به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۸۷۶۴۱
سناتور آمریکایی: باید به پالایشگاه‌های ایران حمله شود

مایك پمپئو: حملات به عربستان كار ایران است

گروه بین‌الملل: حملات حوثی‌های یمن با ۱۰ پهپاد به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در مناطق بقیق و خریص عربستان، واکنش‌هایی را در میان دولتمردان همچنین کارشناسان بارزار بین‌المللی انرژی در پی داشت.
مایك پمپئو: حملات به عربستان كار ایران است
اگرچه خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده است که این آتش سوزی‎ها مهار شده و شرایط در دو مجتمع نفتی به حالت عادی بازگشته، اما خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که این حملات، بر روند تولید و صادرات نفت عربستان تاثیر گذاشته است. به گفتۀ یکی از این منابع، این حملات بر تولید روزانه دست‌کم پنج میلیون بشکه نفت خام عربستان که در واقع نزدیک به نیمی از تولید روزانۀ نفت توسط این کشور است، تاثیر گذاشته است. عبد العزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی گفته است که آمار اولیه نشان می دهد این حملات باعث شد حدود ۵.۷ میلیون بشکه از تولید نفت خام این شرکت کاهش یابد که چیزی معادل نصف تولید آرامکو است.

پمپئو: حمله به تاسیسات نفت عربستان کار ایران بود نه یمن
وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در دو توییت نوشت: در حالی‌که ظریف و روحانی وانمود می‌کنند به دنبال دیپلماسی و مذاکره هستند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان قرار دارد. ایران اکنون حملات بی‌سابقه‌ای به انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرکی از حملات یمن به عربستان وجود ندارد. ما از همه کشورها می خواهیم با صراحت و به طور علنی حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با متحدان و شرکای خود همکاری خواهد کرد تا ضمن تضمین عرضه کافی انرژی، ایران را به دلیل تجاوزهایش پاسخگو کند

سناتور آمریکایی: باید به پالایشگاه‌های ایران حمله شود
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی حوثی‌های یمن به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی واکنش نشان داد و نوشت: حوثی‌های مورد حمایت ایران به پالایشگاه‌های نفت عربستان حمله کردند که این نمونه دیگری از ویرانی خاورمیانه توسط ایران است. رژیم ایران علاقه‌ای به صلح ندارد.آنها دنبال تسلیحات هسته‌ای و تسلط بر منطقه هستند. اکنون زمان آن رسیده که آمریکا در صورت ادامه تحریکات و افزایش غنی‌سازی، حمله با پالایشگاه‌های ایران را روی میز قرار دهد. ایران رفتار خود را تا زمانی که واکنش ما واقعی نشود، ادامه خواهد داد. حمله به پالایشگاه‌های ایران می‌تواند منابع ؤزیم را دچار گسست کند

آژانس بین‌المللی انرژی
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که یک سازمان مستقل بین دولتی مستقر در پاریس است و در چهارچوب سازمان همکاری اقتصادی و توسعه کار می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت را در عربستان سعودی از نزدیک زیر نظر دارد. در این بیانیه آمده است: «ما با مقامات عربستان سعودی همچنین بزرگترین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده در تماس هستیم. در حال حاضر بازارها به اندازۀ کافی با ذخایر تجاری تامین می‌شوند.» این سازمان در سال ۱۹۷۴ میلادی با هدف پاسخ به اختلالات احتمالی در عرضهٔ نفت تاسیس شده است.

كاخ سفید: نفت بازار را تامین می‌کنیم
کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده خود را متعهد می‌داند که در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان، نفت مورد نیاز برای بازارها را تامین کند. در بیانیه‌ای که توسط جاد دیر سخنگوی کاخ سفید خوانده شد، آمده است: «ایالات متحده قویا حملۀ امروز به زیرساختهای مهم انرژی را محکوم می‌کند. اقدامات خشونت‌آمیز علیه مناطق غیرنظامی و زیرساختهای اساسی برای اقتصاد جهانی، تنها تعارض‌ها و بی اعتمادی‌ها را عمیق‌تر می‌کند.» کاخ سفید همچنین از گفتگوی دونالد ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در روز شنبه خبر داد.

واکنش بریتانیا
بریتانیا نیز حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو را محکوم کرد. اندرو موریسون، معاون وزارت خارجه بریتانیا در پیامی توییتری نوشت: «حملۀ بامداد امروز به تاسیسات نفتی عربستان کاملا غیرقابل قبول است. حوثی‌ها باید تضعیف امنیت عربستان سعودی از مسیر تهدید مناطق غیرنظامی و زیرساختهای تجاری را متوقف کنند.»

حمله به عربستان با موشک یا پهپاد؛ از عراق یا یمن؟!
همزمان با تماس تلفنی دونالد ترامپ با ملک‌سلمان، و توییت مایک پمپئو که حمله دیروز به مراکز نفتی عربستان، کار ایران بوده، برخی منابع رسانه‌ای غیررسمی در عربستان سعودی با انتشار تصاویری مدعی شدند که قطعات موشک‌های کروز نیروی قدس سپاه در نزدیکی تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان پیدا شده است که نشان می‌دهد حمله با موشک بوده و نه پهپاد. این منابع همچنین مدعی شدند مبدا حملات احتمالا از مرز عراق بوده و نه یمن. در همین حال مقامات رسمی عربستان گفته‌اند تحقیقات خود درباره نحوه و چگونگی حمله به مراکز بزرگ نفتی خود را آغاز کرده‌اند.

 حملۀ قلبی به بازارهای نفت جهان
اگرچه مقامات عربستان سخنی دربارۀ تلفات احتمالی این حملات نزده‌اند اما یکی از شاهدان به رویترز گفته است که دست‌کم ۱۵ دستگاه آمبولانس در منطقه دیده شده‌اند و نیروهای امنیتی نیز در منطقۀ بقیق حضور گسترده و سنگینی دارند. آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی بزرگترین تاسیسات فرآوری نفت خام جهان را در شرق عربستان در منطقه بقیق دایر کرده و از آن بهره‌برداری می کند. این تاسیسات ظرفیت فرآوری روزانه بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام را دارد. میدان نفتی خریص نیز حدود ۱ درصد از نفت جهان را تولید می کند. باب مک‌نلی، مشاور انرژی جورج دبلیو بوش، عضو شورای امنیت ملی ایالات متحده در دوران جنگ دوم خلیج فارس و رئیس کنونی گروه آمریکایی «رپیدان انرژی» می‌گوید: «یک حملۀ موفقیت‌آمیز به بقیق، مانند یک حملۀ قلبی گسترده به بازارهای نفت و اقتصاد جهان است.» هنوز مشخص نیست که حملات روز شنبه چه تاثیری بر قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی در روز دوشنبه خواهد گذاشت و همه چیز بستگی به این دارد که میزان خسارات ناشی از این حملات چقدر بوده است. این حملات در روز شنبه انجام شد؛ بنابراین بازارهای مالی تا روز دوشنبه فرصت دارند تا اطلاعات دقیقتری را از آرامکو دریافت کنند و بر اساس آن وارد عمل شوند.