به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۲۱۲۷۵۹
فایده شرکت در انتخابات چیست؟

چگونگی ناكامی اصلاحات به روایت زیباکلام

چگونگی ناكامی اصلاحات به روایت زیباکلام
گروه سیاسی: صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی در آرمان ملی با عنوان اصلاح‌طلبان باید چاره‌اندیشی کنند ‏نوشت: استعفای آقای سیدعبدالواحد موسوی‌لاری از عمق به‌سطح آمدن بحرانی بود که از مدت‌ها پیش اصلاح‌طلبان را در خود فرو ‏بروده بود. این بحران در نتیجه استعفای ایشان و عملا به‌بن‌بست رسیدن شورای‌عالی اصلاح‌طلبان به‌وجود نیامده، بلکه برعکس ‏استعفای آقای موسوی‌لاری و به‌بن‌بست رسیدن شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ظهور بحرانی عمیق‌تری در جریان اصلاحات بوده که ‏اکنون از عمق به‌سطح آن رسیده است.

اصلاح‌طلبان به‌رغم توصیه‌ها، انتقادات و مطالبی که در جهت ضرورت و لزوم تجدیدنظر ‏در استراتژی اصلاح‌طلبان مطرح شد همچنان به این توصیه‌ها و رهنمود‌ها بی‌توجه باقی ماندند. انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان ‏رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزد‌های اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه ‏آنکه حتی اگر نامزد‌های این جریان تایید‌صلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند.

چراکه مشکل اصلی ‏اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند.‏افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای ‏روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید.از اسباب و علل و دلایل دیگر که بگذریم ‏اصلاح‌طلبان از بعد از انتخابات مجلس دهم و دور دوم انتخاب آقای روحانی، باید به یک پرسش اساسی و بنیادی پاسخ می‌دادند که ‏در میان بدنه‌اجتماعی و حامیانشان به‌وجود آمده بود. پرسش آن بود که اگر جریان اصلاح‌طلب بعد از کسب رای نتواند به‌مطالبات ‏رای‌دهندگان پاسخ شایسته بدهد، فایده شرکت در انتخابات چیست؟ کدام یک از سیاست‌های مهم کشور در نتیجه تشکیل مجلس دهم ‏یا رای ۲۴‌میلیونی به‌آقای روحانی تغییر کرد؟
 
اما اصلاح‌طلبان پاسخی برای ارائه به مخاطبان و بدنه‌اجتماعی خود نداشتند یا ندادند ‏اما این سوال منطقی فراموش نشد. متاسفانه لیدر اصلاحات نیز نتوانست و یا نخواست به این سوال پاسخ دهد و همچنان امیدوار بود ‏که در انتخابات اسفند ۹۸ بازهم طرفدارانشان به‌پای صندوق بروند. این امید در حالی وجود داشت که بسیاری شواهد و قرائن ‏حکایت از آن می‌کرد که اصلاح‌طلبان‌بدنه‌اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به‌آسانی بدنه‌اجتماعی یا بخش‌هایی از آن ‏برای شرکت در انتخابات تشویق کنند.اشکال و ضعف اساسی بعدی اصلاح‌طلبان در آن بود که نتوانستند استراتژی اصلی و ‏محوری را برای این جریان تعریف کنند. بعد از گذشت دو دهه از ایجاد جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند به این ‏سوال پاسخ دهند که اصلاح‌طلبی چیست و اصلاح‌طلب کیست؟

به‌رغم اینکه بارها‌و‌بار‌ها راقم این یاداشت در نامه‌های سرگشاده ‏به‌لیدر اصلاحات و دیگر چهره‌های موثر نوشت که استراتژی اصلاحات باید آزادی‌خواهی و دموکراسی تعریف شود، اما همچنان ‏اصلاح‌طلبان با گفتن الفاظ و شعار‌های همیشگی، سعی کردند که وقت را بگذرانند.بخش‌هایی از این جریان که امیدوارانه وارد ‏انتخابات اسفندماه گذشته شدند، تتمه حیثیت اجتماعی این جریان را از میان بردند.

به‌عبارت دیگر اصلاح‌طلبان دیر به‌فکر چه باید ‏کرد افتادند. درست است که اصلاح‌طلبان تمام شده‌اند، اما لزوم و ضرورت اصلاحات همچنان باقی است. لزوم و ضرورت ‏اصلاحات اگر بیش از دوم خرداد ۷۶ نباشد قطعا کمتر نیست. اصلاح‌طلبان چاره‌ای ندارند جز اینکه از امروز به‌این سوال جدی ‏بپردازند که استراتژی، هدف و چه باید کرد آن‌ها در شرایط فعلی کدام است؟
برچسب ها: صادق زیباکلام

مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۹ ۱۳:۰۲
درست است که اصلاح‌طلبان تمام شده‌اند،
انشاءا...

امیدواریم به جای حرف و وعده و جناح بازی و فساد و ...
فقط به فکر خدمت مخلصانه به مرم برای رضای خداوند باشند ! (366536)
۱۳۹۹/۰۲/۰۹ ۱۵:۵۸
این اصلاح طلبها 20 سال از رای مردم نون خوردند ومردم را معطل کردند ولی سرانجام توسط مردم منحل شدند امیدوارم درس عبرتی باشد برای مردم که دیگه این همه فرصت به یک باند ندهند و فریب نخورند این 20 سال نسان دادد که اصلاح طلبها از اصولگراها بدذتر هستند
ضمنا به نظر من میخ اخر بر تابوت اصلاح طلبی را کارگزاران و روحانی زدند وکار را تمام کردند
الان هم اصلاح طلبها خاک شدند هم کارگزارها
ودیگه محال است از مرذدم رای بگیرند گذشت زمان هم باعث نمیشه ملت فراموش کنند. (366540)
۱۳۹۹/۰۲/۰۹ ۱۶:۴۲
اصلاح طلبان برای گرفتن قدرت سیاسی مبارزه نمی کنند، کاری که تمام جریانات سیاسی درنیا انجام می دهند. آنها انتظار دارند ابتدا جریانی که قدرت سیاسی را در دست دارد به آنها اجازه گرفتن قدرت بدهد، و بعد اقدام کنند. و آن جناح مقابل کجا این اجازه را داده است؟ آیا باید از شورای نکهبان درخواست کرد به نمایندگان اصلاح طلب اجازه شرکت در انتخابات داده شود یا باید با مانورهای سیاسی این قدرت را بدست آورد؟ مثل اینکه از کسی خواهش کنید که اجازه دهد به او سیلی بزنید. (366541)
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۰۲:۱۱
آقای زیباکلام؛اصطلاحات خواست ملت ایران است و درجان مردم جادارد اما اصلاح طلبان درشان مردم نبودندوآرزوهای ایرانیان رابابی تدبیری وعافیت طلبی وخودخواهی جاه طلبی وسازش وتبانی ونیززیاده خواهی برباددادند.بسیاری ازمدعیان مثل جهانگیری،عارف،صفدرحسینی،لاری،حجتی،و...هرگزدردهای مردم بینوارانفهمیدندو نخواهندفهمید.غالب مدیران اصلاحات ازخاتمی به اینوردرابعادگوناگون توزرد درآمدند.یاحقوق دههامیلیونی،یابستگان نزدیک اهل اختلاس ویاخودمیلیاردروتشنه پول ومقام!بایدانقلابی دراصلاح طلبان ایجادودرهمه ابعادبامردم همرنگ و (366548)
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۰۲:۲۶
جاانداختن ایده های نوهزینه دارد کمترین آن یکی شدن سفره های خالی توده مردم باسفره های مدعیان اصلاحات است که تاکنون اینطورنبوده وبل ازجیب مردم خوردندبیآنکه تاثیری درارتقای زندگی ملت داشته باشند.برای یک اصلاح طلب یامدیران طرازاول یقه گردبایدننگ باشدباوجودفقرمالی میلیونهاخانواروکاهش شدیددرآمدی توده مردم حقوق ومزایای دههامیلیونی حتی زیرده میلیونی دریافت نماید.بااینکه کارمثبتی برای ملت انجام ندادندباگستاخی تمام مشغول مکیدن شیره جانشان هستند!!! (366549)
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۰۶:۰۴
اصلاح طلبان از ۷۶ تا حالا که بیش از ۲۲ سال می گذردچه چیز را اصلاح کردند؟ نتیجه حضورشان در قدرت چه بوده است؟آنچه مردم شاهد هستند نتیجه حضور آنها نه برای مردم بلکه برای خودشان نان و آب داشته است .استفاده گسترده از رانت و حقوق های نجومی و ثروت های باد آورده .متاسفانه در این امور از همه جناح های سیاسی دیگر فعالتر و پیشتاز تر هم بودند!!!! (366550)