به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ساعت ۰۲:۱۸
کد مطلب : ۱۶۴۰۱
کاخ سفيد محتوای نامه اوباما به روحانی را اعلام کرد

روحاني‌در گفتگو باNBC: برای‌توافق هسته‌ای اختیار‌کامل دارم

گروه سياسي: رئیس‌جمهور كشورمان در اولین مصاحبه‌اش با یک شبکه آمریکایی (NBC) با تائید دریافت نامه‌ای از باراک اوباما گفت لحن این نامه «مثبت» و «سازنده» بوده و وی برای توافق با غرب در مورد برنامه هسته‌ای تهران، اختیار کامل دارد.
روحاني‌در گفتگو باNBC: برای‌توافق هسته‌ای اختیار‌کامل دارم
دكتر حسن روحانی در گفتگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا افزود: نامه اوباما می‌تواند «گام کوچکی» برای آینده‌ای مهم باشد. آقاي روحانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ايران «به دنبال ساخت تسلیحات اتمی نیست و هیچ‌گاه هم چنین مسیری را دنبال نخواهد کرد.» رييس جمهوری در تشريح نامه همتای آمريکايی‌اش گفت: «بعد از انتخابات رياست جمهوری و شروع به کار رسمی‌ام، آقای اوباما نامه‌ای خطاب به من نوشتند و تبريک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ايشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ايران را نسبت به برخی مواردی که ايشان مطرح کرده بودند و برخی موارد ديگر، مطرح کردم».

روحاني در اين مصاحبه افزود: «اين می‌تواند قدم‌های بسيار کوچکی برای آينده ای مهم باشد. من معتقدم رهبران در همه کشورها بايد به فکر منافع ملی باشند و نبايد تحت تاثير گروه‌های افراطی فشار قرار گيرند. اميدوارم شاهد چنين جو و صحنه‌ای در آينده باشم».مشروح این گفت‌وگو قرار است همزمان با سفر رييس‌جمهور به نيويورك از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شود. این مصاحبه ديروز چهارشنبه در ساختمان ریاست‌جمهوری ضبط شده است. هفته گذشته، حسين موسويان، از اعضای پيشين تيم هسته‌ای ايران در دولت اصلاحات در يادداشتی، اعلام كرد رهبري، مجوز مذاکره با آمريکا بر سر پرونده هسته‌اي را به دكتر حسن روحانی داده است.

کاخ سفيد محتوای نامه اوباما به روحانی را اعلام کرد

در همين حال، سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما، در نامه به حسن روحانی گفته است که «آمريکا آماده است تا منازعه هسته‌ايش با ايران را خاتمه دهد مشروط به اينکه ايران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست». به گزارش خبرگزاری رويترز، جی کارنی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: «رييس جمهور در نامه خود اشاره کرده که آمريکا آماده است تا پرونده هسته‌ای ايران حل و فصل شود به شرطی که ايران نشان دهد برنامه هسته‌ايش تها برای اهداف صلح‌آميز است». وی افزود: «نامه همچنين حامل اين پيام بود که ايران بايد فورا به مسائل مطرح (در برنامه هسته‌ايش) پاسخ دهد، چون همان‌طور که گفته‌ايم، دريچه فرصت حل و فصل ديپلماتيک آن باز است ولی اين دريچه برای هميشه باز نخواهد بود».

اوباما روز ۲۴ شهريور در يک مصاحبه تلويزيونی خبر داده بود که به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و رييس جمهوری ايران هم به آن پاسخ داده است. رييس‌جمهوری آمريکا همچنين در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی اسپانيايی‌زبان «تله‌موندو» گفت: نشانه‌هايی وجود دارد که نشان می‌دهد حسن روحانی می‌خواهد باب گفت‌وگو با غرب و ايالات متحده را باز کند.

مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۲:۳۶
سلاح کشتار جمعی در هر شکل خود در هر کشوری وجود داشته باشد در نهایت به ضرر آن کشور خواهد بود. امیدواریم انرژی هسته ای در کنار سایر انرژی های پاک دیگر در کشور ما شکوفا و در خدمت رفاه مردم باشد.
با آرزوی توفیق برای دولت آقای روحانی (130366)
محسن خراسانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۵:۰۰
آقای روحانی مانند دوست خود آقای خاتمی رئیس جمهور خوش شانسی هستند البته امیدوارم این بار مانند دوست خود کل انرژی هسته ای را تعطیل نکنند بهرحال ما ایرانی ها دوست نداریم باج بدهیم (130377)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۰۹
آقای محسن خراسانی واقعا برای خودت و کسایی که ازشون طرفداری میکنی واقعا متاسفم. (130421)
اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۰۸
خوب چرا؟ اینکه ما ایرانی ها دوست نداریم باج بدیم بده؟ (130812)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۱۶
امنیت ملی کشور ایران و مصالح مردم ایران حکم میکند رابطه ایران و آمریکا بهبود یابد تا کشورکهای خلیج فارس و دیگر کشورهای منطقه از این آب گل الود بیش از این ماهی نگیرند. (130426)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۲۷
محسن جان چغدر شما جاهل هستید. آخه کل انرژی هسته ای را تعطیل کردند یعنی چی؟ مهمترین پیشرفت هسته ای ما کامل شدن چرخه سوخت هسته ای بوده که زمان سید اصلاحات انجام شد. ( دانشجوی دکتری مهندسی هسته ای گرایش راکتور ) (130430)
محسن خراسانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۷:۵۷
دانشجوی دکتری مهندسی هسته ای املای کلمه چقدر را بلد نیست دوست عزیز برو از اول شروع کن درس ها یت را دوباره بخوان چون مشخص است دانشجوی ضعیفی هستی و چون ضعیف هستی صلاحیت نظر دادن را نداری البته ناراحت نشو اکثر اصلاح طلبان مثل تو هستند (130732)
اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۱۲
دانشجوی "دکتری" عزیز، چقدر صحیح است نه "چغدر" ! در ضمن توهین از یک "دانشجو" بعیده. انسان خوب باید دیگران را متوجه اشتباهشان بکنه نه اینکه توهین کنه. (130814)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۵۴
شماها مدعيان دروغين اصولگرايي هر وقت هرچي به هر کي دلتان خواست گفتيد از خس و خاشاک گرفته تا فحش ها و بدزباني هاي رکيک و . . . . حالا خيلي بهتون فشار اومده که به شما گفتن جاهل! ضمنا" اونقدر ضعيف هستيد که بجاي پاسخگويي به اين آقاي دانشجو مبني بر نظر ايشون که تکميل چرخه سوخت در زمان سيداصلاحات اتفاق افتاد، گير دادين به کلمه چقدر!! مهم بيان نظر هستش نه ايراد املايي و حتي انشايي!! بجاي فرافکني که شاخصه همه دوستان مدعي اصولگرايي هستش جوابش رو بدين! (130940)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۲۸
دوست دانشجو دکتری
حالا ایشون یه اشتباهی کرد باید بهش بگی جاهل؟؟خوبه منم غلطای املایی تو رو بگیرم؟!! چغدر نه و چقدر جناب دکتر
(دانشجوی کارشناسی ارش مدیریت بازرگانی) (130820)
زاهدان
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۰
شما و امثال شما از درد ملت خبر نداري ... مشكل اينجاست ! (130469)
محمود دزفولی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۳۸
ببخشید که دکتر!!!!احمدی نژاد با حرفها و تصمیم گیریهای نابخردانه اش باعث شد که خوشی و رفاه زندگی اکثریت ایرانی ها تععطیل شود. (130591)
هومن
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۲۳
عزیز دل برادر اگر یک نگاهی به آمار مثبت و منفی نظرات بیندازی متوجه میشی که این که میگی "ما ایرانی ها!!" تعدادتون چند نفره ! لطف کید ازطرف ما نظر ندین . (130640)
محسن
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۸:۰۹
شما اقا محسن خراسانی تقصیری ندارین شماها رو کسانی میندازن جلو که فقط به جناح و حزب و گروه خودشون اهمیت میدن و نه به مردم . خدا شفاتون بده (130736)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۱۷
منفی ها رو بچسب خخخخخخخخخخخخخخخخ

لابد اینا معاندن که منفی دادن (130870)
مهرای ساغشکی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۶:۴۴
مصالحه با آمریکا و غرب و پایان خصومتهای فی مابین بی هیچ تردیدی رای مردم به ایشان و نظر مردم به کل نظام بوده است. اگر نظام پای بند به جمهوریت و دمکراسی/مردمسالاری است نباید کوچکترین تاخیر در این امر مهم کند. (130381)
محمود دزفولی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۴۰
من کم موندم چطوره عراقی که با 8 سال جنگ خانمانسوز کرد و کلی از جوونها و سرمایههای این مملکت رو از بین برد و حتی هنوز داریم مردانی که اثات جنگ در بدنشونه میشه کشور برادر و دوست عراق ولی اصلا امکان ایجاد روابط با امریکا وجود ندارد. (130592)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۸:۱۸
به یاری خدا انشا الله مشکلات در این سفر حل شود تا شاید با لغو تحریم ها اوضاع مردم کمی بهتر شود بنده شدیدا منتظر سخنرانی ریس جمهور محترم در مجمع سازمان ملل هستم تا باز هم اخلاق یک ایرانی فهیم را تمام جهانیان ببینند (130391)
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۸:۴۲
خیلی خوشحالم ، انشا ا... ما هم بتونیم در دنیا دارای دوستان قوی باشیم و یه کشور پیشترفته بشیم . (130393)
سعید
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۸:۵۳
ایشالا با یه دیپلماسی صحیح و اصولی و درخور فرهنگ ایران و ایرانی بتونیم با قدرت های جهان رابطمونو خوب کنیم . باور کنیم از عراق و افغانستان و سوریه و بورکینا فاسو و .... چیزی جز وضع کنونی عایدمون نمیشه. از قدیم گفتن همنشینم به بود تا من از او بهتر شوم . با انتظاری که مردم از اقای روحانی دارند و با سبقه کاری ایشان والبته اطرافیانشان این مهم دور از دسترس نیست. بامید ابادانی ایران و ایرانی . (130396)
ارسطو
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۰۷
درود بر روحانی. (130402)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۱۵
روحانی باید کاری که خاتمی بایست میکرد ولی انجام نداد را عملی کند و قاطعانه در جهت حل مشکلات بین ایران و آمریکا (که بدون تردید نیروی اول اقتصادی و علمی دنیا می باشد ) اقدام کند و با اینکار خود بسیاری از مشکلات مردم را حل کند و اجازه ندهد بیش از این رقیبان منطقه ای ایران و روسیه از این اوضاع در جهت منافع خود و علیه ایران سود برند، تا مشکل رابطه با آمریکا و مشکل هسته ای حل نشود مشکلات کشور روز به روز بیشتر میشود (130424)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۵۴
دوست من در مورد خاتمي عزيز بي انصافي نكنيد! ايشان تمام سعي خودشان را كردند ولي متاسفانه زور گروه هاي فشار مي چربيد. اما الان جامعه بالنده تر شده و مردم هوشيار تر شدند
درود بر خاتمي
سلام بر روحاني (130473)
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۱۷
برای آقای خاتمی شرایط الان مهیا نبود. تحریم ها آنقدر فشار آورده که راهی جز مصالحه وجود نداره. زمان آقای خاتمی تحریمی نبود و آمریکا هم با تهدید به حمله به
سوریه به ما چنگ و دندان نشان ندلده بود. (130530)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۰۴
رابطه صحیح با آمریکا= حل 90% مشکلات بین المللی و اقتصادی (130618)
هومن
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۲۶
ای خدا پدرتو بیامرزه ... ولی به این موضوع هم دقت کن که خیلی ها تو همین ایران از همین خراب بودن رابطه با آمریکا صاحب همه چیز شدن و به این راحتی این موقعیتو از دست نمیدن (130644)
علی
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۱۰
درستش هم مذاکره است همه مسولین از بالا تا پایین می گویند ما در فکر ساخت سلاخ شیمیایی نیستیم پس کار تمام است باید مذاکرات با موفقیت به اتمام برسد ومملکت نفس بکشد تا از مشکلات اقتصادی نجات پیدا کند ومردم هم نفس تازه ای استشمام کنند (130478)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۳۸
روحانی تپل دوست داریم از ته قلب (130550)
نقی عظیمی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۵۲
با سلام
اقای رئیس جمهور بخوبی از فن دیپلماسی بهره می برند. در این شرایط است که منافع ملی ایران تامین می شود. اسلام دین صلح و دوستی است به طبع انقلاب اسلامی ایران پیام صلح و ایجاد ارامش را برای دنیا داشته است نمی بایست با نشان دادن چنگ و دندان به جنگ دنیا برویم. در جهان امروز ثانیه ها برای پیشرفت و استفاده از فرصت ها اهمیت دارند متاسفانه زمان را در این چند سال از دست دادیم ولی انشاء الله به همت تیم قوی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید و با پشتوانه رهبری ارتقای ایران را شاهد باشیم . امیدوارم عقلانیت در تمام مردم ایران شکل بگیرد سیاسیون ما درک درستی از شرایط داخلی و بین المللی داشته باشند.
با ارزوی موفقیت برای دولت تدبیر و امید. عظیمی زاده - کرمان (130562)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۰۲
پس همانگونه که به شما اعتماد کردیم از اختیارات کامل خود در جهت تنش زدایی با کشورهای معتبر و بزرگ استفاده کن (130616)
عباس زرندی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۰۶
کشور بزرگ ایران بایدباکشور بزرگ آمریکادوست باشدتاروسیه وچین بیش ازاین باج خواهی نکنند (130622)
مریم
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۲۹
اگر به تعطیلی اخرین نیروگاه هسته ای در ژاپن و تعطیلی نیروگاههای هسته ای در کشور برزیل توجه کنیم به این نتیجه میرسیم که انرزی هسته ای انقدر ارزش هزینه کردن نداشته و ندارد اگر به انرزیهای بادی و خو رشیدی بویزه در خراسان توجه بیشتری شود بسیار مقرون به صرفه است (130645)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۸:۲۱
دورود بر دولت تدبیر و امید.حالا که صدا و سیمای میلی ضرغامی داره ناجوانمردانه به طوری غیر مستقیم دولت عزیزمون رو سانسور میکنه. به نظرم دولتمردان باید ارتباط خودشون با مردم رو از طریق شبکه های اجتماعی، جنبش های مدنی و........ زیاد کنن و روی اینا خیلی سرمایه گذاری کنن و اجازه ندن این موج آگاهانه کم رنگ بشه و اگه امکانی ایجاد بشه که انحصار صدا و سیما برداشته بشه عالی میشه. راستی دوستان یادتونه محمود میرفت جزیره ی کومور پیش رییس جزیره سخنرانی میکرد، این صدا و سیمای بی انصاف چطور براش سنگ تمام میذاشت؟؟؟ دوستانی که تو صدا و سیما هستید و فکر میکنید مردم خوابن، اینو بدونید که دنیای تکنولوژِیه و دوران سانسور و....... تموم شد. انشاالله با کمک تمام دوستان برای مجلس برنامه داریم و حماسهای بزرگتر از حماسه ی 24 خرداد خلق میکنیم تا تندروها رو تا جایی که میتونیم از قدرت دور کنیم. هرکس تو انتخابات مجلس شرکت نکنه هم به خودش و هم به همه ی مردم خیانت میکنه و نتیجش میشه این که فردی با 200 هزار رای میشه نماینده تهران, شما رسانه های مستقل مسولید اگه پشت دولت رو خالی کنید و از جنبش های مدنی مردم حمایت نکنید دوباره برمیگردیم به دوران تاریک، همه باید کمک کنیم، شما بیشتر . نقشه های صداو سیمای میلی و دارو دسته ی تندروها رو به جان حضرت زهرا قسمتون میدم برای مردم شرح بدید یا حق (130742)