به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۴۴۸۷۲

ناوی پیلای: مردم سوریه در شرایطی زندگی می‌کنند که روح آدم را به درد می‌آورد

گروه بين الملل: کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم توانایی جامعه جهانی در حل بحران سوریه و مشکلات مردم این کشور، گفت: خشونت‌های مداوم در سوریه فاجعه‌ای برای ملت این کشور است.
ناوی پیلای: مردم سوریه در شرایطی زندگی می‌کنند که روح آدم را به درد می‌آورد
ناوی پیلای در سخنرانی خود در بیست و ششمین نشست شورای حقوق بشر این سازمان اعلام کرد: خشونت‌های مداوم در سوریه فاجعه‌ای برای ملت این کشور و نتیجه شکست مساله حقوق بشر در سوریه است. وی ضمن ابرای تاسف نسبت به عدم توانایی جامعه جهانی در خصوص اتخاذ اقدامات لازم و فوری برای مقابله با بحران سوریه،‌ گفت: مردم سوریه در شرایطی زندگی می‌کنند که روح آدم را به درد می‌آورد. شهرها همه ویران شده و خسارات مالی و جانی زیادی بر سوری‌ها وارد شده است.

پیلای عدم اتخاذ اقدامات لازم برای پایان دادن به خشونت‌ و حل مسالمت آمیز بحران سوریه را محکوم کرده و گفت: ما بارها خواهان پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه شدیم اما هیچ کس در برابر خواسته ما تسلیم نشد و حتی نظام و مخالفان سوریه درخواست‌های ما را نادیده گرفتند و حتی برخی نیروهای خارجی از طریق واردات سلاح، ارائه کمک‌های نظامی به افراد مسلح و اعزام تروریست‌ها به سوریه آتش جنگ سوریه را شعله‌ورتر می‌کنند و موجب تشدید بحران می‌شوند. وی عنوان داشت: بسیار وحشتناک است که جنایت‌های جنگی در سوریه رواج یافته و هیچ مجازاتی علیه آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

در همین حال ناوی پیلای نگرانی خود را درباره روند روبه رشد افراط‌گری و لفاظی‌ها نژادپرستانه در اروپا ابراز داشت و نسبت به این مساله هشدار داد که استفاده از زبان ضد مهاجرت می‌تواند باعث بروز نقض‌های جدی حقوق بشر شود. کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در جریان آغاز به کار نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت:‌ من از افزایش سیاست‌های نژادپرستانه اخیر در چند کشور واقع در غرب اروپا که منشأ آن‌ها در ناشکیبایی مذهبی، تحریفات نژادپرستانه و اقدامات ضدمهاجرت است، نگران هستم.

وی با اشاره به ورود احزاب مخالف اتحادیه اروپا، ضد مهاجرت و بیگانه هراس‌ها به پارلمان اروپا در انتخابات ماه گذشته میلادی، گفت: سیاستمدارانی که به اظهارنظرهای نامطلوب پرداخته‌اند، قانونگذاران اتحادیه اروپا هستند. پارلمان جدید اتحادیه اروپا رهبری از احزاب آلمان را در خود دارد که گفته است "اروپا قاره سفیدپوستان است و باید همین‌گونه بماند."

وی به عنوان آخرین بیانیه خود به عنوان کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، به مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه که قرار است یک کرسی در پارلمان اروپا داشته باشد، اشاره کرد که اظهارنظرهای نژادپرستانه‌ای داشته است. پیلای افزود: حتی یکی از اعضای جدید پارلمان اروپا از ایتالیا به خاطر آتش‌زدن تشک‌های مهاجران در خواب در زیر یک پل گناهکار شناخته شده است. چنین صحبت‌ها و اقداماتی کاملا مضر و مخرب هستند. این‌ها راه‌هایی در نقض حقوق بشر محسوب می‌شوند. سخنان منزجرانه نیز یکی از همین راه‌هاست. حمله مرگبار علیه موزه یهودیان در بروکسل، بلژیک نیز نقض حقوق بشر است و این‌ها جوی از افراط‌گری ایجاد می‌کنند. مطرح کردن مسائل نژادپرستانه، ضد مذهب یا بیگانه‌هراسی و هدف قراردادن اقلیت‌ها نباید صورت گیرد. من از اعضای سازمان ملل می‌خواهم تا به احقاق حقوق بشر برای مقابله با این نقض‌ها بپردازند. پیلای که شش سال است در سمت کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل فعالیت می‌کند، اول سپتامبر 2014 این سمت را به زیدالحسین، شاهزاده اردنی و سفیر این کشور در سازمان ملل تحویل می‌دهد.
مرجع : ايسنا