به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۷۴۸۰۷

آیا بنزین ایران صادر می‌شود؟

گروه اقتصادی: اواخر سال ۱۳۹۷ با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خبر خودکفایی در تولید بنزین به صورت رسمی اعلام شد. در این راستا گزینه‌های صادرات بنزین و افزایش ذخایر بنزین ایران روی میز قرار گرفت و به نظر می‌رسد از این دو موضوع، مورد دوم برای مسوولان در اولویت قرار دارد.
آیا بنزین ایران صادر می‌شود؟
اواسط دی‌ماه سال گذشته بود که خبر قطع واردات بنزین از سوی علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام و مشخص شد که ایران از مهرماه سال ۱۳۹۷، دیگر وارد کننده بنزین نیست.
 
این خبر در کنار خبر افزایش ظرفیت تولید بنزین در ایران، به میزان روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر قرار گرفت و زمانی که فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، بر خودکفایی تولید بنزین مهر تأیید زده شد.

در این راستا، صادق‌آبادی در یک نشست خبری از حرکت کشور به سمت صادرات بنزین خبر داد و گفت: در کشور مازاد بنزین داریم و به سمت صادرات حرکت می‌کنیم. این اتفاق یا از طریق قرارداد صورت می‌گیرد یا در رینگ بورس عرضه خواهد شد اما این برنامه‌ ما در سال جاری است. وی هم‌چنین اعلام کرد که ایران صادرکننده بنزین و گازوئیل شده است و مقصد صادرات، کردستان عراق، عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه دریای خزر هستند.

در همین رابطه هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در نشست تخصصی «چشم‌انداز صنعت نفت و گاز ایران؛ سناریوهای پیش‌رو» با اشاره به این‌که میانگین کنونی مصرف بنزین در کشور روزانه ۸۸ میلیون لیتر و تولید اندکی بیش از ۱۰۰ میلیون در روز است، گفت: در شرایط کنونی ظرفیت صادرات بنزین را داریم.

البته به نظر می‌رسد صادرات بنزین در اولویت دوم قرار دارد و در حال حاضر، تمرکز مسئولان روی افزایش ذخایر بنزین است تا صادرات این فرآورده نفتی؛ به طوری که بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره صادرات بنزین توضیح داد: دیگر نیازی به واردات بنزین نداریم و امکان صادرات این فرآورده نیز هم‌اکنون وجود دارد، اما به این دلیل که می‌خواهیم ظرفیت ذخایر ایران را افزایش دهیم، فعلاً صادر نمی‌کنیم.
 
مرجع : خبر آنلاین
برچسب ها: صادرات بنزین