به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۸۲۸۱۰
دزدی دریایی انگلیس بی‌جواب نمی‌ماند

رهبر انقلاب: کاهش تعهدات برجامی قطعاً ادامه خواهد داشت

گروه سیاسی: رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور اعلام کردند: ما تازه شروع کردیم به کم کردن تعهدات و این فرایند قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد.
رهبر انقلاب: کاهش تعهدات برجامی قطعاً ادامه خواهد داشت
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) با اشاره به «ضرورت سلوک و رفتار مردمی ائمه جمعه»، نماز جمعه را امری بسیار مهم، «تأمین کننده نیاز جامعه به ذکر و اجتماع و همدلی» و «زمینه ساز استقرار گفتمان های عالی و بصیرت بخش» خواندند و با انتقاد شدید از رفتار طلبکارانه اروپایی ها و عمل نکردن آنها به ۱۱ تعهد برجامی‎شان تأکید کردند: روند کاهش اجرای تعهدات ایران قطعاً ادامه خواهد یافت و توفیقات ملت و نظام جمهوری اسلامی در مقابل چشمان حسرت زده غربی ها روز به روز بیشتر خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در ایام چهلمین سال برپایی نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت امام رضا(ع)، «توجه دادن دلهای مردم به ذکر الهی» را از ویژگی های مهم نماز جمعه برشمردند و افزودند: ویژگی دیگر نماز جمعه، «اجتماع مؤمنان» و «زمینه‌سازی برای همدلی، یکپارچگی و تألیف قلوب» است. ایشان با اشاره به گستردگی نهاد نماز جمعه در سراسر کشور به عنوان یک زنجیره و شبکه بهم پیوسته، خاطرنشان کردند: این مجموعه گسترده توانایی نهادینه کردن عالی ترین و دشوارترین گفتمان ها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد که این، از ویژگیهای برجسته نمازجمعه است.

رهبر انقلاب اسلامی، ائمه جمعه سراسر کشور را به تبیین اهمیت و جایگاه نماز جمعه، توصیه مؤکد کردند و در جمع بندی اولین محور از سخنان خود، گفتند: بدانیم که نماز جمعه، مسئولیت بزرگ و سنگینی است که ویژگی های ممتازی دارد و باید این فرصت را مغتنم شمرد. حضرت آیت الله خامنه ای، محور دوم سخنان خود را به «لزوم توصیه به تقوا» در خطبه های نماز جمعه اختصاص دادند و افزودند: یکی از نیازهای امروز جامعه ما تقوا است که زمینه ساز حل مشکلات مادی و معنوی جامعه خواهد شد، اما این تقوا باید به‌صورت مصداقی و عینی در خطبه های نماز جمعه تبیین شود و نه به‌صورت توصیه کلی و بدون بیان مصادیق. ایشان «تقوا در فضای مجازی» را از نیازهای جامعه دانستند و افزودند: یکی از گرفتاری های امروز ما، رواج دروغ، تهمت، شایعه و مسائلی از این قبیل در فضای مجازی است که باید در خطبه های نماز جمعه لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی، تبیین شود. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «بیان چگونگی رعایت تقوا در مسائل خانوادگی و وظایف پدران و مادران در تربیت دینی و اخلاقی فرزندان»، «بیان مصادیق تقوا در روابط زوجین و در مسائل مربوط به اسراف در جامعه» و نیز «اجتناب از دروغ و تهمت در کسب و کار و معاملات»، از جمله مصادیق عینی و عملی تقوای مورد نیاز جامعه است که باید در نمازهای جمعه بیان شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از مصادیق رعایت تقوا را، «اجتناب از ناامید کردن جوانان» برشمردند و افزودند: برخی‌ها در مدارس، دانشگاهها و حتی در محیط های کسب و کار، به‌گونه‌ای صحبت می کنند که جوان از آینده ناامید می شود. ناامید کردن جوان یعنی گرفتن فرصت و قدرت عنصر جوان از کشور و جامعه اسلامی و این خود یک منکر است. «سلوک عملی ائمه جمعه و نحوه ارتباط آنان با مردم» سومین محوری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن پرداختند. حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: رفتار و عمل ائمه جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری را استشمام کنند. ایشان «مردمی بودن و اُنس با مردم به‌صورت واقعی و غیرتصنعی» را از ضروریات سلوک عملی ائمه جمعه برشمردند و افزودند: پیگیری مشکلات مردم با چهره باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب‌زبان، و مراقبت از نزدیکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه جمعه است.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان نکته چهارم با تأکید بر «ضرورت غنی‌سازی خطبه‌های نمازجمعه» گفتند: خطبه‌ها باید پر مغز، آموزنده، راهگشا و حاوی پاسخ به سؤالات مختلف مردم به‌ویژه جوانان باشد. ایشان «ارتباط و انس با جوانان» را بهترین راه درک مسائل و ابهامات ذهنی آنان دانستند و به ائمه جمعه توصیه کردند هر هفته وقت مشخصی را به دیدار با جوانان اختصاص دهند تا بتوانند خطبه‌های قابل استفاده بیان کنند. حضرت آیت الله خامنه‌ای «استفاده از جوانان مؤمن، با فکر و مورد اعتماد را در ستادهای نمازجمعه» ضروری خواندند و به ائمه جمعه توصیه مؤکد کردند خطبه‌ها را کوتاه، بلیغ و رسا بیان کنید. رهبر انقلاب اسلامی «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریانهای انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه کشور برشمردند اما تأکید کردند: در عین حمایت از جریانهای انقلابی باید به همه طرفها روی خوش نشان دهید. «حمایت از تشکلهای جوان و خودجوش فرهنگی در سراسر کشور» و «اتخاذ مواضع انقلابی و منطبق با سیاستهای نظام» دو توصیه مؤکد دیگر رهبر انقلاب به ائمه جمعه بود.

ایشان خاطرنشان کردند: کشور با «روحیه انقلابی» قابل پیشرفت کردن است و با حرکت انقلابی به اوج تکامل می‌رسد و هرگونه کوتاه آمدن از این مواضع، نه فقط به ضرر انقلاب بلکه به ضرر ملت، کشور و آینده ایران خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی، ائمه جمعه را از برخورد با دستگاهها در نمازجمعه پرهیز دادند و افزودند: گاهی یک منکر و مشکل بزرگ وجود دارد که با وجود پیگیری‌های مکرر حل نمی‌شود، بیان این موارد که خیلی هم نادر است، در نماز جمعه ایراد ندارد اما نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاههای دولتی، قضایی و یا مراکز دیگر، آن را در خطبه‌ها مطرح کرد، چرا که تأثیر مثبت ندارد، موجب افزایش شکافها و اختلافها می‌شود و مردم را دچار تشویش می‌کند. ایشان طرح عملکردهای مثبت و امیدبخش در نماز جمعه را کاملاً ضروری خواندند و افزودند: حرکتی در زمینه رونق تولید در کشور شروع شده که لازم است مصادیق این جریان امیدبخش در خطبه‌ها بیان شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، تمرکز دستگاههای تبلیغاتی دشمن بر «ناکارآمدنمایی نظام» و «ناامید کردن مردم» را یادآور شدند و افزودند: باید با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌های بیگانه کمک کرد. رهبر انقلاب اسلامی بخش پایانی سخنانشان را به مسائل جاری و کلی کشور اختصاص دادند و تأکید کردند: خوشبختانه ملت و نظام، عظمت و اقتدار و ثبات خود را به دنیا نشان داده‌اند و به دشمنان تحمیل کرده‌اند. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اذعان عمدتاً پنهان مقامات کشورهای مختلف در مذاکرات گوناگون و سطح بالای سیاسی جهان گفتند: حتی در مذاکرات و محافلی که ما حضور نداریم، حرف از قدرت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در میان است که این واقعیت نشان می دهد نظام مردمی ایران توانسته است عظمت و اقتدار خود را به کوری چشم دشمنان، به اثبات برساند. رهبر انقلاب اسلامی، «دست یاری پروردگار» را عامل اصلی ایستادگی و موفقیت ملت در مقابل فشارها و توطئه های چهل ساله دشمنان خواندند و افزودند: اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی در مقابل چشمان حسرت زده دشمنان، نشانه‌ی بی‌تردیدِ حمایت خداوند متعال از انقلاب اسلامی و ملت ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای در ریشه یابی برخورد گستاخانه غربی‌ها از جمله اروپایی‌ها با ایران در مسائل جاری برجامی، به خصلت «تکبر» آنان اشاره کردند و گفتند: خودبزرگ بینی موجب می شود غربی‌ها نتوانند حقایق را درک کنند، البته این تکبر در مقابل ملتها و کشورهای ضعیف برای آنان موفقیت به همراه می آورد، اما در مقابل ملتهایی که نمی هراسند و از حق خود دفاع می کنند، غربی ها را دچار شکست می کند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان صریح وزیر امور خارجه درباره ۱۱ تعهد برجامی اروپایی‌ها در مقابل ایران و عمل نکردن آنها حتی به یک تعهد، گفتند: وزیر امور خارجه که واقعاً زحمت هم می‌کشد و ملاحظات دیپلماتیک هم دارد، به صراحت از عمل نکردن اروپایی‌ها حتی به یکی از تعهداتشان سخن می گوید. ما به تعهدات خود در برجام و حتی بالاتر از آن عمل کرده‌ایم و حالا که به علت رفتار آنها شروع به کاهش اجرای تعهداتمان کرده ایم، اروپایی‌ها طلبکارانه و با پررویی می گویند چرا این کار را می کنید.

ایشان تأکید کردند: شما اروپایی‌ها که هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکرده اید، به چه حقی از ما می‌خواهید که به تعهدات خود پایبند باشیم؟ بدانید که ما تازه کاهش تعهدات را شروع کرده‌ایم و این فرایند قطعاً ادامه خواهد یافت. رهبر انقلاب با انتقاد بسیار شدید از دزدی دریایی انگلیسی‌های خبیث گفتند: آنها که خباثتشان برای همه آشکار است کشتی ما را با راهزنی دریایی ربوده‌اند اما سعی می کنند به آن شکل قانونی بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی این کارها را بی جواب نمی گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد. رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از دل بریدن ملت و مسئولان از بیگانگان افزودند: به برکت این دل بریدن، کشور از درون در حال جوشیدن است و این حرکت تحسین برانگیز حتماً به موفقیت‌های بیشتری منجر خواهد شد. ایشان توانمندی‌های افتخارآفرین دفاعی کشور را نتیجه فشارها و دل بریدن از بیگانگان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: حرکت کنونی نیز به برکت تکیه بر خود در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی به نتایج مهمی خواهد رسید.

رهبر انقلاب افزایش مراجعه دستگاههای دولتی به جوانان مبتکر، فعال و خوشفکر را از جمله نتایج دل بریدن از بیگانگان دانستند و تأکید کردند: استمرار جوشش درونی به فضل الهی به استغنای واقعی ایران عزیز از بیگانگان منجر خواهد شد. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نمازجمعه را از برکات انقلاب و از عوامل اصلی حفظ نظام اسلامی خواند و افزود: امروز در ۹۰۰ شهر نمازجمعه اقامه می‌شود و در طی ۴۰ سال گذشته با برگزاری بدون وقفه ۲۰۷۹ هفته نماز جمعه حدود ۲۰۰ هزار ساعت محتوا در خطبه‌های نمازجمعه شهرهای کشور ارائه شده است. حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، نماز جمعه را رسانه‌ای موثر خواند وخاطرنشان کرد: نهاد نمازجمعه به عنوان قرارگاه مردمی تحقق بیانیه گام دوم، هدف اصلی خود را دستیابی به نمازجمعه تراز انقلاب اسلامی با ویژگی‌هایی همچون جامعه پردازی و تمدن سازی قرار داده و ائمه جمعه سعی می‌کنند نقش خود را در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با شرایط کنونی و نیازهای جامعه ایفا کنند.
برچسب ها: رهبر انقلاب