به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۱۹۵۸۸۸
برای مذاکره با عربستان آماده‌ایم

ظریف: به هیچ عنوان با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

گروه سیاسی: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ما برای مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در این منطقه به ویژه در تنگه هرمز هستیم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه کرده‌ایم.
ظریف: به هیچ عنوان با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در بازدید خود از هند  و شهر مومبای در جلسه ای تعاملی در هتل ترایدنت با هماهنگی با انجمن سراسری صنعتگران هند (All India Association of Industries)  AIAI  حضور یافت. در این جلسه سوباش دِسای وزیر صنایع سنگین در دولت ایالت ماهاراشترا و همچنین ویجِی کلانتری مدیر عامل انجمن سراسری صنعتگران هند و رئیس مرکز تجارت جهانی در مومبای و همچنین علیخانی، سرکنسول ایران و چگنی سفیر ایران در هند نیز حضور داشتند. ظریف در سخنان خود ابتدا به تاسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای به عنوان اولین و یا شاید دومین نمایندگی دیپلماتیک میهن‌مان در خارج از ایران اشاره نموده و آن را بیانگر این پیوند از هم ناگسیختنی دو ملت هند و ایران خواندند. ظریف همچنین در اظهارات خود افزود:در چند هفته گذشته ما [ایرانیان] شاهد رویدادهای تلخی بودیم و آمریکا در یک اقدام تروریستی محبوبترین سردار کشورمان را به شهادت رساند. تنها در هند در ۴۳۰ شهر این کشور علیه شهادت سردار سلیمانی برنامه های اعتراض آمیزی برگزار شد. این اعتراضات بدون هماهنگی و یا حمایت مالی و سیاسی ما انجام شد و این حرکت نیز خود اثبات دیگری در پیوند از هم ناگسستنی کشور ما با کشور هند و ملت های دو کشور است.
ظریف همچنین به پایان دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت تاکید داشت و حرکت زورگویانه قدرت های خارجی را اشتهایی سیری ناپذیر خواند که به تدریج گریبان‌گیر یک یک کشورهای منطقه و متعاقباً سایر کشورهای جهان خواهد شد. ظریف به ظرفیت های همکاری های تجاری اعم از تبادلات تجاری تهاتری و همچنین استفاده از سامانه ریال – روپیه برای کنار گذاشته دلار و یورو تاکید کرد و افزود: آمریکایی ها از دلار برای فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران و دیگر کشورهای جهان استفاده می کنند و به قول خودشان جنگ دلاری علیه دیگر کشورها راه می اندازند. جمهوری اسلامی و هند نیازی به دلار برای پرداخت بهای کالاها و خدمات صادراتی خود به یکدیگر ندارند و ما می توانیم با اتکا به ارزهای خود و توانایی های خودمان تراکنش های تجاری را انجام دهیم.
وی همچنین به وجود ظرفیت های بالقوه ای برای همکاری های دو جانبه در حوزه های علمی، دانشجویی و مهندسی اشاره کرد و گفت: ایران اکنون رتبه چهارم، در فهرست کشورهای جهان با بیشترین تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی را دارد و چندی پیش با پشت سر گذاشتن آمریکا به این رتبه رسیده است. هند در این فهرست در جایگاه نخست قرار دارد بنابراین دو کشور می توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان میانجی‌گری هند برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا اظهار داشت: ما به هیچ عنوان در مورد توافقنامه ای جدید مذاکره نخواهیم کرد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته ای ایران ۱۵۹ صفحه است که احتمالاً طولانی ترین قطعنامه سازمان ملل باشد. اما در صورت آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام و توافق های قبلی، هند می‌تواند ایفای نقش نماید. کشورهای اروپایی نیز برای میانجی گری اعلام آمادگی کرده اند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس معتقد است ما اکنون به توافق ترامپ نیاز داریم. شاید در آینده نیاز به امضای توافق وارِن و یا توافق سندرز باشد. برجام توافق میان ما و آمریکا و پنج کشور مهم دیگر جهان است و خروج یک کشور از آن پذیرفتنی نیست.
ظریف در پاسخ به امکان میانجی گری هند برای حل اختلاف میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی گفت: ما برای مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در این منطقه به ویژه در تنگه هرمز هستیم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه نموده ایم. پس از سخنرانی ظریف، جمعی از تجار، سوالات و نکاتی در زمینه همکاری های تجاری، در حوزه های نفتی، گازی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و جهانگردی و گردشگری مطرح نمودند و وزیر امور خارجه کشورمان در این زمینه ها پاسخ و توصیه های خود را اعلام نمود.
برچسب ها: محمد جواد ظریف