به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۱۶۱۱

نویسنده برجسته آفریقایی درگذشت

گروه فرهنگ و ادب: پروفسور فستوس لیایی نویسنده مشهور نیجریایی در سانحه تصادف اتومبیل کشته شد.
نویسنده برجسته آفریقایی درگذشت
فستوس لیایی که رمان «خشونت» به قلم او به عنوان اولین رمان پرولتاریایی نیجریه شناخته می‌شد، در تصادف اتومبیل جان باخت. این نویسنده که در آثارش بیشتر به زندگی مردمان فقیر آفریقایی می‌پرداخت، در رمان تحسین شده «خشونت» بر زندگی جوانی به نام ایدمودیا تمرکز کرده بود که در فقر مطلق تلاش می‌کرد تا به حیات خود ادامه بدهد و سرانجام نیز با وجود همه سختی‌های محیط زندگی و طبیعت، به این موفقیت دست پیدا می‌کند. داستان این رمان در دهه هفتاد میلادی می‌گذرد که موقعیت زندگی مردم خیلی بهتر از امروز و امنیت در آن دوره برای جوانان بیشتر از امروز بود.

پروفسور فستوس لیایی که متولد 1974 در اسنلند نیجریه بود، به عنوان نماد تلاش برای آزادی بیان دانشگاهیان و بهبود سیستم آموزشی این کشور آفریقایی شناخته می‌شد. او که رییس اتحادیه دانشگاهیان نیجریه در دهه هشتاد میلادی بود، در سال 1987 در دوره وزارت ابراهیم بابانگیدا که دوره سختی را بر مردم نیجریه تحمیل کرد، با تعطیل شدن این اتحادیه روبه رو و سرانجام نیز خودش دستگیر شد. وی در نوشته‌هایش سبکی واقع گرایانه را دنبال می‌کرد و تلاش کرد تا نشان دهد که با وجود مسایل اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، فقیر و غنی از حقی یکسان برای حیات برخوردارند.

لیایی دارای تحصیلات عالی بود و در رشته اقتصاد صنعتی در دانشگاه بردفورد انگلستان تحصیل کرده بود و مدرک دکتری خود را در سال 1980 گرفته بود. با این حال او پس از پایان تحصیلاتش به زادگاهش بازگشت و به عنوان یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه به کار پرداخت. او نویسنده چندین کتاب بود که «قرارداد» در سال 1982 و «قهرمانان» در سال 1986 از جمله آنها هستند.
مرجع : مهر

يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ۱۴:۲۹
متولد 1974؟ دكتري 1980؟؟؟ يعني در سن 16 سالگي دكتري گرفته/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يا من حساب كتاب بلد نيستم، توجيحم كنيد. (170926)