به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۱۸۹۲۸۵

روایت متفاوت آمریکا و کره‌شمالی درباره مذاکرات

گروه بین‌الملل: در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکره با نمایندگان کره شمالی در سوئد را «خوب» توصیف کرد، ​​​​​​​کره‌شمالی برای ادامه مذاکره با آمریکا شرط گذاشت!
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت آمریکا در بیانیه‌ای مذاکرات روز شنبه با نمایندگان کره شمالی در سوئد را «خوب» توصیف کرد و گفت که اظهارات زودهنگام هیئت کره شمالی منعکس کننده محتوا یا روح حاکم بر این مذاکرات هشت ساعت و نیمه نیست. مورگان اورتگاس در این بیانیه که شامگاه شنبه سیزدهم مهر ماه به وقت آمریکا منتشر کرده است، گفت که هیئت نمایندگان ایالات متحده ایده‌های خلاقانه‌ای به همراه داشته و مذاکرات خوبی هم با همتایان خود از کره شمالی داشتند. خانم اورتگاس گفت که هیئت آمریکایی ضمن بررسی تحولات پس از نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، و رهبر کره شمالی در سنگاپور، بر اهمیت تعامل و ارتباط بالا برای حل بسیاری از مسائل مورد نگرانی دو طرف تاکید کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «هیئت مذاکره کننده آمریکایی تعدادی طرح‌های جدید را، که به ما این امکان را می‌دهد تا در هر کدام از چهار رکن بیانیه مشترک سنگاپور به پیشرفت دست یابیم، مرور و بررسی کرد.» مورگان اروتگاس با بیان مراتب قدردانی ایالات متحده از سوئد و وزارت خارجه آن کشور به خاطر میزبانی این دیدار، گفت: «در پایان مذاکرات‌مان ایالات متحده پیشنهاد کرد طرحی که میزبان سوئدی ما برای بازگشت به استکهلم در دو هفته دیگر و مذاکره در مورد همه مسائل را بپذیریم.» وی افزود که آمریکا این دعوت سوئد را پذیرفته است.

کره‌شمالی برای ادامه مذاکره با آمریکا شرط گذاشت
وزارت خارجه کره شمالی از شرط این کشور برای ادامه مذاکره با آمریکا خبر داد. خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس: خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز یکشنبه اعلام کرد: پیونگ یانگ تمایلی به مذاکرات ندارد؛ مگر آنکه آمریکا سیاست خصمانه خود را در قبال این کشور متوقف کند. بیانیه وزارت خارجه کره شمالی امروز در پی شکست مذاکرات میان نمایندگان دو طرف در شهر استکهلم سوئد به دلیل اصرر واشنگتن بر «مواضع گذشته» این کشور صادر شده است. این در حالیست که «کیم یونگ جیل» (Kim Myong Gil) وزیر خارجه کره شمالی که ریاست هیأت نمایندگی مذاکرات امروز با آمریکا را برعهده داشت دیروز و تنها ساعاتی پس از آغاز مذاکره با طرف آمریکائی در این خصوص اعلام کرد: از اینکه آمریکا هیچ موضعی را برای مذاکره در این نشست مطرح نکرده است، مأیوس شدیم. اکنون آمریکا مسئولیت ادامه مذاکرات را برعهده دارد. گفتنی است، مقامات کره شمالی و آمریکا بعد از بن‌بست چندماهه در مذاکره پیرامون خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره دیروز در حومه شهر استکهلم سوئد با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین مذاکرات کارگروه مشترک ۲ کشور بعد از دیدار کوتاهی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه میلادی ژوئن در منطقه نظامی حائل بین ۲ کره، با یکدیگر داشتند.