به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۲۱۹۶۸

جنگ زنان در شیلی بر سر قدرت

گروه بين​الملل: دو زن که در نتیجه انتخابات روز یکشنبه گذشته شیلی بیشترین آرا را بدست آورده​اند به مرحله بعدی راه یافته اند تا مردم این کشور امریکای جنوبی ماه آینده از میان ˈمیشله باشلهˈ چپگرا و ˈاولین ماتییˈ راستگرا یکی را به عنوان رییس جمهوری خود برگزینند.
جنگ زنان در شیلی بر سر قدرت
بسیاری از نظرسنجی ها پیش بینی کرده بودند خانم باشله از حزب سوسیالیست که در سالهای 2006 تا 2010 نیز رییس جمهوری شیلی بود، در همان دور نخست انتخابات با کسب بیش از 50 درصد آرا بار دیگر این کرسی را بدست خواهد آورد اما مشارکت اندک مردم پای صندوقهای رای این پیش بینی ها را محقق نکرد. حالا همه مردم شیلی به شعارها و رفتارهای دو زن چشم دوخته اند تا ببینند برنده نهایی دوئل آنها در روز 15 دسامبر - 24 آذر- چه کسی خواهد بود، هرچند باشله در مرحله نخست 47 درصد و رقیبش، خانم ماتیی از حزب ائتلافی راستگرای حاکم بر دولت بیش از 25 درصد آرا را بدست آورد. با این حال، خانم ماتیی آرایی بیش از پیش بینی نظرسنجی ها داشت و با حذف 7 تن از رقیبانش در دور نخست امیدوار است بتواند در مرحله نهایی انتخابات باشله را پشت سر بگذارد.

به گزارش تلویزیون ملی اسپانیا ، پس از شمارش کامل آرا ، میشله باشله رییس جمهوری پیشین و نامزد حزب مرکزی چپگرای شیلی با 47 درصد رای ، پیروز آشکار انتخابات روز یکشنبه بود که رای او 22 درصد بیشتر از نخستین و مهمترین رقیبش ˈ الوین ماتیی ˈ از حزب ائتلاف راستگرای دولت است. با این حال، باشله که تا چند ماه قبل رئیس آژانس زنان سازمان ملل بود، با اختلاف سه درصد آرا موفق نشد رای اکثریت را کسب کند و مانع از دور دوم انتخابات شود که روز 15 دسامبر- 24 آذر برگزار خواهد شد. به همین دلیل، برخی رسانه ها، نتایج این آرا را ˈپیروزی تلخˈ خانم باشله و ˈشکست شیرینˈ خانم ماتیی توصیف کرده اند.

بنا به گزارشها، نیمی از شیلیایی ها روز یکشنبه پای صندوق های رای نرفتند و اکثر آنهایی که رای دادند فردی را می خواستند که رئیس جمهوری این کشور بین سال های 2006 تا 2010 بود. به همین دلیل، باشله 3 میلیون رای بیشتر از ماتیی کسب کرد و.حزب توسعه گرای ˈ مارکو انریکز اومینامیˈ نیز با کسب 96/10 درصد آرا موفق شد به سومین قدرت سیاسی شیلی تبدیل گردد. باشله ، پس از پایان انتخابات و انتشار نخستین نتایج در میان تشویق هوادارانش در هتل سان فرانسیسکو در خارج از شهر سانتیاگو پایتخت فریاد زد: چه روز خوبی داشتیم . وی با اذعان به مشکلات پیروزی در دور نخست تصریح کرد: ما در انتخابات پیروز شدیم و آن را با اکثریت گسترده ای انجام دادیم. ما می دانستیم که پیروزی در دور نخست دشوار است اما نزدیک بود به اکثریت مطلق برسیم .

بنا به گزارشها، باشله از محبوبیت تقریبا شکست ناپذیری در بین مردم برخوردار است واین امر به او اجازه داده است در صدر تمامی نظر سنجی های افکار عمومی از 27 مارس (7 فروردین ) قرار بگیرد؛ زمانی که وی اعلام کرد بار دیگر نامزد انتخابات خواهد شد. برنامه انتخاباتی باشله ، بخشی از خواسته های مردمی است که در سال های اخیر در شیلی ناراضی بودند. او در این راستا ، وعده آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت، اصلاحات در قانون اساسی برجای مانده از دوران دیکتاتوری ˈآگوستو پینوشه ˈ (1973 تا 1990 ) و افزایش مالیات شرکتها از 20 درصد به 25 درصد را داده است .

این طرحها به شدت از سوی خانم ˈماتییˈ و دولت حاکم راستگرای ˈ سباستین پینییرا ˈ رییس جمهوری کنونی مورد انتقاد قرار گرفته است . ماتیی که وزیر کار دولت پینییرا بود، از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد ، ابراز خرسندی کرد و همراه با هوادارانش ، شعار ˈ ما می توانیم ˈ را سر داد. وی گفت: دور دوم انتخابات برای شیلی خوب است زیرا ما را به اعتدال و مرکزیت دادن شعار ها و بحث هایمان فرا می خواند. نامزد راستگرای شیلی در همین راستا از هفت نامزد دیگر انتخابات که در دور نخست شکست خوردند، تقاضا کرد که به پروژه او بپیوندند. او با اشاره به محبوبیت باشله گفت: هدف ، فرد نیست بلکه طرحهای نامزدهای انتخابات است و به همین دلیل، مردم باید پیش از رای دادن، شعارها و طرحهای آنان را بخوبی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.

ماتیی افزود: ما از همه کسانی که بخواهند به جمع ما بپیوندند، با آغوش باز استقبال می کنیم و در این زمینه از همه افراد معتدل و میانه رو می خواهم ساکت ننشینند و از اعتماد به ما و تحقق رویایی که امکان پذیر است، دست نکشند. وی هشدار داد به قدرت رسیدن چپها به معنای خطر از دست دادن توسعه و رشدی است که شیلی در دوران حکومت پینییرا به دست آورده است زیرا خانم باشله می خواهد قانون اساسی را تغییر دهد و یک اصلاح مالیاتی انجام دهد که به شرکت های کوچک و متوسط لطمه خواهد زد.

به عقیده او، اجرای آموزش و پرورش رایگان که نامزد حزب سوسیالیست به دنبال آن است، به نفع ثروتمند ترین افراد است . در انتخابات شیلی ، 5/13 میلیون نفر واجد شرایط حق رای بودند اما بیش از نیمی از آنها یعنی 52 درصد پای صندوق های رای نرفتند و فقط 4/6 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. این اولین انتخاباتی بود که مردم شیلی همانند گذشته مجبور نبودند در آن شرکت کنند زیرا قانون شرکت اجباری در انتخابات این کشور به تازگی لغو شده است. سباستین پینییرا رییس جمهوری راستگرای شیلی که طبق قانون اساسی نمی تواند برای دومین دوره پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، پس از اعلام نتایج، از مشارکت اندک مردم در آن انتقاد کرد و گفت: هرچقدر میزان مشارکت بیشتر باشد، دموکراسی شیلی قوی تر و معتبر تر خواهد بود. وی افزود: من امیدوارم روز 15 دسامبر آینده بتوانیم شاهد مشارکت گسترده تری از هموطنانمان باشیم
مرجع : ايرنا

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۰۶:۰۶
انشاا...در دولتهای بعدی ایران نقش زنان پررنگتر شود (173248)