به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۷۱۳۴

نباید گرفتار جزئیات مکالمه تلفنی بشویم

گروه سیاسی: معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و عضو هیات ایرانی حاضر در نیویورک، توضیحاتی درباره چگونگی برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور آمریکا و ایران ارائه داد.
نباید گرفتار جزئیات مکالمه تلفنی بشویم
سیدعباس عراقچی که به همراه محمد جواد ظریف به نیویورک سفر کرده است، در برنامه تلویزیونی نگاه یک، درباره اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند که تماس برای انجام گفت وگو از سوی ایران بوده است گفت: درخواست دیدار از سوی آمریکا مطرح شد، مذاکراتی بین نمایندگی ما و آنها مطرح شد، زمانی که ما نپذیرفتیم، طرفین درباره ایده های دیگری بحث کردند و از سوی کارشناسان دو طرف بر روی آن کار شد و نهایتا ایده گفت وگوی تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بودند که تماس گرفتند و این گفت وگوی تلفنی انجام شد. وی در برابر این پرسش که وقتی مقامات آمریکایی درباره این موضوع صداقت نداشتند آیا می توانند برای مذاکرات قابل اعتماد باشند؟ پاسخ داد: یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی به کار برده بود و بعد هم توسط رسانه هایی که نمی خواهند این ارتباطات صورت بگیرد بزرگ و برجسته شد. ما هم اعتراض کرده ایم و گفته‌اند که در صحبتهای آینده‌شان آن را درست خواهند کرد. عراقچی ادامه داد: البته ما هیچ گاه به آمریکایی ها اعتماد صد درصد نداشته ایم و در ادامه مسیر هم هیچگاه اعتماد صددرصد نخواهیم کرد. بدبینی که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند کاملا درست و مبتنی بر تجربیات زیادی است که ما داشته ایم. مسلما این طور نیست که کوچکترین اعتماد را داشته باشیم و تمام اقداماتی که صورت می گیرد با توجه به تجربه گدشته است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در آمریکا جناح ها و افکار مختلف و متناقضی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنها نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت بگیرد ایفا می کنند. وی با بیان اینکه دیدار و مذاکره با یک گفت وگو و تماس تلفنی که عمدتا به تعارفات خواهد گذشت تفاوت ماهوی بسیار زیادی دارد افزود: تلاش هایی شد؛ طرف آمریکایی اصرار داشت که ملاقات حضوری صورت گیرد. با بررسی هایی که شد، آقای روحانی صلاح به برگزاری آن ندید. تماس تلفنی هم به یکسری تعارفات و بحث هسته یی محدود شد. عراقچی ادامه داد: ما اعتراض کرده ایم. گفتند صحبتی که انجام شده از جانب افرادی بوده که یا اطلاع نداشتند یا در جریان اصل موضوع نبودند. البته در این باره چندان ریز شدن و وارد جزییات بسیار شدن ارزش خاصی ندارد. آنچه که مهم است تقاضا برای دیدار و آمدن به سمت ایران از طرف آمریکا انجام شد. که خود آنها نیز این موضوع را گفته اند. این نشان دهنده عظمت ملت ایران است. گرفتار جزییاتی که ممکن است ما را ازمسیر اصلی منحرف کند نشویم. عراقچی در پاسخ به اینکه ادعای تماس از طرف ایران از جانب یکی از مقامات عالی رتبه آنها بوده است گفت: ما به این موضوع اعتراض کردیم ، آنها هم قبول کرده اند و گفته اند که این موضوع را تصحیح می کنند و قبول کرده اند که اشتباه کرده اند. اما در این کشمکش ها نباید موضوع اصلی گم شود که ما با عزت کامل برخورد کردیم و آنها به سمت ما آمدند. نباید مغفول بماند که چگونه ابرقدرتی که داعیه های بسیار زیادی دارد برای دیدار با رییس جمهور ما به نوعی التماس می‌کند.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 تاکید کرد: مسلما تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی، ملاقات یا مذاکره به روابط معمول برنمی‌گردد و اگر کسانی چنین برداشت و انتظاری دارند اشتباه است. آنچه که تعیین کننده تغییر ماهیت روابط بین ایران و آمریکاست، سیاست‌های عملی و قدم‌هایی است که در عمل برداشته می‌شود. مقدمه تغییر سیاست‌ها، تغییر در رویکردها و مقدمه تغییر در رویکردها، تغییر در لحن و ادبیات است که در زمان گفت وگو ها جدی تر خواهد شد. وی با بیان اینکه "غنی‌سازی تحت هر شرایطی ادامه می‌یابد و این موضع مسلم ماست"، افزود: چارچوب‌های غنی‌سازی سطح، میزان، شکل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد، اما در هر حال اصل غنی‌سازی تعلیق بردار نیست.

۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۱:۵۲
"تقاضا برای دیدار و آمدن به سمت ایران از طرف آمریکا انجام شد. که خود آنها نیز این موضوع را گفته اند. این نشان دهنده عظمت ملت ایران است."

آخه کجای این نشان دهنده عظمت ملت ایران است. عظمت ملت ایران در رشد اقتصادیشه در رشد صادرات غیر نفتیشه در پایین آوردن نرخ بیکاریشه در ارزش پول ملیشه در خودکفایی تولید گندمشه.

حال آدم بهم میخوره از این حرفای خال زنکی.
الان اوباما با این تماسش ملت و دولت خودش رو ذلیل کرد؟
بنظرم این عراقچی هم یکی از اوناست که باید بزودی تعویض بشه. (137494)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۳۰
واقعا بعضی از این مسئولین حرفهای خنده داری میزنند، واقعیت اینه که امریکایی ها با وجود اینکه در این مقطع زمانی ترجیح می دهند برای گفتگو چراغ سبز نشون بدهند در آخر هم اگر گفتگوها و دیپلماسی به نتیجه نرسد فرقی برایشان آنچنان نمی کند ولی آیا اگر گفتگوها به نتیجه نرسند برای ما هم همین طور است؟ آنها به دنیا می گویند ما حسن نیت کامل نشان دادیم دست دوستی نشان دادیم و جواب نداد و بعد فشار و تحریم بیشتر اعمال می کنند و تنها کسانی که اینجا متضرر می شوند مردم ایران هستند، یادم می آید بعضی از همین مسئولین زمانی که بحث تحریم نفت شروع شد نطق می کردند که اگر نفت ما تحریم شود نفت در جهان می شود بشکه ای 200 دلار و یا می گفتند دنیا بشدت به نفت ما نیاز دارد و تحریم آن شدنی نیست و همه هم می دانیم چه شد، به لطف سیاست های این 8 ساله اگر نیمچه عظمتی هم از دوران خاتمی برای ایران به وجود امده بود همه اش به باد رفت، کی را می خواهیم فریب دهیم؟

سئوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا مسئولینی که اینگونه حرف ها را می زنند به حرفشان اعتقاد قلبی دارند؟ اگر دارند وای به حال مردمی که این افراد با این خیالات می خواهند مسائل را حل کنند، اگر هم اعتقاد ندارند و فقط جنبه تبلیعاتی یا شعار دارد بازهم وای به حال مردم که مسئولینش می خواهند با شعار وتبلیغ افکار انها را تحت تاثیر قرار دهند.

همه این حرف ها را زدم برای اینکه بگویم ما مردم می دانیم که دولت ما مجبور شده در برابر فشار ها و تحریم ها کوتاه بیاید و سعی در حل و فصل مسائل داشته باشد، حتی اگر برای عده ای عقب نشینی هم نام بگیرد ما با قاطعیت دفاع می کنیم و تحسین می کنیم چون در اخر به نفع مردم و ایران تمام می شود و این است که فقط اهمیت دارد. (137601)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۱۰
شماها عادت دارين چيزي كه بدلخواهتون نيس ميگين تقلبه يا مي خواهيد تعويض بشه يا استفا بده (137960)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۱:۵۳
( البته ما هیچ گاه به آمریکایی ها اعتماد صد درصد نداشته ایم ) آیا روسها و چینی ها که به قطعنامه تحریم رای مثبت دادند مورد اعتماد بودند (137497)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۱۲
تندروهای داخلی به کمک رسانه های خود خیلس سعی دارند که روند دیپلماسی دولت در نیویورک را تخریب کنند. (137504)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۲۹
اینها همونهایی هستند که در سال 58 به خاطر کج فکری و خامی که داشتند در اعتراض به دیدار شادروان مهندس بازرگان و شهید دکترچمران با برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا اون داستانها را بوجود آوردند و کشور رو متحمل خسارات بعدی کردند. واقعاً چرا از عبرت های تاریخی درس نمیگیریم؟؟؟؟؟ چرا هی باید تکرار مکررات کنیم؟؟؟؟؟ چرا باید قدرت یک اقلیت 4 میلیونی از قدرت یک اکثریت 18 میلیونی بیشتر باشه؟؟؟؟؟ واقعاً در کدوم کشور این تراژدی رو سراع دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (137519)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۳۶
خواهشا ادبیات خود را عوض کنید فکر نمی کنید واژه التماس در ادبیات دیپلماسی جایگاهی ندارد شاید هم برای خوشایند افراطیون و حسین شریعتمداری اینگونه سخن می گویید آقای عراقچی صاحبان اصلی این مملکت مردم ایرانند و اکثریت قاطع ملت از این اقدام رییس جمهورشان حمایت می کنند افراطیون منزوی جایگاهی در بین ملت ندارند بنابراین شما نیز ادبیات خود را مطابق میل ملت بزرگ ایران تنظیم کنید ملت دیگر از جنگ و تحریم خسته شده است (137523)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۳۹
همانطور که با عراق و شوروی و ... وارد گفتگو و رابطه شدیم با آمریکا هم بالاخره برای منافع ملی میبایست یک روزی وارد بحث میشدیم و توجه به اینکه چقدر از این رابطه اسراییل ناراحت است را مورد توجه قرار دهید. (137524)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۵۹
حالا چه فرقی می کنه که تقاضا رو کدام طرف اول مطرح کرده؟!! مسلماً هر دو طرف به چنین تماسی راضی بوده اند که انجام شده!! مثل خاله زنکها، بازی در نیارید!!! آب رو باید بریزند اونجایی که داره می سوزه (به قول خودشون)!! (138015)