به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۳ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۱۴۵۷۶۴

آئین و مراسم سنتی جشن نوروز در ترکیه

گروه بین‌الملل: در ترکیه جشن نوروز با آئین و مراسم سنتی کردهای این کشور برپا شد. شهرهای دیاربکر، استانبول، آنکارا، الازیغ، ادرنه و بولو شاهد برگزاری مراسم نوروز بودند.
آئین و مراسم سنتی جشن نوروز در ترکیه
اما همچنان که در سالهای گذشته برپایی مراسم نوروز در مناطق کردنشین ترکیه با محدودیت و حتی ممنوعیت روبرو بود، امسال نیز در این روز ده‌ها نفر بدلیل اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در عفرین، پیش یا در حین برگزاری این مراسم بازداشت شدند. در میان هزاران نفر از شرکت کنندگان این جشن در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه، بسیاری با در دست داشتن پرچم‌های حزب دموکرات خلق (HDP) و حزب کارگران کردستان (PKK) و همچنین عکس‌های عبدالله اوجالان در این مراسم شرکت کردند.  دیاربکر که در سال‌های اخیر شاهد درگیری و خشونت شدید میان مبارزان کرد و نیروهای دولت بود، در مراسم آئین نوروز هم حمایت خود را از نیروهای کرد سوریه در عفرین نشان داد. هلیکوپترهای نیروهای پلیس در آسمان محل برگزاری این مراسم گشت می‌زدند و ماشین‌های آب‌پاش در حالت آماده باش بودند تا در صورت برپایی اعتراضات با آن مقابله کنند.

برپایی نوروز از سال ۲۰۰۵میلادی به دلیل آنچه وابستگی ناسیونالیسیتی به فرهنگ کردهای این کشور خوانده می‌شد، ممنوع شد. سال گذشته نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به دلایل سیاسی و امنیتی برگزاری مراسم نوروز را در استان‌های کردنشین این کشور ممنوع اعلام کرده بود اما کردهای دیاربکر مراسم نوروز را به رغم فرمان اردوغان جشن گرفتند. پلیس ترکیه می‌گوید که ۱۶ تن از اعضای شاخه جوانان حزب کارگران را به ظن برنامه‌ریزی برای حمله کردستان در شهر استانبول بازداشت کرده است. همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی ۱۱ نفر نیز در آنکارا، پایتخت ترکیه بازداشت شدند. به گفته یک مقام امنیتی نیز ۷۶ نفر در استان شرناق به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان بازداشت شده‌اند. کردهای ترکیه در مراسم نوروز، آتش بزرگ برپا می‌کنند و با پتک بر سندان می‌کوبند.