به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۲۰۴۷۴

طرح کوپني اتاق​تعاون برای هدفمندی​یارانه‌ها

گروه اقتصادي: دبیرکل اتاق تعاون ایران جزییات طرح‌ پیشنهادی‌اش برای تداوم طرح هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد.
طرح کوپني اتاق​تعاون برای هدفمندی​یارانه‌ها
داریوش پاک‌بین گفت: بخش تعاون با ایجاد روحیه تعاون و همدلی در میان مردم و تاکید بر انسان محوری، توانسته است در مقاطع مختلف دولتها را حمایت کند و از عهده اجرای تکالیفی که به این بخش واگذار شده بر آید چنانچه هم اکنون نیز می‌تواند همچون گذشته به نقش جهادی خود عمل کند. وی با بیان اینکه با حمایت از تولید داخلی بسیاری از موانع و مشکلات برطرف می‌شود، این امر را مستلزم همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی کشور در بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی ذکر کرد.

دبیرکل اتاق تعاون ایران در ادامه به تشریح طرح‌ پیشنهادی اتاق در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و گفت: یکی از طرح‌هایی که بخش تعاون مد نظر دارد و می‌تواند اجرای آن را با کمترین هزینه برعهده بگیرد، پرداخت یارانه‌ در قالب حمایت کوپنی و توزیع اقلام اساسی خانوارها از طریق تشکل‌های تعاونی‌ها است. پاک‌بین تصریح کرد: حمایت کوپنی یکی از شیوه‌هایی است که در گذشته آن را تجربه کرده‌ایم ولی اگر بخواهیم این طرح را در زمان کنونی و شرایط حاضر دنبال کنیم باید ابتدا افرادی که مستعد دریافت کوپن هستند شناسایی کنیم. به گفته وی این روش در طول سال‌های دفاع مقدس اجرا شده و تعاونی‌ها توانستند این وظیفه را با موفقیت انجام دهند ولی در دهه چهارم انقلاب، می‌توان مجددا این طرح را با استفاده از ابزار کوپن در قالب کارت الکترونیکی برای کسانی که مستحق حمایت مستقیم دولت هستند، به کار گرفت.

پاک بین گفت: مزیت استفاده از کارت الکترونیکی این است که بخشی از هرینه‌های دولت را کاهش می‌دهد و از تزریق مستقیم پول جلوگیری می‌کند و این شیوه از روش نقدی بهتر است. دبیر کل اتاق تعاون ایران معتقد است که اگر از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تمام ابعاد آن در نظر گرفته و از بخشهای تعاونی و خصوصی استفاده و حمایت می‌شد، بروز مشکلات فعلی را شاهد نبودیم. وی در پایان آمادگی اتاق تعاون مرکزی را برای هرگونه همکاری و کمک به دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد.
مرجع : ايسنا