به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۱۶۴۵۲۹

طرح مقامات عربستان برای «ترور» سلیمانی

گروه بین‌الملل: یك روزنامه آمریكایی نوشت: مقامات اطلاعاتی عالی رتبه عربستان سال گذشته به دنبال استفاده از شرکت های خصوصی برای «ترور» قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی بودند.
طرح مقامات عربستان برای «ترور» سلیمانی
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه منبع آگاه از مذاکره مقامات عربستان با شرکت های خصوصی گزارش کرده است که این گفتگوها پیش از رسیدن محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی صورت گرفت. احمد عسیری، از فرماندهان ارتش عربستان که به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان از سمت اطلاعاتی خود برکنار شد در این مذاکرات حضور داشته است.  بنا به این گزارش دستیاران ارشد احمد عسیری در مذاکره با مسئولان شماری از شرکت های خصوصی احتمال تامین جنبه مالی طرح «ترور» قاسم سلیمانی را بررسی کردند. گزارش نیویورک تایمز از این نظر حائز اهمیت است که نشان می دهد مقامات عربستان از مدتها پیش از قتل جمال خاشقجی طرح حذف فیزیکی رقبای منطقه ای و مخالفان خود را دنبال می کرده اند. دیدار مقامات اطلاعاتی عربستان با مسئولان برخی شرکت های خصوصی را جورج نادر، بازرگان لبنانی-آمریکایی برنامه ریزی کرده بود. او که پیش از این با محمد بن سلمان نیز دیدار کرده است دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در جریان طرح خود قرار داده بود.
 
یکی دیگر از تجار حاضر در مذاکره مقامات اطلاعاتی عربستان با مسئولان شرکت های خصوصی جوئل زامل، بازرگان اسرائیلی بوده است. او رابطه نزدیک و مستحکمی با اداره های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دارد. جورج نادر و جوئل زامل هر دو از جمله شاهدان تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هستند. دادستانان آمریکایی از هر دو بازرگان در مورد مذاکراتشان با مقامات ایالات متحده و عربستان تحقیق کرده اند. با این حال مشخص نیست گفتگوهای سال گذشته آنها در ریاض چه ارتباطی با دیگر جزئیات تحقیق رابرت مولر دارد. سخنگوی دولت عربستان و وکلای جورج نادر و جوئل زامل از پاسخ به پرسشهای نیویورک تایمز خودداری کرده اند. در جریان مذاکرات مقامات اطلاعاتی عربستان با مسئولان برخی شرکت های خصوصی در مورد راههای آسیب رسانی به اقتصاد ایران بحث شده بود.
مرجع : یورونیوز