به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۱۲۸۸

مخالفت با شفاف‌سازی ثبت سفارش کالا

گروه اقتصادي: رییس مجمع واردات با شفاف سازی اطلاعات ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت روی سامانه این سازمان مخالفت کرد و آن را عامل افشای اطلاعات برای تحریم‌کنندگان دانست.
مخالفت با شفاف‌سازی ثبت سفارش کالا
محمدحسین برخوردار درباره ثبت اطلاعات واردکنندگان در سامانه سازمان توسعه تجارت با طرح این سوال که باید دید چنین موضوعی برای بهبود رقابت داخلی انجام شده است یا خیر اظهار کرد: الان زمان مناسبی برای چنین اقدامی نبود. وی ادامه داد: شاید چنین طرحی برای تجار در داخل کشور مناسب بوده و براساس آن تولیدکنندگان می‌توانند قیمت مواد اولیه را محاسبه کرده و براساس آن‌ها با طرف خارجی خود مذاکره کنند اما چنین اقدامی اثرات دیگری نیز در سطح روابط تجاری ما با جهان آن هم در شرایط تحریم دارد.

برخوردار با بیان این‌که متاسفانه برخی از کالاها استفاده دوگانه در داخل کشور و به خصوص در بخش صنعت دارند، بیان کرد: چنین اقدامی به واردات این کالاها لطمه می‌زند. رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که به طور مثال نوعی IC که استفاده اندروید دارد با کاربردهای دیگری نظیر استفاده به عنوان قطعات لپ تاپ به کشور وارد می‌شوند، توضیح داد: برخی از اقلام وارداتی که واردات آن‌ها در شرایط تحریم ممنوع است با همین استفاده دوگانه در صنعت وارد می‌شوند و افشای اطلاعات آن‌ها هشداری به تحریم‌کنندگان است.

وی تصریح کرد: اقلام و کالاهایی هستند که استفاده آن‌ها برای ایران ممنوع است و چنین اقدامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث می‌شود که تحریم‌کنندگان شرایط را برای دور زدن تحریم‌ها دشوارتر کنند. برخوردار با بیان این‌که البته به ما اطلاع داده‌اند که نام فروشنده از روی سایت برداشته شده است خاطرنشان کرد: زیرا افشار نام فروشنده برای تحریم‌کنندگان در نهایت موجب زیر نظر قرار گرفتن آن‌ها می‌شود.

رییس مجمع واردات در پایان با تاکید بر این‌که این گونه شفاف سازی‌ها باید صرفا برای خود دولت انجام شود نه این که در معرض عموم قرار گیرد گفت: اجرای چنین تصمیماتی نیاز به نرم افزارهای بسیار پیشرفته و هماهنگی بیشتر بخش خصوصی و دولت دارد.
مرجع : ايسنا