به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ساعت ۰۲:۴۹
کد مطلب : ۱۷۴۸۳۲

سیل ویرانگر از شمال، روانه غرب و جنوب ایران شد

گروه جامعه: یک هفته پس از جاری شدن سیل در چهار استان شمالی ایران با ورود سامانه بارشی جدید به غرب و جنوب ایران در تازه‌ترین مورد استان لرستان با طغیان رودخانه مواجه شده، شیراز در سیل گرفتار شده و ۲۵ محور مواصلاتی ایران مسدود شده است.
سیل ویرانگر از شمال، روانه غرب و جنوب ایران شد
سازمان هواشناسی در تازه‌ترین اطلاعیه خود از ورود سامانه جدید بارشی به کشور خبر داده است. سامانه‌ای که از صبح روز دوشنبه فعال شده و پیش‌بینی شده تا پایان روز چهار‌شنبه تمامی استان‌های غربی و جنوبی را با خطر جاری شدن سیل مواجه خواهد کرد. با آغاز بارندگی‌ها، پلیس راه ایران نیز اعلام کرد که ۲۵ محور مواصلاتی کشور مسدود شده و فرودگاه مهرآباد تهران نیز اعلام کرده که تا پایداری شرایط جوی و تدابیر ایمنی پروازها در سطوح پروازی با توجه به شرایط جوی حاکم بر برخی مناطق کشور برخی پروازها کنسل شده ویا با تاخیر انجام می‌شوند.
یک هفته پس از وقوع سیل در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان شمالی جاری، بارش باران دوباره در این استان‌ها آغاز شده و هواشناسی خراسان شمالی از احتمال جاری شدن سیل در مناطق جنوب و جنوب شرق این استان خبر داد.
تلفات جانی سیل در شیراز
بارندگی شدید به همراه تگرگ که از حدود ساعت ۸ صبح دوشنبه در شیراز آغاز شده بود، موجب جاری شدن سیل در این شهر شد. افزایش سرعت سیل در شیب ورودی شهر شیراز از سوی دروازه قرآن موجب واژگونی و تصادف سریالی حدود ۲۰۰ خودرو شد. در جریان این سیل تعدادی از شهروندان و مسافران نوروزی این شهر کشته شدند.
پیشتر مسئولان بهزیستی استان فارس از کشته شدن ۴ نفر در جریان سیل شیراز خبر داده بودند ولی سپس بر اساس گزارش تسنیم به نقل از حسن کولیوند، سرپرست اورژانس کشور تعداد کشته‌شدگان به ۱۹ نفر افزایش یافت. همچنین ۱۱۹ نیز تاکنون بر اثر جاری شدن سیل در شیراز مصدوم شده‌اند.
به گفته رئیس اورژانس ایران، ۴۲ نفر از مصدومان در مراکز درمانی بستری و ۳۲ نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند. در میان کشته‌شدگان سیل در شیراز ۴ کودک (سه پسر و یک دختر) وجود دارد.
سیلاب شدید همچنین در میدان ابوکلام و بخش هفت تنان و مسیرهای منتهی به این مناطق جاری شده و ورودی شیراز از سمت پل شهید اسکندری به سمت اصفهان را مسدود کرده است.
بخش‌هایی از شهر شیراز از جمله بازار وکیل ظهر دوشنبه دچار آب گرفتگی شد و بنا بر اعلام سازمان آتش نشانی این شهر، تعداد آب‌گرفتگی‌ها و تخلیه منازل رو به افزایش بود.
عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد که سیل جاری شده در شمال و شمال غرب شیراز مهار شده ولی طبق پیش‌بینی‌ها بارش در اکثر نقاط این استان تا صبح چهارشنبه ۷ فروردین ادامه خواهد داشت.
جهانگیری: مدیران باید برای احتمال وقوع سیل در تهران آماده باشند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران ضمن اشاره به احتمال وقوع سیل در تهران طی روزهای آینده گفت: « برای تهران نیز باید فرض را بر این گذاشت که سیل می‌آید و مدیرانی که باید آمادگی داشته باشند، آماده باشند. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما چون عمق فاجعه خیلی جدی است، از مدیران استان تهران می‌خواهم که موضوع را جدی بگیرند.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جهانگیری دراین جلسه با اشاره به سیلاب‌های روزهای گذشته و امروز در چند استان کشور اظهار داشت: « از مدتی قبل سازمان هواشناسی پیش بینی بارش شدید برای ایام نوروز کرده بود و ما فکر می‌کردیم که در برخی از استان‌ها به ویژه خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این اتفاق بیفتد، اما در برخی استان‌های شمالی کشور پیش از ایام عید نوروز شاهد وقوع سیل بودیم.»
وی همچنین افزود: «از روزهای گذشته هواشناسی درباره یک بارش شدید برای تهران هشدارهایی داده و امروز نیز شاهد بارش‌هایی در این شهر بودیم، اما در شیراز میزان بارش خیلی جدی تر بود و این بارش در چند لحظه آن چنان تکان دهنده بود که آثار نگران کننده‌ای از خود به جای گذاشت و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.»
معاون اول رئیس جمهوری ایران در این جلسه گفت: «با توجه به حجم بارندگی که برای امشب و فردا برای تهران پیش بینی شده است، امشب باید از تهران خیلی مواظبت شود؛ دلیل حضور من در این جلسه نیز همین است که باید امشب با تمام وجود از تهران حفاظت کنیم.»
احتمال وقوع سیلاب در تهران و طغیان رودخانه کرج
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا نسبت به بارش شدید باران و سلاب رودخانه‌های استان تهران هشدار داد. سید حسین رضوی گفت: «بر پایه اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران، احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان وجود خواهد داشت‪.‬» از سوی دیگر شرکت آب منطقه‌ای استان البرز نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر بارش رگبار برف و باران به همراه رعد و برق در جاده چالوس، از احتمال طغیان رودخانه کرج خبر داد و از ساکنان حاشیه رودخانه و مسافران جاده چالوس خواست به رودخانه کرج نزدیک نشوند.
تشکیل کمیته بحران در استان فارس با حضور وزیر اطلاعات
کمیته بحران استان فارس به ریاست استاندار و با حضور وزیر اطلاعات ایران دوشنبه‌شب در محل استانداری تشکیل جلسه داد. در پی وقوع سیلاب در شیراز، وزیر اطلاعات، رئیس اورژانس کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان به این شهر سفر کرده‌اند.
وزارت کشور: مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند
در پی وقوع سیلاب در استان‌ها غربی و بارش شدید باران در مناطق جنوبی و جنوب غربی ایران، محمد یزدی، مدیرکل اداره حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور از مردم خواست تا در دو روز آینده از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
برچسب ها: سیلاب