به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۱۵۶۳۵
كري: اوباما برای حمله نیازی به موافقت کنگره ندارد

برنامه فرماندهان اتاق عملیات اسد برای مقابله با حمله

گروه بين الملل: روزنامه الرای کویت با اعلام اینکه فرماندهان اتاق عملیات رئیس‌جمهور سوریه در حال تنظیم طرح‌هایی برای رویارویی با حمله احتمالی هستند از بخشی از برنامه‌ها و اقدامات فرماندهان سوری در هر گونه جنگ احتمالی علیه این کشور پرده برداشت.
برنامه فرماندهان اتاق عملیات اسد برای مقابله با حمله
به نوشته این روزنامه، فرماندهان اتاق عملیات بشار اسد،‌ که شامل نظام سوریه و هم‌پیمانان منطقه‌ایش است، اعلام کردند که برای تنظیم طرح‌هایی جهت رویارویی با هر گونه حمله نظامی فعالیت مشترک‌شان را آغاز کرده‌اند.
فرماندهان اتاق عملیات مشترک همچنین به این روزنامه اعلام کردند که اقدامات عملی برای رویارویی با موشک‌های آمریکایی و در راس آن دو موشک کروز و تام هاوک در آستانه اجرایی شدن است و این اقدامات در چارچوب طرح‌هایی است که برای این منظور تدوین شده است.

همچنین فرماندهان مذکور تاکید کردند: ماهواره‌های آنها به طور روزانه بر فراز سوریه به منظور دستیابی به اطلاعات جدید از اهداف احتمالی حمله آمریکا فعالیت می‌کنند.

فرماندهان اتاق عملیات مشترک در ادامه فاش کردند: برخی از اقداماتی که رهبران سوریه برای رویارویی با هرگونه حمله احتمالی آمریکا به سوریه اتخاذ خواهند کرد به ترتیب زیر خواهد بود:
- هدف اول به احتمال زیاد از بین بردن بیش از 100 فروند هواپیمای نظام سوریه است لذا فرماندهان نظامی سوریه تلاش می‌کنند تا با پنهان کردن این هواپیماها به عنوان عناصر اصلی دفاع از نظام سوریه مانع از این اقدام شوند.
- هدف دوم احتمالا حمله به رادارهای نظامی و از کار انداختن آنهاست لذا فرماندهان سوریه تیم حفاظت سریع تشکیل داده‌اند که این تیم قادر است رادارها را بار دیگر به کار اندازد. علاوه بر این اتاق عملیاتی برای حفظ رادارها در فرودگاه‌های سوریه و حفظ قدرت آنها تشکیل خواهد شد.
- هدف سوم بدون شک حمله به مراکز سوختی و انبارهای سوخت سوریه است لذا صدها مرکز شهری ایجاد خواهد شد که هدف گرفتن آنها بسیار دشوار است و این مراکز مسئولیت تامین امنیت رفت و آمد خودروهای نظامی و هواپیماهای سوری را دارند.
- هدف چهارم حمله به نیروی دریایی، بندرها و موشک‌های سطح به سطح است که رهبران سوریه آنها را برای استفاده در حملات موشکی شدید در نظر گرفته‌اند، به نحوی که گفته می‌شود به رغم فعالیت 800 فروند هواپیمای اسرائیلی و ورود آنها به حریم هوایی لبنان در جنگ 33 روزه موشک‌های متعلق به نیروهای مقاومت در لبنان هیچ تاثیری از این هواپیماها نپذیرفتند.
- هدف پنجم این حملات به احتمال زیاد مرکز رادیو - تلویزیون و صدا و سیمای سوریه است لذا اتاق عملیات مشترک ایستگاهی برای انتشار اخبار و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی سوریه به عنوان جایگزین صدا و سیما در نظر گرفته است و این مشابه کاری است که حزب الله لبنان آن را انجام داد. چنانکه به رغم ویران شدن ساختمان شبکه المنار در اولین روزهای جنگ ژوئیه در سال 2006 برنامه‌های این شبکه متوقف نشده و به مکانی محرمانه منتقل شد.
- هدف ششم احتمالا ضربه زدن به مراکز مخابراتی سوریه است لذا فرماندهان نظامی به جای این مراکز، مراکز ارتباطی بی‌سیم و قابل انتقال را در نظر گرفته‌اند و قرار است تجهیزات ارتباطی بی‌سیم جانشین تجهیزات سیمی شود تا به این وسیله از هرگونه شنود ممانعت شود.
- هدف هفتم احتمالا حمله به نیروهای نظام سوریه برای تضمین غلبه مخالفان بر نظام سوریه است لذا نظام سوریه تلاش می‌کند تا حد ممکن به نیروهای مخالف نزدیک شود به ویژه عملیات استقرار نیروهای سوریه در مکان‌های فعالیت مخالفان در دو منطقه غوطه شرقی و غربی دمشق که نقطه آغاز فعالیت آنها در دمشق است، صورت خواهد گرفت.

فرماندهان اتاق عملیات مشترک مذکور اعلام کردند که نیروهای ویژه فعالیت خود را برای تعقیب نیروها و منافع کشورهای شرکت کننده در حمله احتمالی به سوریه آغاز کرد‌ه‌اند و علاوه بر این تیم تجسس نیز از تجهیزات لیزری برای ردیابی حرکت موشک‌های دوربرد و موشک‌هایی که توسط هواپیماهای دشمن پرتاب می‌شود و شناسایی اهداف آنها استفاده می‌کنند. علاوه بر این فرماندهان مذکور تاکید کردند: دستور اقدام فوری گروه‌های ذیربط در این خصوص صادر شده است. بنا به گفته فرماندهان اتاق عملیات مشترک، ارتش سوریه به سه بخش تقسیم شده و هر گروهی از آنها فرماندهانی مستقل و جداگانه دارند که این فرماندهان می‌توانند در طول جنگ تصمیمات و طرح‌های جداگانه ارائه دهند.
این فرماندهان همچنین تاکید کردند: گروه اول ارتش سوریه مسئول حفظ امنیت منطقه مرکزی سوریه شامل دمشق و حومه آن است. بخش دوم مسئول حفظ امنیت مناطق شمالی از حلب تا مرزهای سوریه با ترکیه و عراق و بخش سوم ارتش مسئولیت حفظ امنیت منطقه جنوبی یعنی درعا و اطراف آن را برعهده دارد.

علاوه بر این مسئولان مذکور تاکید کردند که جایگاه فرماندهان سه بخش ارتش به جایگاه‌های بالاتر ارتقا داده شده است.
این فرماندهان در ادامه ارزیابی کردند: اگر هرگونه جنگی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه سوریه آغاز شود این جنگ به احتمال زیاد به حمله موشکی محدود نمی‌شود بلکه نیروی هوایی آمریکا در ناوگان‌های کشورهای هم‌پیمان آمریکا نیز به شکلی فعال در این جنگ مشارکت خواهند کرد لذا رهبران سوریه عملیات ایجاد شبکه ارتباطی در مناطق وابسته به نظام را به پایان رسانده‌اند و این مشابه کاری است که حزب الله لبنان در جنوب این کشور انجام داد.

اوباما برای حمله نیازی به موافقت کنگره ندارد
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه انتظار دارد کنگره به طرح جنگ اوباما رای مثبت دهد، گفت: معتقدم رئیس جمهوری آمریکا این حق را دارد تا در صورت مواجه با رای منفی کنگره دستور حمله هوایی به سوریه را صادر کند.
اگر سناریو حمله به سوریه بعد از رای منفی کنگره تحقق یابد، نتیجه آن مطمئنا این است که مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را استیضاح کند.
روسای جمهور آمریکا که به نقش خودشان به عنوان فرمانده کل قوا اشاره می‌کنند، گمان کرده‌اند که آزادی عمل بیشتر در دستور حمله جنگ بدون اجازه کنگره یکی از ضرورت‌های قانون اساسی است. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد، پرتاب موشک‌های کروز یا بمب به سوی تاسیسات نظامی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یک نوع جنگ است.
در حالی که اوباما به دنبال حمایت کنگره است، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید می‌کند که اوباما ملزم به عقب‌نشینی از تصمیم حمله به سوریه نیست. جان کری در مصاحبه‌ای با هافینگتون پست گفت: بر اساس قانون اساسی، هر رئیس جمهوری چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، همیشه به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوا خدمت کرده و این حق را دارد تا با احترام به امنیت آمریکا تصمیم‌گیری کند. بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا با وجود مخالفت‌های بسیار به کوزوو حمله کرد، جان بسیاری را نجات داده و قصد داشت تا صلح را برقرار کند و این اقدام در زمان خودش مهم و حیاتی بود.
وی افزود: بسیاری از رییسان جمهوری آمریکا این کار را انجام داده‌اند. بسیاری از رئیس‌جمهورها برای حفاظت از کشور تصمیم‌هایی را اتخاذ کرده‌اند. در حال حاضر نمی‌توانم به شما بگویم که اگر بشار اسد در این سه هفته دوباره از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، اوباما چه تصمیمی خواهد گرفت. اما اوباما این حق را دارد تا به عنوان رئیس جمهور برای حفاظت از امنیت کشور ما واکنش مناسب بدهد.

وی افزود: امیدوارم که کنگره بهترین تصمیم را بگیرد. آمریکا به دقت تلاش می‌کند تا تصمیمی را اتخاذ کند که شرایط را بدتر نکند. هیچ شکی وجود ندارد که نیروهای اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده‌ می‌کنند. هدف حمله ما تحت فشار گذاشتن اسد و از میان بردن زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی اوست تا این سلاح‌ها به دست شبه‌نظامیان نیفتد. اگر آمریکا وارد عمل نشود احتمال گسترش این سلاح‌ها بسیار زیاد است.