به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۹۰۲۰۲

توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت

گروه بین‌الملل: بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا از رسیدن به به توافق بر سر برگزیت خبر دادند.
توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت
ژان کلود یونکر این توافق را «عادلانه و متوازن» خوانده و از سران اروپا خواسته است در نشست جاری این توافق را تایید کنند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، توافق را عادلانه و متوازن خوانده است. این در حالی است که نشست دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی در روز پنجشنبه (۱۷ اکتبر/۲۵ مهر) آغاز می‌شود که همه چیز تحت تاثیر مذاکرات بر سر طرح پیشنهادی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد. با نزدیک شدن مهلت نهایی برکسیت در ۳۱ اکتبر/۹ مهر، دیپلمات‌ها در تلاشند تا در آخرین روزها به توافقی در این زمینه دست یابند. همزمان با نشست بروکسل، جدیدترین موضوعات مورد بحث در این نشست و نیز موضوع برکسیت را در اینجا لحظه به لحظه پوشش می‌دهیم.

آنگلا مرکل: توافق ممکن است
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در آستانه نشست سران در بروکسل گفت بریتانیا و اتحادیه اروپا هنوز می‌توانند به توافق دست یابند. خانم مرکل که در پارلمان آلمان حضور یافته بود اظهار داشت: «ما در مسیر بهتری نسبت به گذشته هستیم هرچند هنوز به هدف نرسیده‌ایم. توافق هنوز ممکن است و به همین دلیل ما نیاز داریم همه کار بکنیم تا مذاکرات را با موفقیت به انتها برسانیم.»

حزب متحد دولت بریتانیا اعلام کرد از طرح پیشنهادی بوریس جانسون حمایت نمی‌کند
حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند (دی ‌یو پی) که از احزاب متحد بوریس جانسون در پارلمان بریتانیا به شمار می‌رود روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «با پابرجا ماندن وضعیت فعلی» نمی‌تواند از پیشنهاد نخست وزیر بریتانیا برای برکسیت حمایت کند. این تصمیم ضربه‌ای به اعتبار طرح پیشنهادی جانسون است چرا که بدون حمایت حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند، تصویب توافق در پارلمان بریتانیا ناممکن خواهد بود. بوریس جانسون در سه روز پیش سه بار با رهبران این حزب دیدار کرده بود تا نظر مساعد آنان را نسبت به طرح پیشنهادی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا جلب کند.

دیپلمات‌های اروپایی «بدبین» هستند
دیپلما‌ت‌های اروپایی حاضر در بروکسل قرار بوده است تا صبح امروز متن پیش‌نویس طرح پیشنهادی برکسیت را دریافت کنند تا بتوانند قبل از نشست سران اروپا، آن را با کارشناسان حقوقی اتحادیه بررسی کنند. با این حال مطابق گزارش‌ها هنوز این پیشنویس به دست آنان نرسیده است. یکی از دیپلمات‌ها به خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته است که با اوضاع فعلی نسبت به حصول توافق «بیشتر و بیشتر بدبین» شده‌اند.
این در حالی است که مینا اندریوا، سخنگوی ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا، از ادامه مذاکرات و همچنین تماس تلفنی آقای یونکر با بوریس جانسون خبر داده است. او در توییتی نوشت: «هر ساعت و دقیقه پیش از نشست مهم است. ما توافق می‌خواهیم.»