به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۱۸۱۳۶
در آستانه مذاکرات ژنو

مذاكره جان‌ کری و كاترين‌اشتون درباره ایران

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه امور آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر در لندن دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه آمریکا دیدار کری با اشتون را "بسیار سازنده" خواند.
مذاكره جان‌ کری و كاترين‌اشتون درباره ایران
دیدار جان کری با کاترین اشتون در آستانه مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران صورت گرفت. این مذاکرات روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس تمرکز گفت‌وگوهای کری و اشتون درباره مذاکرات ژنو بود. جان کری وزير امور خارجه آمريکا، با اشاره به باز بودن پنجره ديپلماسی در قبال ايران گفت که توافق نکردن با ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کری اين اظهارات را در جريان سخنرانی خود از لندن برای کنفرانس کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل (آيپک) در کاليفرنيا بيان کرده است. وزارت امور خارجه آمريکا بخشی هايی از اين سخنرانی را منتشر کرده است.

طبق این گزارش کری گفته است: «در حالی که در پی حل مسالمت آميز مساله برنامه هسته ای ايران هستيم، بايد حرف‌ها با اقدامات منطبق باشد. در هر توافقی با ايران ما مساله امنيت اسرائيل را مد نظر خواهيم داشت. ما ضرورت قطعيت، شفافيت و پاسخگويی را در چنين روندی مد نظر داريم و قاطعانه باور داريم توافق نکردن با ايران، بهتر از يک توافق ضعيف و بد است.»

کری همچنین در آستانه دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز یکشنبه در لندن با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در خصوص برنامه هسته ای ايران، مصر و سوريه مذاکره کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری که پس از يک سفر ۱۰ روزه به آسيا روزيکشنبه از کابل به لندن سفر کرده تا علاوه بر برنامه هسته ای ايران با اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در مسئله سوريه مذاکره کند. ايران و گروه ۱+۵ در روز‌هاي ۱۵ و۱۶ اکتبر (سه شنبه و چهارشنبه) در ژنو سوئيس در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت وگو کنند.