به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب : ۱۷۴۶۹۶

شهرهای گلستان یکی یکی زیر آب می‌روند

شهرهای گلستان یکی یکی زیر آب می‌روند
امتداد - ساجده عرب‌سرخی:
شش روز است که اخبار سیل و طوفان در استان گلستان می‌گذرد و هر روز بر عمق فاجعه افزوده می‌شود. خانه‌ها به زیر آب رفته‌اند و مردم با قایق و شنا کردن خودشان را نجات می‌دهند. اسم آق قلا، گمیشان، سیمین‌شهر، گمیش‌تپه... که برای خیلی از مردم این سرزمین بود، حالا دهان به دهان می‌چرخد و اخبارش نقل محافل شده است. سیل از نقطه صفر مرزی شروع شده و حالا به میانه استان رسیده است. اتفاق جدیدی نیفتاده، باران مخصوص این ایام و این مکان‌هاست، تنها فاجعه زمین‌خواری و ویران کردن جنگل‌ها از این استان سرسبز دشتی ساخته که سپری برای مقابله از سیل در اختیار ندارند.
تشکیل جلسه مدیریت بحران در گلستان، اعزام نماینده ویژه رئیس جمهوری به مناطق سیل‌زده گلستان، نگرانی از احتمال وقوع سیلاب در شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان و برف در آذربایجان شرقی و غربی و باران در هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کرمانشاه و فارس.. عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، ابراز نگرانی مردم عادی، کلنجار برای رسیدن به راهی برای کمک به سیل‌زدگان همه و همه اخباری است که روزهای اول سال ۹۸ را به کام میزبانان نوروز تلخ کرده است.
وقتی هلال احمر اطلاعیه می‌دهد که مردم به گلستان سفر نکنند زیرا کاری از دستشان برنمی‌آید و یا زمانی که ایسنا به سلبریتی‌‌ها طعنه می‌زند که آنجا نمی‌شود سلفی گرفت، ذهن‌ها به سمت پلاسکو یا کرمانشاه می‌رود. شبکه‌های اجتماعی پر شده‌اند از شماره کارت‌هایی برای پرداخت پول برای کمک به سیل‌زدگان. رفتارهایی شبیه به هم از مردم در شرایط بحرانی. مدتی برآشفته شده و همه کار می‌کنند و هنوز زمان زیادی نگذشته فراموش می‌کنند مردم آسیب‌دیده را.
آن زمان که هلال احمر از مردم می‌خواهد برای کمک، به مناطق سیل‌زده سفر نکنند و خبر می‌دهد که ۵ بالگرد جمعیت هلال احمر در منطقه حاضر است و تمامی دستگاه‌های امدادرسان با تمام توان مشغول کار هستند. حضور افراد عادی روند امدادرسانی را مختل می کند و امکان بروز حادثه برای خود آنها وجود دارد، یادآور خیابان‌های جمهوری و اطراف پلاسکو را که موبایل به دست مانع رسیدن آمبولانس‌ها به مرکز آتش‌سوزی است.
 
وقتی معاون فرمانداری گمیشان معترض است که با وجود آنکه ارتفاع آبگرفتگی و سیل در گمیشان به دو متر خواهد رسید اما متأسفانه برخی از مردم برای جابه‎جایی و تخلیه همکاری لازم را ندارند، یادم می‌آید که آتش‌نشانانی که جانشان را برای مردم در پلاسکو گذاشتند به دلیل عدم همکاری برخی مغازه‌داران بود برای جمع‌آوری اجناس خود از مغازه‌هایشان. تمام اطلاعیه‌های هلال احمر اذهان را به سمت کرمانشاه و آوارگی‌شان یک سال پس از زلزله می‌اندازد. اخبار زیاد است. دو ساعت پس از آنکه خبر می‌آید «حدود ۲۰ روستای دیگر از شهرستان گمیشان در معرض آبگرفتگی هستند و باید تخلیه شوند»، رسانه‌ها گزارش می‌دهند که بخش‌هایی از شهر ۲۰ هزار نفری گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان استان گلستان به دلیل طغیان شاخه فرعی گرگان‌رود که از داخل این شهر می‌گذرد زیر آب رفت.

فرماندار شهرستان مرزی آق قلا خبر می‌دهد که ۷۰ درصد شهر مرزی آق قلا (گلستان) در محاصره سیل است، نماینده غرب گلستان می‌گوید که تلاش برای امدادرسانی به افراد سیل‌زده با حضور موثر نیروهای امدادی و کمک به تخلیه خانه‌های در معرض آسیب و تخریب همچنان ادامه دارد.  علی‌اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر توییت می‌کند که آبگرفتگی در آق قلا کم شده و به سمت شهرهای سیمین شهر و گمیشان در حال حرکت است. تنها کمبود لجستیکی فعلی قایق است. کسانی که در حوالی شهرهای فوق قایق دارند، می‌توانند برای تخلیه احتمالی و فوری اهالی به کمک ما بیایند و یا قایق را در اختیار نیروهای امدادی هلال احمر قرار دهند. 

وزیر صنعت طی نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های شمال شرق کشور، از آنها می‌خواهد ارزاق و نیازهای عمومی مردم با تدبیر جدی تأمین و در صورت نیاز از ستاد مرکزی درخواست کمک شود. حسن یزدانی قهرمان کشتی جهان در اینستاگرام خود از «سکوت صداوسیما» در اعلام وضعیت سیل‌زدگان استان گلستان گلایه می‌کند و یادآور می‌شود که مردم میهمان‌نواز گلستان هرساله، در همین ایام میزبان مسافران نوروزی بوده‌اند و حالا که سیل زمین‌گیرشان کرده، سکوت صدا و سیما جفایی‌ست در حق میزبانان همیشگی این مرز و بوم.
فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون امید نیز از غیبت استاندار گلستان و عدم پوشش خبری بحران سیل از سوی صداوسیما را بی تدبیری و اهمیت ندادن به مردم دانسته و به انتخاب گفته است که مجلس به این ماجرا ورود می کند؛ رحمانی فضلی باید پاسخگوی ضعف عملکرد باشد. مراجع قضایی رسیدگی به اهمال احتمالی مسئولین را در دستور کار قرار دهند.
حالا معاون سیاسی استاندار گلستان در خبری فوری می‌گوید:‌ از مردم سیمین شهر و روستاهای اطراف گمیشان می‌خواهیم که امشب خانه هایشان را تخلیه و به سکونتگاه های امن بروند. مدارس و مکان‌هایی برای سکونت مردم مشخص شده است. در حال حاضر وضعیت ورودی آب از شهرستان آق قلا را رصد می‌کنیم و تلاش داریم که ورود آب به سکونتگاه های روستایی و شهری را در شهرستان گمیشان کاهش دهیم.
تصاویری از «برج قابوس» در محاصره سیل جاری شده در استان گلستان منتشر شده، و رفت و آمد مردم با قایق با این حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان می‌گوید: که این یک آب‌گرفتگی است که خطری برای برج قابوس ندارد!
هلال احمر اما با حضور به موقع خود با صدور اطلاعیه‌هایی سعی در هدایت مسیر کمک‌های مردمی دارد تا دست و پای امدادگران بسته نشود، کمک‌های مردمی مورد سواستفاده‌کنندگان قرار نگیرد و خطراتی دیگر آسیب‌های مضاعفی به مردم و امدادگران وارد نکند.