به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۵۴۷۵۱

«دیابت» رشد چشمگیری دارد، جدی بگیرید

گروه علم و فناوری: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت هم اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود که تا سال حدود ۲۰ سال دیگر تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر برسد.
«دیابت» رشد چشمگیری دارد، جدی بگیرید
بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد است و بیش بینی می‌شود با همینن روند افزایش تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۱۰ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود. شیوع دیابت نوع ۱ و ۲ رو به افزایش است به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزایش می‌یابد یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

* ۲ میلیون تومان هزینه بستری بیمار دیابتی
متوسط هزینه بستری هر بیمار مبتلا به دیابت در ایران، سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت هر سال هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان برای بستری به کشور هزینه تحمیل کرده و با احتساب هزینه‌های دارو و خدمات سرپایی بیماران دیابت هر سال سه هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کنند.

*دیابت، اختلال سوخت و سازی
رضا صابری، فوق تخصص غدد می‌گوید: دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه دیابت دارای دو نوع است، می‌افزاید: در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس به نقص تولید انسولین منجر می‌شود و در دیابت نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.

صابری ادامه می‌دهد: در دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند، وقتی افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، باعث تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.

* آزمایش ساده بدهید
این پزشک با بیان اینکه دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد، اضافه می‌کند: افراد با انجام یک آزمایش ساده دو بار در سال می‌توانند از بروز این بیماری مطلع شده و نسبت به مداوای آن سریعتر اقدام کنند.

صابری با اشاره به اینکه دیابت نوع ۱ جنبه ارثی داشته و فرد باید از دوران کودکی انسولین تزریق کند، اضافه می‌کند: دیابت نوع ۲ که بر اثر عوامل محیطی و زیاده روی در مصرف برخی از مواد غذایی به وجود می‌آید بسیار خطرناکتر از دیابت نوع ۱ است و فرد در صورت عدم اطلاع از بیماری خود به مرور زمان سایر اعضای بدن بیمار می‌شود.

* پیروی از سبک زندگی سالم
این فوق تخصص غدد، تکرر ادرار، بی حالی، عفونت، کاهش وزن، سردرد، تاری دید، افزایش زمان بهبودی زخم، کاهش حس در پا‌ها و کرختی را از مهمترین علائم بروز دیابت نوع ۲ بیان می‌کند و می‌گوید: پیروی از سبک زندگی سالم می‌تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

وی توضیح می‌دهد: مصرف غذا‌های کم‌کالری و کم‌چربی، استفاده از میوه، سبزیجات و غلات در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت بسیار تاثیرگذار است، متاسفانه امروزه با توجه به دغدغه‌های زندگی، بسیاری از افراد از غذا‌های آماده استفاده می‌کنند که خوردن مداوم آن‌ها ضرر دارد.

صابری، افزایش تحرک و ورزش را نیز در پیشگیری و کنترل دیابت مفید می‌داند و ادامه می‌دهد: افراد حتما روزی ۳۰ دقیقه باید ورزش کنند به طوری که روزانه یک پیاده‌روی سریع انجام داده، دوچرخه سواری و شنا کنید.

* ابتلای ۱۲ درصد جمعیت به دیابت
اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در زمان کنونی حدود ۱۲ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند و بیش از نیمی از آن‌ها اطلاعی از بیماری خود ندارند. وی، دیابت را بیماری کشنده و خاموش بیان می‌کند که روی سایر اعضای بدن نفوذ کرده و تخریب کننده است.

رجب با بیان اینکه مصرف نوع مواد غذایی در بروز این بیماری بسیار موثر است، توصیه می‌کند: افراد حتما صبحانه کامل بخورند و شام را تا قبل از ساعت پنج میل کرده و از این ساعت به بعد از خوردن مواد غذای حاوی نشاسته و کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و ... بپرهیزند.

* افزایش دیابت را جدی بگیرید
وی، تاکید کرد: بیماری دیابت به شدت در حال افزایش است و کنترل آن نیازمند آگاهی عمومی و عزم ملی است. سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف باید برای پیشگیری و کنترل این بیماری خاموش با سیستم نظام سلامت کشور همراه شوند و مردم را به پیشگیری اولیه و ثانویه دعوت کنند و مردم آموزش دهند، آموزش، آموزش و آموزش.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: دیابت