به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۸۷۶۸۴
در پایان اردیبهشت ۹۸ رقم خورد

افزایش ۲۶.۲درصدی سپرده‌های بانکی

گروه اقتصادی: آمار بانک مرکزی از افزایش ۲۶.۲ درصدی مانده سپرده‌ها و ۱۹.۷ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل خبر می‌دهد.
افزایش ۲۶.۲درصدی سپرده‌های بانکی
 گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۱۳۱۱.۲ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۴۷۳.۸ هزار میلیارد ریال (۲۶.۲ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۶۳۷.۲ هزار میلیارد ریال (۳.۱ درصد) افزایش نشان می‌دهد.بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۶۳۲.۱ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۵.۵ هزار میلیارد ریال است.مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۵۳۴۶.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۵۲۴.۹ هزار میلیارد ریال (۱۹.۷ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۲۵۶ هزار میلیارد ریال (۱.۷ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۹۹۶۹.۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۱.۹ هزار میلیارد ریال است.

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰.۲ درصد است که نسبت به پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۴.۸ و ۱.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۴.۵ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۵.۳ درصد است.بانک مرکزی توضیح داده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.
مرجع : مهر
برچسب ها: سپرده بانکی