به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۸۹۲۷۸

چرا سایت‌های دانلود فیلم و سریال فیلتر شدند؟

چرا سایت‌های دانلود فیلم و سریال فیلتر شدند؟
گروه هنری:‌ اگر در چند روز گذشته به سایت‌های دانلود فیلم نظیر دیبامووی، فیلم تو مووی، سلام دانلود، فردا دانلود و امثالهم سری زده باشید،‌حتما متوجه خواهید شد که نه لیست فیلم‌هایشان آپدیت می‌شود و نه لینک‌های دانلود اکثر آثار درج شده در این سایت‌ها درست و درمان کار می‌کند. این موضوع برای برخی سایت‌های دانلود موسیقی و کتاب نیز رخ داده است
در حالی که این روزها دانلود فیلم و سریال از وب‌سایت‌های ایرانی با مشکل مواجه شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در موضوع فیلترینگ اختیاری ندارد، دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب را علت بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم دانست. این اتفاق مشابه موردی است که چند سال پیش برای بزرگترین سایت دانلود فیلم ایران در آن زمان یعنی تاینی موویز (با رتبه ۲۸ الکسا در کشور) رخ داد. کاربران در همان زمان هم شایعات گوناگونی درباره چرایی بسته شدن تاینی موویز را مطرح کردند که هیچ‌کدام به اثبات نرسید ولی مورد کنونی به خاطر شکایتی که چندی پیش نماوا از برخی از این سایت‌ها کرده بود. سایت‌های ایرانی ارائه‌دهنده فیلم‌ها و سریال‌های خارجی چند روزی است که دچار مشکل شده اند. اگر به این سایت‌ها مراجعه کنید، لینک‌های دانلود غیرفعال است و آنطور که به نظر می‌رسد، سرورهای داخلی آن‌ها قطع شده است. این مشکل پیش از این هم برای یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های دانلود فیلم اتفاق افتاده بود. پس از این اتفاقات، شایعاتی مبنی بر شکایت VODهای ایرانی که به انتشار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی به صورت دوبله اقدام می‌کردند، مطرح شد و کاربران هم پیام‌ها و کامنت‌های بسیاری در صفحات شبکه‌های اجتماعی این VODها و هم‌چنین شبکه‌های خارجی پخش‌کننده فیلم و سریال ارسال کردند تا اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب منجر به اختلال در سرورهای دانلود شده است؛ دستوری که شرکت‌های ارائه خدمات میزبانی (FCPها یا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی) را مکلف کرده از ارائه هرگونه سرویس به دامنه‌هایی که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر هستند، خودداری کنند و همچنین دستور داده باید از ادامه فعالیت این دامنه‌ها خودداری شود.
از طرفی در حالی که بسیاری از کاربران توییتر به اختلال در سرورهای دانلود فیلم در سایت‌ها واکنش نشان داده و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را مسوول این موضوع می دانند، محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به این انتقادات نوشت: "بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره‌ام".او در پاسخ به کاربری که پرسیده بود، آیا او یک مقام تشریفاتی است نیز گفت: مسئولیت ما وصل است، در قطع همان مقام تشریفاتی هم نیستیم.برخی دیگر به اختیارات وزیر اشاره کردند که از آن برای جلوگیری از فیلتر سایت‌ها استفاده کند که‌ آذری‌ جهرمی در پاسخ نوشت: وزیر ارتباطات در فیلترینگ اختیاری ندارد که از آن استفاده کند. باور کنید اگر داشتم، از این اختیار مدت‌ها پیش استفاده می‌کردم.
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به روند فیلتر این سایت‌های ایرانی دانلود فیلم، گفت: فردا همه این سایت‌ها سرورهایشان را از ایران بیرون می‌برند و راه می‌اندازند و دوباره بازار مافیای فیلترشکن رونق می‌گیرد. خیلی از کشورها با مشکل عدم رعایت کپی رایت مواجه هستند و شیوه‌های بهتری برای مدیریت این مشکل دارند. او همچنین خاطرنشان کرده است: البته ما برای اصلاح امور، درخواست یک استفساریه داده‌ایم در مورد لایحه؛ چون اصلاح قانون جرایم رایانه‌ای که اکنون بخشی از قانون مجازات اسلامی است، بدون تایید دستگاه قضایی حتی در صورت تصویب در مجلس، از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد. برخی از کارشناسان معتقدند که وجود سایت‌های دانلود فیلم به خاطر داشتن فایل‌هایی با حجم‌های بالا و داشتن ترافیک دانلود زیاد به نفع FCPها و اپراتورها (شرکت‌های ارائه کننده اینترنت) است. این موضوع توسط بسیاری از اهالی فن تایید شده و آنطور که تحقیقات نشان می‌دهد این شرکت‌ها از چند روز پیش به دنبال حل مساله و مشکل سایت‌های دانلود بودند.
در این میان، موضوعی که بسیاری از کاربران درباره آن صحبت می‌کنند، غیرقانونی بودن خود محتوای این سایت‌ها است، موضوعی که چندان اشتباه نیست ولیکن باید در نظر گرفت ایران جزو کشورهای مشمول طرح جهانی کپی رایت نیست و خرده گرفتن به این موضوع چندان گزاره صحیحی نیست.در واقع طبق قوانین کشور فیلم خارجی که صاحب رایت ایرانی نداشته باشد مشمول حقوق معنوی نیست ولی ترجمه، دوبله و زیرنویسی که مولف ایرانی دارد دارای حق معنوی است. اگر سرورها به خارج کشور منتقل شوند، سایت‌ها در امان از قطع سرویس هستند ولی این موضوع هزینه‌بر بوده و قطعا مساله‌ای به اسم «حق عضویت» در این سایت‌ها به راه خواهد افتاد تا از پس هزینه‌های سرسام آور سرور به دلار را در بیاورند، ضمن آنکه امکان قطع این سرورها به خاطر داشتن محتویاتی که کپی رایت آنها رعایت نشده در هر لحظه وجود دارد و ریسک چنین کاری بالاست.
به نظر می‌رسد شاهد اتفاقی که چند سال پیش برای تاینی موویز افتاد، این بار در ابعادی گسترده‌تر برای سایت‌های دانلود فیلمی مثل دیبامووی، فیلم تو مووی، فردا دانلود، ۳۰نما و موارد مشابه رخ داده است.در هر حال باید منتظر ماند و دید شکایات مردمی نسبت به این اتفاق به کجا ختم خواهد شد و سرنوشت سایت‌های دانلود فیلم چه خواهد بود، آیا آنها در نهایت مجبور هستند محتوایی غربال شده همچون VODها را برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهند (که در این صورت تفاوت خاصی با آنها نخواهند داشت) و یا به سرورهای خارجی کوچ می‌کنند و هزینه‌ها را در قالب حق اشتراک از مشتریان می‌گیرند و یا اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ خواهد داد.