به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۱۹۵۶۳۷
اگر 10 نفر استیضاح دو وزیر را امضا کنند ‌‌و پای آن بایستند استیضاح میکنیم

علی مطهری: حادثه هواپیما شبهه پنهان‌کاری بود

علی مطهری: حادثه هواپیما شبهه پنهان‌کاری بود
گروه سیاسی: علی مطهری در مورد هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند ایران گفت: همانطور که آقای حاجی زاده گفتند سپاه از همان صبح چهارشنبه احتمال این را می داده است که سقوط ناشی از پرتاب موشک بوده است، باید با سازمان هواپیمایی و صداوسیما هماهنگ می شد که اظهارنظری انجام نشود تا علت حادثه روشن شود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: متاسفانه اینها راه خودشان را می رفتند و طبق اطلاعاتی که داشتند اثبات موشک را رد می کردند و تاکید داشتند که علت سقوط آتش گرفتن موتور هواپیما بوده است در حالی که خود همین موضوع نیز زمانی مشخص می شود که جعبه سیاه هواپیما مورد بررسی قرار گیرد. عضو کمیسیون فرهنگی افزود: این ناهماهنگی ها باعث شد که اعتماد مردم به رسانه های ما کم شود در حالیکه می توانستند موضوع را به خوبی اداره کنند. مطهری تاکید کرد: البته در حال حاضر در مورد خود حادثه هم ابهاماتی وجود دارد که ما هنوز اطلاعات درستی دریافت نکرده ایم. اینکه چطور نیروهای مسلح با سازمان هواپیمایی کشور هماهنگ نبودند که پروازها در آن شرایط لغو شود، سپاه پاسداران می گوید ما اطلاع داده ایم و سازمان هواپیمایی می گوید به ما مطلبی اعلام نشده است.
این نماینده مجلس گفت: اینکه وقتی گفته شده است از سمت بندرعباس موشک کروز به سمت کشور پرتاب شده است و این خبر منتفی شده است چرا خبر منتفی شدن را به سامانه ندادند؟ باید به اپراتور اطلاع داده می شد که بداند موشک کروزی در کار نیست، خبر آمدن کروز را گفته‌اند اما خبر منتفی شدن آن را نگفته‌اند .اینها همه نقص است و نباید نادیده گرفته شوند. وی در مورد عدم اطلاع رهبری و ریس جمهوری از این موضوع در همان ساعات اولیه گفت: این رفتارها شبهه پنهان کاری را به وجود می آورد و این اشکال و انتقاد جدی وجود دارد که چرا دیر تصمیم به اعلام گرفتند. نماینده تهران در مورد اینکه چرا علی رغم اعلام علت حادثه نه مسئولی استعفا داد و نه کسی برکنار شد گفت: حالا باید منتظر بمانیم شاید این اتفاقات افتاد چراکه هنوز موضوع در حال بررسی است. این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد امکان ورود مجلس به استیضاح وزرا مربوطه گفت: اگر 10 نفر استیضاحی را امضا کنند ‌‌و پای آن بایستند استیضاح اعلام وصل و در صحن مورد بررسی قرار می گیرد، وزیر دفاع و راه وزرا مربوطه با این حادثه هستند.

مطهری همچنین در یادداشتی با عنوان «نکاتی درباره‌ی حادثه‌ هواپیمای اوکراینی»، نوشت:
درباره حادثه هواپیمای اوکراینی چند نکته قابل ذکر است.
۱- اینکه فرمانده نیروی هوافضای سپاه مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد قابل تقدیر است.
۲- نیروهای مسلح که از صبح حادثه از واقعیت ماجرا خبر داشتند باید سازمان هواپیمایی کشوری و صداوسیما را ملزم می‌کردند که تا زمانی که این حادثه در حال بررسی است اظهار نظر نکنند.
۳- مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاعات ناقص خود به اظهار نظر پرداختند، در نتیجه بعد از اعلام نظر سپاه، این شبهه در ذهن بسیاری از مردم پیدا شد که حاکمیت می‌خواسته واقعیت را کتمان کند ولی مجبور به بیان واقعیت شده است.
۴- از توضیحات مقامات نظامی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برمی‌آید که هماهنگی لازم میان این دو نهاد وجود نداشته است.
۵- گفته شد از یگان مستقر در بندرعباس به سامانه‌ای که هواپیما را ساقط کرد خبر داده شده بود که موشک کروز به سمت تهران در حال حرکت است ولی بعدا این موضوع منتفی شد اما خبر آن به دلیل نقص دستگاه مخابراتی به آن سامانه ارسال نشد که اگر می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. این احتمال، هرچند ضعیف، به ذهن می‌آید که اساسا خبر موشک کروز کار دشمن بوده که سامانه‌های ما را دچار اضطراب کند. به هرحال قابل بررسی است.
۶- لازم است قاصران و مقصران این حادثه به مردم معرفی و مجازات شوند و چه بهتر که مقصران اصلی از سمت خود استعفا دهند.
مرجع : عصرایران