به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۱۷۴۷۰۴
به یاد زندانیان سیاسی ایران

جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل در بروکسل

جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل در بروکسل
گروه سیاسی: جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل، در مقابل سفارت ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک، به یاد زندانیان سیاسی ایران برگزار شد.

مجری مراسم در ابتدا با نام بردن از ۶ زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران؛ حمید بابایی، نرگس محمدی، احمدرضا جلالی، آتنا دائمی، آرش صادقی و نسرین ستوده گفت: این افراد به صورت سمبلیک انتخاب شده‌اند تا توجه همگانی را نسبت به ظلمی که به کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران می‌رود جلب کنند. در ادامه سخنرانان با ذکر شرحی از وضعیت هر کدام از این زندانیان در ایران، خواستار آزادی آنان شدند. سلما بن خلیفه، وکیل دادگستری، ضمن محکوم ساختن مجازات نسرین ستوده که به تازگی به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است، گفت به زودی کانون وکلای بلژیک نامه‌ای سرگشاده در اعتراض به حکم صادره برای وی منتشر خواهند کرد.

در ادامه ژان کریستوف دوویل از مقامات سازمان عفو بین‌الملل در حمایت از نرگس محمدی سخنانی ایراد کرد.‌ خانم محمدی به دلیل فعالیت‌هایش از جمله تلاش برای لغو حکم اعدام، به ۱۶ سال زندان محکوم شده است و دوران حبس خود را در زندان اوین تهران می‌گذراند. در این مراسم پس از شرحی از آرش صادقی، همسرش گلرخ ایرایی، آتنا دائمی و حمید بابایی دانشجوی دانشگاه لیژ بلژیک که به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؛ نامه همسر احمدرضا جلالی برای حضار قرائت شد.
 
جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد و از اساتید دانشگاه در بلژیک در سال ۹۵ به هنگام سفر به ایران دستگیر و به اتهام جاسوسی روانه زندان شد. همسر احمدرضا جلالی در نامه خود با اشاره به کاهش ۳۰ کیلو وزن او و ابتلا به افسردگی‌اش در زندان، خواستار معاینه پزشک مستقل شد و از جامعه جهانی خواست مقدمات آزادی او را فراهم آورند تا هرچه زودتر بتواند به جامعه دانشگاهی بلژیک بازگردد.