به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۲۰۴۴۱

نام رهبر جدید طالبان پاکستان اعلام شد

گروه بين​الملل: طالبان پاکستان رهبر جدید خود را معرفی کرده است.
نام رهبر جدید طالبان پاکستان اعلام شد
ملا فضل‌الله رهبر جدید این گروه است که نام او چند روز پس از آن اعلام می شود که گزارش شد حکیم‌الله محسود، رهبر سابق طالبان پاکستانی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده است. حکیم الله محسود روز جمعه ۱ نوامبر در حمله هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد/درون) به منطقه قبیله‌ای وزیرستان شمالی پاکستان کشته شد. به دنبال کشته شدن آقای محسود ابتدا گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه خان سید رهبر طالبان به عنوان جانشین او معرفی شده است. اما منابع طالبان این گزارشها را تکذیب کردند و گفتند که تا زمان معرفی رهبر جدید، عصمت‌الله شاهین بتیانی به عنوان رهبر موقت گروه تعیین شده است. برخی از ناظران اختلافات درونی را دلیل انتشار گزارش های متفاوت در این مورد دانسته اند.

به گفته این ناظران انتخاب رهبر موقت و تکذیب گزارش‌های پیشین مبنی بر رهبری "خان سید سجنا" از فرماندهان به اصطلاح میانه‌روتر طالبان به جانشینی آقای محسود، می‌تواند نشانگر اختلافات درونی این گروه و دیدگاه‌های مختلف در خصوص مذاکرات صلح باشد. پس از اعلام گزارش‌هایی مبنی بر انتخاب خان سید، تعدادی از رهبران وابسته به طالبان که با این انتخاب مخالف بودند در نورستان افغانستان تشکیل جلسه دادند. بیشتر اعضای این شورا رهبران ستیزه جویان نواحی شمالی منطقه قبیله ای پاکستان و ستیزه جویان دره سوات هستند. به گفته تحلیل‌گران انتخاب ملا فضل‌الله می‌تواند نتیجه این اختلافات باشد.

در عین حال همین ناظران می گویند که انتخاب ملا فضل الله که به دلیل استفاده از موج اف ام برای پخش سخنانش در دره سوات به "ملا رادیو" و یا "ملا اف ام" مشهور است، می تواند نشانگر انتقال قدرت به جناح تندرو تر در شبکه طالبان باشد. گفته می شود که ملا فضل الله پس از عملیات ارتش پاکستان در دره سوات، در مناطق شرقی افغانستان در کنر و نورستان مخفی شده است.
مرجع : بي بي سي

۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۲:۰۳
معروف به پشمک (165115)