ایم باید برای نسل جدید برنامه‌ریزی داشته باشیم.او با بیان اینکه تعریف زیبایی در نسل جوان ما تغییر کرده، اظهار کرد: شاید آن‌ها به نوعی حق داشته باشند که خوشنویسی را هنر جذابی نمی‌دانند. این هنر، در بین هنرهای جهانی مطرح نمی شود و ما باید برای جهانی شدن آن تلاش کنیم.آذری با تاکید بیان کرد: باید نسل جدید خوشنویسی را بشناسد و با آن ارتباط برقرار کند. و من به آینده این موضوع امیدوار هستم و تلاش می‌کنم این هنر را به شاگردانم که از نسل امروز هستند خوب معرفی کنم.این نمایشگاه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۷ در خانه فرهنگ و هنر گویا به نشانی خیابان کریم‌خانه، روبروی ایرانشهر شمالی، پلاک ۹۱ افتتاح خواهد شد.
مرجع : ایسنا