به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۵۷۷۰۳
وزیر بهداشت مطرح کرد: تمهید برای پیشگیری از کمبود دارو

درخواست برای بودجه ۹۸ سلامت

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: مجلس و دولت در یکی دو ماه آینده و در تصویب بودجه ۹۸ به حل مشکلات حوزه پرستاری کمک کنند؛ چراکه کمبودهای حوزه پرستاری، ظلم به همکاران پرستاری و به نوعی ظلم به مردم است.
درخواست برای بودجه ۹۸ سلامت
دکتر سید حسن هاشمی در نشست سراسری شوراهای هماهنگی پرستاری کشور با اعلام این مطلب، اظهار داشت: متاسفانه به پرستاران اضافه کاری تحمیل می‌شود و یک نفر باید وظایف چندین نفر را انجام دهد.وزیر بهداشت با بیان اینکه از نظر تعداد نیروی مورد نیاز پرستاری در کشور، با مشکلات جدی روبرو هستیم، افزود: سازمان های امور استخدامی و برنامه و بودجه باید در این زمینه شنونده مشکلات باشند و طرحی برای حل مشکلات کمبود نیروی انسانی پرستاری در کشور داشته باشند. از طرفی به دنبال ارتقای رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت هستیم که بدون توسعه خدمات و مراکز و افزایش دسترسی مردم، این مهم میسر نمی‌شود و برای ارتقای رضایتمندی مردم، باید خدمات ارائه داد که نیاز به تامین اعتبارات دارد.هاشمی تصریح کرد: بودجه کشور نسبتا محدود است، اما شرط عقل است که در اعتبارات، اولویت‌بندی داشته باشیم. در کشور، اعتبارات و هزینه‌ها زیاد است، اما باید در جای خود هزینه شود.

وزیر بهداشت نظام پرداخت خودگردان در حوزه سلامت که از ۳۰ سال گذشته وجود داشته را ناعادلانه دانست و گفت: دولت و مجلس می‌توانند برای اصلاح این نظام کمک کنند و البته همه باید در برابر قانون، تسلیم باشند.  بدون توجه به کمبودهای نیروی انسانی در حوزه سلامت، نمی‌توان به توسعه خدمات، افزایش دسترسی به خدمات و ارتقای رضایتمندی مردم از این حوزه فکر کرد.وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای بودجه سال آینده علیرغم مشکلات اعتباری و تورم، درخواستی برای افزایش میزان اعتبارات وزارت بهداشت نداریم، اما انتظار داریم مجلس و دولت برای حل مشکلات حوزه پرستاری در بودجه سال آینده، تدابیری بیندیشند.هاشمی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که شرایط قبل از اجرای طرح تحول سلامت، دوباره تکرار شود و رییس دانشگاه یا بیمارستان، مردم را برای انجام آزمایش‌های گران قیمت و تصویر برداری به خارج از بیمارستان‌ها ارجاع دهد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ارجاع بیماران برای تهیه وسایل و ملزومات پزشکی و انجام آزمایش به بیرون از بیمارستان‌ها، موجب ایجاد فساد در داخل و بیرون از بیمارستان‌ها می‌شود و اگر رییس دانشگاه یا بیمارستانی مردم را برای تهیه ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان‌ها می فرستد، باید برود.  هاشمی ضمن اهمیت برخورد و احترام به مردم، گفت: باید بپذیریم که مردم و به ویژه فقرا، خیلی تحت فشار هستند و فاصله طبقاتی در کشور وجود دارد. البته مردم تقصیر و گناهی ندارند و بیماران به خاطر گرفتاری ناخواسته‌ای که دارند به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و رفتار کادر بهداشتی و درمانی با مردم، می‌تواند رفتارساز و اثرگذار باشد. بنابراین در ماه‌های آینده کمک و توجه به مردم باید ویژه‌تر باشد.  وزیر بهداشت یادآور شد: به روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بارها تاکید داشته‌ام که بهترین پیشنهادات پرستاران برای صرفه جویی در اعتبارات مورد تشویق واقع شود. هزینه‌های نظام سلامت باید بدون کاستن از خدمت کنترل شود. به عنوان نمونه باید اقدامات درمانی و تجویز داروهایی که مورد نیاز نیستند را کنترل کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر عمده وقت ما در وزارت بهداشت صرف تمهیدات برای مقابله با تحریم، پیشگیری از قاچاق دارو و همچنین پیشگیری از کمبود دارویی در کشور می‌شود و وظایف وزارت بهداشت در تامین دارو و تجهیزات پزشکی قابل مقایسه با وزارتخانه‌های دیگر نیست. به عنوان نمونه ۹۰۰۰ قلم دارو، مواد اولیه و جانبی، ۲۸۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که از این بین ۲۲ هزار قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی قیمت‌گذاری شده است.  وزیر بهداشت از مدیریت منابع و پیشگیری از کمبود در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، به عنوان وظایف مهم وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: نباید اجازه دهیم که کمبود دارویی و تجهیزات پزشکی در کشور ایجاد شود. البته نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما است و برخی شرکت‌های تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۲۰ ماه است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند که تمهیدات لازم برای تامین نقدینگی اندیشیده شده است.بنابر اعلام وبدا، هاشمی خاطرنشان کرد: شرایط کشور در ماه‌های آینده متفاوت می‌شود و همه باید کمک کنیم تا به مردم آسیبی وارد نشود و تلاش کنیم کاری که به ما سپرده شده را به بهترین نحو و در حد توان انجام دهیم و در انجام وظایف کوتاهی نکنیم.وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: اطمینان دارم که مسیر سخت پیش رو را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم و مهم است که در این مسیر، هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم به حداقل برسد و اگر همه با هم اتحاد و همدلی داشته باشیم و توقعات را به صورت منطقی مطرح کنیم، آسیب کمتری به کشور وارد خواهد شد.
مرجع : ایسنا