به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۱۸۴۹۵
مهمترین هدف اصلاح‌طلبان، برقراری مردم‌سالاری است

فشار‌ها ناشی از بی‌تدبیری مسئولان بود

گروه سياسي: یک تحلیلگر مسایل سیاسی و عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: هدف اصلی اصلاح‌طلبان در دوره اعتدال، در کنار توسعه همه‌جانبه، حفظ اقلیم و محیط زیست ایرانیان است و برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باید چاره‌ای اندیشیده شود.
فشار‌ها ناشی از بی‌تدبیری مسئولان بود
به گزارش ایسنا، حمیدرضا جلایی‌پور در جلسه‌ای که از سوی جبهه اصلاحات در اصفهان برگزار شده بود، درباره تعریف اعتدال اظهار کرد: اعتدال و اصلاح‌طلبی همپوشانی زیادی با هم دارند و می‌توان گفت اعتدال همان اصلاح‌طلبی است که به دلیل شرایط بسته جامعه از آن به اعتدال یاد می‌شود. وی توسعه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیاسی را از اهداف جبهه اصلاحات در سال 76 خواند و افزود: مهمترین اولویت اصلاح‌طلبان رسیدن به توسعه پایدار در تمام زمینه‌ها از جمله توسعه سیاسی در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی بود. جلایی‌پور، حاکمیت قانون برای رسیدن به توسعه سیاسی را یک اصل مهم تلقی کرد و ادامه داد: راهبرد محوری اصلاح‌طلبان برای رسیدن به توسعه سیاسی، حاکمیت قانون است که در همین راستا جبهه اصلاحات در تمام انتخابات حضور خود را اعلام کرده است چون اعتقاد به اصل حاکمیت قانون که همان صندوق‌های رای است، دارد. این در حالی است که مخالفان افراطی اصلاح‌طلبان از سال 1376 به بعد حاکمیت قانون را نقض می‌کردند. افراطی‌ها راهبرد اصلاح‌طلبان را فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا خواندند که اشتباه بود. ما هیچگاه به دنبال فشار از پایین نبودیم، چراکه ریشه خود را در انقلاب اسلامی می‌دانستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، برنامه چهارم توسعه را که در دوره اصلاحات تدوین شده بود، سندی مهم در برنامه توسعه کشور دانست و خاطرنشان کرد: برنامه چهارم توسعه از مهمترین سند‌هایی است که به توسعه همه‌جانبه اشاره می‌کند اما متأسفانه در هشت سال دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد. جلایی‌پور راهبرد اصلاح‌طلبان در دوره دولت نهم و دهم را ایستادگی مدنی نامید و تصریح کرد: راهبرد دولت‌های نهم و دهم محو اصلاح‌طلبان از بدنه دولت و همچنین منفعل شدن آنها در جامعه بود که به دلیل ایستادگی اصلاح‌طلبان و مردم، این امر محقق نشد.وی فشار‌های بین‌المللی را که در طول هشت سال گذشته بر کشور و مردم وارد شده است، ناشی از بی‌تدبیری مسئولان دانست و اضافه کرد: بر خلاف گفته مسئولان دوره قبلی که تحریم‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند، مشخص شد که تحریم‌ها در کنار بی‌تدبیری مشکلات فراوانی را بوجود می‌آورد و هم‌اکنون شاهد آن هستیم. استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، انتخابات سال 92 را موجب غافلگیری تندرو‌ها دانست و تصریح کرد: با انتخابات 92 وارد دوره جدیدی از تاریخ سیاسی ایران شدیم که نمی‌توان گفت دوره بسته‌ای است بلکه دوره‌ای است که فضای سیاسی کشور کم‌کم باز خواهد شد. مهمترین پشتوانه دولت حسن روحانی، حمایت مردم است. بهترین راه برای برون‌رفت از اوضاع نابسامان کشور در دوره اعتدال، راهبرد سه‌جانبه یعنی همکاری دولت، نهاد‌های مدنی و همچنین مردم است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه "مهمترین هدف بلندمدت اصلاح‌طلبان، برقراری مردم‌سالاری است"، خاطرنشان کرد: با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور، جبهه اصلاحات با انسجام می‌تواند به اهداف خود برسد. اگر آقایان هاشمی یا خاتمی رییس‌جمور می‌شدند، کاری را انجام می‌دادند که حسن روحانی دارد انجام می‌دهد.

۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۱:۵۹
والا همه مسوولان نه! به تعداد محمودووزيراش+ شريعتو ضرغام (150921)