به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۱۹۵۸۸۰

سازمان ملل: پنج میلیون کودک سوری آواره شده‌اند

گروه بین‌الملل: گزارش جدید محققان حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد حدود ۲.۶ میلیون کودک در داخل سوریه آواره شده و ۲.۵ میلیون کودک از این کشور گریخته‌اند.
سازمان ملل: پنج میلیون کودک سوری آواره شده‌اند
به گزارش خبرگزاری آلمان، در گزارش این کمیسیون به مواردی از جمله استفاده از کودکان در عملیات انتحاری و بمب‌گذاری، به‌کارگیری کودک‌سرباز برای جنگ و تجاوز به آنها اشاره شده است. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل برآورد می‌کنند ۲.۶ میلیون کودک در داخل سوریه آواره شده و ۲.۵ میلیون کودک نیز از این کشور گریخته‌اند. در این گزارش با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲.۱ میلیون دختر و پسر در سوریه از ادامه تحصیل مستمر محروم شده‌اند، آمده كه ده‌ها هزار نفر نیز طی سال‌های اخیر فرصت آموزش را از دست داده‌اند.
مدارس در سوریه به دفعات مورد هدف نیروهای حامی ‌و طرفدار دولت سوریه قرار می‌گیرند. برخی فعالان مدنی گزارش کرده‌اند که اول ژانویه ۲۰۲۰، بر اثر حمله موشکی نیروهای دولتی سوریه به یک مدرسه در شهر ادلب، دست‌کم هشت غیرنظامی‌کشته شدند. کارن ابوزید، عضو کمیسیون سازمان ملل در این ارتباط، با اشاره به ضرورت اقدامات فوری توسط دولت سوریه برای پشتیبانی از این کشور، خواستار آن شد تا فرصت‌های آموزشی دوباره برقرار شود تا کودکان بتوانند به کلاس‌های درس بازگردند. او افزود: «گروه‌های مسلح که برای خود قلمرو و سرحداتی مشخص کردند نیز باید هر چه سریع‌تر، زمینه و امکانات لازم را برای آموزش کودکان فراهم کنند.»
رنج‌نامه کودکان سوری
در این گزارش، درد و رنج کودکان و آسیب‌های روحی وارد شده به آنها مورد توجه قرار گرفته و در ادامه، قرار گرفتن کودکان در وضعیت‌هایی مانند "حمله و هجوم، محاصره، شکنجه، بازداشت و از دست دادن روش معمولی یک زندگی" نگران‌کننده توصیف شده است. این کمیسیون با استناد به مصاحبه پنج هزار کودک و نوجوان سوری، در بخشی دیگری از گزارش خود تاکید کرد که "بسیاری از دختران و پسران سوری از مشکلاتی مانند اختلال خواب، احساس ناامنی، اجبار به ترک سرزمین، ترس از انتقام، ناامیدی و ترس" رنج می‌برند. بحران سوریه بعد از آن آغاز شد که تعدادی از آزادیخواهان سوری مارس ۲۰۱۱، تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کردند. این تظاهرات، به سرعت به یک نبرد و درگیری همه‌جانبه تبدیل شد و از آن پس، سوریه به صحنه حضور و نبرد معترضان و قدرت‌های داخلی و خارجی تبدیل شد. حضور برخی همسایگان سوریه در این میانه و مقابله متحدان خارجی و مخالفان داخلی دولت سوریه، این کشور را از نقاط مختلف، محل درگیری‌های بسیار کرده است. دفتر امور هماهنگی بشردوستانه سازمان ملل (OCHA)  اعلام کرد که حدود ۳۵۰ هزار نفر که ۸۰ درصد آنها زنان و کودکان هستند، از اوایل دسامبر ۲۰۱۹ از حومه شهر ادلب، به عنوان آخرین سنگر دفاعی در جنگ سوریه آواره شده و در مناطق مرزی در نزدیکی ترکیه پناه گرفته‌اند.