به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۶۷۵۳

گل:مشکلات جهان اسلام از رهبرانش است

گروه بين الملل: رئیس‌جمهورتركيه فرقه‌گرایی را دامی برای مسلمانان و نشانه بی‌تمدنی دانست و تاکید کرد که منطقه خاورمیانه باید مراقب باشد که وارد درگیری‌های فرقه‌ای نشود.
گل:مشکلات جهان اسلام از رهبرانش است
عبدالله گل، گفت: جهان اسلام اکنون چیزی را تجربه می‌کند که اروپا در زمان قرون وسطی تجربه کرد. یک رهبر سنی تبدیل به یک دیکتاتور می‌شود و شما ساکت خواهید ماند در حالی که با یک شیعه که می‌داند عدالت چیست می‌جنگید. این‌ها همه نشانه بدویت و یک تله بزرگ است. وی تاکید کرد: مسئولیت بزرگی به عهده رهبران منطقه است تا از بروز فضای بی‌وحدتی جلوگیری کنند. هنگامی که چنین فضایی بروز پیدا می‌کند به‌زودی فضای چند قطبی و اختلافات نمایان خواهد شد.  جهان اسلام هنوز به این بلوغ نرسیده که این بحران را حل کند و سازمان‌های جهان اسلام غیرموثر هستند و در داخل خود اختلاف دارند. با بحران‌های سوریه و مصر اختلافات هر چه بیشتر آشکار شد. با این وجود مساله مهم جلوگیری از افزایش مشکلات و انجام اقدامات متناسب است. به همین دلیل ترکیه نقش میانجی‌گری خود را در سال‌های اخیر افزایش داده است. مشکلات جهان اسلام مرتبط با رهبران آن است.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: تاثیر ترکیه در سازمان ملل هر چه بیشتر نمایان می‌شود که علت آن نقشی است که این کشور ایفا کرده است. قبلا ترکیه تنها نگران مسائلی بود که مستقیما مرتبط به کشور بودند اما اکنون ترکیه تبدیل به کشوری شده که درباره مسائل مختلف صحبت می‌کند و یک کشور پیش رو در تعامل با دیگر مسائل و حتی مسائلی است که مستقیما با آن مربوط نیستند. عبدالله گل افزود: اصلاح سازمان ملل یکی از مسائل مورد بحث بوده و ساختار این سازمان بازتاب دوران پس از جنگ جهانی دوم است. کشورهای دیگری وجود دارند که قدرتمندتر از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. گروه‌های زیادی خواهان اصلاح سازمان ملل هستند و ما یکی از ‌آنها هستیم. جایگاه سازمان ملل در مقابل چشمان مردم آسیب دیده است و اعتبار این نهاد جهادی کاهش یافته است.

وی از شورای امنیت سازمان ملل خواست که به درخواست‌های ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین تاثیر را از بحران سوریه پذیرفته گوش کند. عبدالله گل گفت: بدون یک استراتژی سیاسی مشخص برای حل و فصل بحران سوریه حمله نظامی به نتیجه نخواهد رسید. وی بر اهمیت تعامل با ایران و روسیه به عنوان دو هم‌پیمان کلیدی سوریه در رابطه با چنین راهبردی سیاسی تاکید کرد و گفت: ترکیه همواره تاکید داشته مداخله نظامی بدون ارائه یک راهبرد سیاسی در سوریه موفق نخواهد بود. نادیده گرفتن ایران غیرممکن است. ایران یک کشور مهم است همانطور که ترکیه با سوریه مرتبط است ایران نیز با آن مرتبط است. اگر چه ایران بارها به منظور حل بحران سوریه تماس‌های زیادی دریافت کرده اما تفاهم مشترکی به دست نیامده است. با چنین رویکردی هیچ نتیجه‌ای از ژنو حاصل نخواهد شد. روسیه و ایران باید قطعا مشارکت داشته باشند.

کامل
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۱۴:۲۰
الحق که سخنان جالبی در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان بیان کرده . (133103)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۱۷:۰۱
کو گوش شنوا (133208)