به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۹۵۹۱۷

استفاده از نمک برای مقابله با سرطان

گروه علمی: نتایج بررسی انجام شده روی موش‌ها نشان داد می‌توان از نمک به عنوان ترکیبی برای مقابله با بیماری سرطان استفاده کرد.
استفاده از نمک برای مقابله با سرطان
محققان در تحقیقات خود توانستند با استفاده از نانوذرات سدیم کلراید سلول‌های سرطانی را نابود کنند.طی دهه‌های گذشته محققان داروهای مختلفی را برای مقابله با بیماری سرطان تولید کرده‌اند. هرچند بسیاری از این داروها ممکن است به بافت‌های سالم بدن نیز آسیب وارد کند.گروهی از محققان دانشگاه جورجیا در آتن به بررسی تاثیر سدیم کلراید یا نمک که به شکل نانوذرات هستند بر سلول‌های سرطانی پرداختند. سدیم کلراید برای بدن حیاتی است، هرچند وجود آن در جای اشتباه می‌تواند به از بین رفتن سلول‌ها منجر شود و به همین دلیل کانال‌های یونی موجود در غشای پلاسمایی که سلول‌ها را احاطه دارند مانع از ورود نمک می‌شوند.حفظ تعادل در سلول بین یون‌های سدیم و کلراید در خارج و پتاسیم در داخل می‌تواند عامل فرآیندهای بسیاری باشد که به حمایت از هومئوستازی (به معنای حفظ شرایط پایدار و ثابت) کمک می‌کند. سلول‌ها از این فرآیند برای حفظ شرایط داخلی استفاده می‌کنند.

محققان برای بررسی فرضیه مطرح شده خود نانوذرات سدیم کلراید را به تومورهای سرطانی تزریق کرده و میزان رشد آن‌ها را تحت کنترل قرار دادند.آنان رشد این تومورها را با موش‌های تحت کنترل که این میزان از سدیم کلراید را به شکل محلول و نه نانوذرات دریافت کرده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.محققان دریافتند: نانوذرات سدیم کلراید رشد تومورها را حدود ۶۶ درصد در مقایسه با محلول سدیم کلراید کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تزریق نانوذرات سدیم کلراید به هیچ یک از اندام‌های موش‌ها آسیبی وارد نکرده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: نمک