به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۱۶۴۶۷۲

کشف نقاشی باستانی از چهره عیسی مسیح

گروه بين‌الملل: یک نقاشی نادر از چهره عیسی مسیح که تاکنون نمونه ای از آن در دست نبود به تازگی در یک سایت باستان شناسی دوران امپراطوری روم شرقی در صحرای «نقب» واقع در جنوب اسرائیل کشف شد.
کشف نقاشی باستانی از چهره عیسی مسیح
 این نقاشی دیواری که بر روی دیوار کلیسای جنوبی سایت «شبطا» نقش بسته به ظاهر بخش‌هایی از نخستین غسل تعمید عیسی مسیح در سرزمین مقدس را به تصویر کشیده است. تصاویر مربوط به صحنه غسل تعمید به وفور در هنر سال‌های اولیه عصر مسیحیت و دوران امپراطوری روم شرقی دیده می‌شود.
 
نکته مهم در کشف این نقاشی امکان مقایسه این اثر با نمونه‌های مشابه دیگر از منظر عناصر نمادین و هنری است. چهره عیسی مسیح در این نقاشی در نوع خود یک کشف مهم ارزیابی می‌شود. این نقاشی در واقع طرحی نمادین از مسیح با موهای کوتاه است، مدلی که پیشتر در مصر، سوریه و فلسطین رایج و سپس در عصر هنر بیزانس ناپدید شده بود. در متون مربوط به قرن ششم میلادی به وفور می‌توان نقدهایی راجع به اصالت ظاهر بصری مسیح به خصوص درباره نحوه آرایش موهای وی مشاهده کرد.

دانشگاه کمبریج با اشاره به کشف این نقاشی و ارائه توضیحاتی درباره سایت باستان‌شناسی شبطا در جنوب اسرائیل به نقل از کارشناسان هنر شمایل‌نگاری تاکید کرده است که قدمت این نقاشی به قرن ششم میلادی باز می‌گردد. جزئیات بیشتر این نقاشی به مانند زمینه اثر که صحنه غسل تعمید را به تصویر کشیده است در زیر قشری از گل و لای و گرد و غبار پنهان شده است.
مرجع : يورونيوز