به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۲۲۵۹۵۳

پرتقاضاترین گروه‌های بورس را بشناسید

پرتقاضاترین گروه‌های بورس را بشناسید
گروه اقتصادی:بررسی‌های آماری از جابه‌جایی بزرگ در لیست بزرگان بورس پس از رشد ۲۹۰ درصدی بورس در سال جاری حکایت دارد. از این رو سه گروه چندرشته‌ای صنعتی، خودرو و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۹۹ در کانون توجه بورس‌بازان حقیقی قرار داشته و از این رو با بیشترین رشد ارزش بازار همراه شدند.یک ‌سوم از سال ۹۹ سپری شده و در این مدت میانگین بازده مرکب نماگر اصلی بازدهی سهام از روزی ۶/ ۱ درصد فراتر رفته و در مجموع رشد شاخص کل بورس تهران به ۲۹۰ درصد رسیده است. در این میان به سبب جذب نقدینگی تازه به برخی گروه‌ها، تغییراتی نیز در جایگاه بزرگان بورسی رخ داد. بررسی‌های نشان می‌دهد سه گروه چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و فرآورده‌های نفتی در کانون توجه بورس‌بازان حقیقی قرار داشته و از این‌رو با بیشترین رشد ارزش بازار همراه شده‌ و توانسته‌اند جایگاه خود را در لیست گروه‌های بزرگ بازار ارتقا دهند.
 
بزرگان بازار در سال ۹۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی با ۳۰ شرکت زیرمجموعه و مجموع ارزش بازار ۱۳۵۲ هزار میلیارد تومان سهمی ۱۸ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد و از این منظر رتبه نخست را از آن خود کرده است. فلزات اساسی جایگاه دوم رده‌بندی بزرگان بورس در سال ۹۹ را به خود اختصاص داده است. این صنعت در حال‌حاضر ارزشی بالغ بر ۱۰۶۷ هزار میلیارد تومان دارد و با ۲۱ نماد زیرمجموعه، سهم ۱۴ درصدی از ارزش کل بورس تهران دارد. در این میان به برکت حضور «شستا»، گروه چندرشته‌ای صنعتی توانسته با ارزش بازار ۸۵۲ هزار میلیارد تومانی، خود را به جایگاه سوم برساند و ۱۱ درصد از ارزش کل بورس را در اختیار بگیرد. این گروه از ۵ بنگاه اقتصادی تشکیل شده و از ابتدای سال ۹۹ تاکنون شاهد رشد ۴۹۴ درصدی شاخص صنعت خود بوده است. در ادامه نیز گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و بانکی‌ها به ترتیب عناوین چهارم تا ششم بزرگترین صنایع بورس تهران را در اختیار دارند.

تغییر جایگاه بزرگان در سال جاری
نگاهی به ارزش بازار صنایع ۳۹گانه بورس در دو سال اخیر نشان می‌دهد گروه چند رشته‌ای صنعتی در سال‌جاری با عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، با افزایش ۷۵۷ هزار میلیارد تومانی ارزش بازار خود تا پایان معاملات روز دوشنبه (۱۳ مرداد) نسبت به پایان سال ۹۸ همراه شد. این گروه در پایان سال ۹۸ سهم ۵ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار داشت که در سال ۹۹ سهم خود را به ۱۱ درصد افزایش داد و توانست به جایگاه دوم بزرگ‌ترین گروه بورس تهران دست یابد.  خودروسازها دیگر گروهی بودند که در سال ۹۹ با رشد ارزش بازار همراه شدند. این مهم عمدتا مرهون رشد قیمت سهام غول‌های خودرویی بود. گروه خودرو و ساخت قطعات در مجموع ۴ ماه سپری شده از سال ۹۹ با رشد ۴۶۳ هزار میلیارد تومانی ارزش بازاری سهام زیرمجموعه خود روبه‌رو شد و سهم ۴ درصدی سال گذشته خود را به ۷ درصد ارتقا داد تا از رتبه نهم به جایگاه پنجم برسد. گروه خودرو و ساخت قطعات از ابتدای سال ۹۹ تاکنون با رشد ۶۸۴ درصدی شاخص همراه شده است. پالایشگاه‌ها دیگر گروهی بودند که در سال ۹۹ ضمن افزایش ۵۰۳ درصد میانگین قیمت سهم‌های موجود در گروه، با رشد ۶۲۰ هزار میلیارد تومانی ارزش بازار بنگاه‌های زیرمجموعه همراه شد و سهم خود از ارزش کل بازار را از ۷ درصد به ۱۰ درصد ارتقا داد و در حال‌حاضر سومین گروه بزرگ بورس تهران است.  در آن‌سوی بازار اما گروه محصولات شیمیایی هر چند جایگاه اول بزرگ‌ترین صنعت بورس را همچنان در اختیار دارد اما شاهد کاهش سهم خود از ارزش کل بورس تهران بود. پتروشیمی‌ها در حالی سال ۹۸ سهمی ۲۲ درصدی از ارزش بازار را در اختیار داشت که این مهم در سال ۹۹ به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. سهم دارویی‌ها از ارزش کل بورس تهران نیز از ۵ درصد در سال ۹۸ به ۳ درصد در سال‌جاری تنزل پیدا کرده است.

نقاط داغ ورود پول تازه
در حالی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در مجموع ۸۸ هزار میلیارد تومان پول جدید وارد گردونه معاملات سهام شده است که گروه فرآورده‌های نفتی با جذب ۱۸ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومانی مقصد اول پول‌های حقیقی بوده و در کانون توجه بورس‌بازان قرار داشته است. گروه فلزات اساسی دیگر صنعتی بود که با خالص خرید ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد و از این منظر جایگاه دوم صنایع با بیشترین جذب پول حقیقی را به خود اختصاص داد. گروه چندرشته‌ای صنعتی نیز در این رده‌بندی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و شاهد خالص خرید حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بوده است. خودرویی‌ها نیز در سال ۹۹ شاهد ورود حدود ۹‌هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه به گردونه سهام زیرمجموعه خود بوده است.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: بورس