به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۱۸۹۶۶۶
آیت‌الله العظمی سیستانی:

خون معترضان عراقی به گردن دولت است

گروه بین‌الملل: آیت‌الله سیستانی از دولت این کشور به دلیل کشتار معترضان در روزهای اخیر به شدت انتقاد کرد و اعلام نمود: خون معترضان عراقی به گردن دولت است.
خون معترضان عراقی به گردن دولت است
عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۱۹ مهر در کربلا از قول این مرجع شیعیان عراق گفت: «مرجعیت عالی دینی در خطبه‌های نماز جمعه گذشته بر محکومیت و مخالفت خود با حمله به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و شماری از نیروهای امنیتی در تظاهرات هفته گذشته عراق تاکید کردند و علاوه بر این آتش زدن و تخریب برخی نهادهای دولتی و اموال خصوصی در آن تظاهرات را محکوم کردند و ابراز امیدواری کردند که همه از عواقب خطرناک استفاده از خشونت و ضد خشونت در جنبش اعتراض آمیز جاری کشور آگاه باشند و در هر حالتی از آن پرهیز گردد.  در این سخنرانی آمده است: در شرایطی که دولت عراق اعلام کرده که دستور شلیک گلوله به تظاهرکنندگان را نداده است، اما هزاران تن کشته و زخمی شده‌اند. دولت و دستگاه‌های امنیتی مسئول خون‌هایی هستند که طی روزهای اخیر ریخته شده است.
مرجعیت عراق اعلام کرد: دولت نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند، چرا که مسئول کشته شدن تظاهرکنندگان به ضرب گلوله طرف‌های سرکش در مقابل دیدگان نیروهای امنیتی است، دولت مسئول عدم حفاظت از رسانه‌ها در قبال هدف قرار گرفتن‌ها و حملات است.
مرجعیت با خانواده‌های قربانیان این رخدادها ابراز همدردی کرده و بر همبستگی خود با خواسته‌های قانونی تظاهرکنندگان تاکید کرد.
مرجعیت قویاً از دولت و دستگاه قضائی خواست تا تحقیقات شفافی را در مورد تمامی رخدادهای صورت گرفته در تظاهرات و افشای عناصری که به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند و عدم سستی در پیگرد آنها حال با هر رویکرد و موضع گیری که باشند، انجام دهند و این مساله طی مدت محدودی همچون دو هفته انجام شود.