به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۲۲۶۳۸۱

بازار طلا شاهد شکستن تمام رکوردها است

بازار طلا شاهد شکستن تمام رکوردها است
گروه اقتصادی: قیمت جهانی طلا این روزها در اوج به سر می‌برد و از ۴ مرداد ماه بهای هر اونس جهانی با گذر از مرز ۱۹۰۰ یورو توانست رکورد تاریخی را ثبت کند. رکوردی که در هفته گذشته از  قله ۲۰۰۰ دلار هم گذر کرد  و در آخرین روز کاری هفته رقم ۲ هزار و ۵۶ دلار با به ثبت رساند.اما این رشد چشمگیر باعث نشده تا همچنان بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش رکوردشکنی آن خوش‌بین نباشند. روندی که بانک گلدمن ساکس را ناچار کرد پیش‌بینی خود از قیمت طلا در ۱۲ ماه آینده را با افزایش ۱۵ درصدی از ۲ هزار دلار به ۲ هزار و ۳۰۰ دلار تغییر دهد.
انتشار آمارهای منفی بی‌سابقه از رشد اقتصادی آمریکا که بیشترین افت ماهانه را طی ۱۰ سال گذشته از سر گذرانده و کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی در پی آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی در آمریکا و طرح احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همگی از جمله دلایل نگرانی سرمایه‌گذاران و اشتیاق آنها برای حضور در بازار طلا است. عواملی که باعث شده تا موسسه گلوبال ریسرچ در گزارشی با استناد به قرار گرفتن نرخ بهره آمریکا در نزدیکی صفر و حتی زیر صفر و همچنین افزایش نرخ تورم در این کشور اعلام کند همچنان شاهد بالا رفتن نرخ اونس جهانی تا حتی ۳ هزار دلار خواهیم بود.

تاثیر تحولات جهانی بر بازار طلای ایران
اما تاثیر این روند افزایش قیمت بر بازار داخلی طلای ایران چیست؟ بازار طلای ایران در هفته پایانی تیرماه رکورد تاریخی قیمت خود را زد. در این تاریخ نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رکورد تاریخی ۱۱میلیون و ۲۱۸ هزار تومان و یک مثقال طلا نیر به رکورد ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان رسید. در آن ایام نرخ اونس جهانی در حدود ۱۸۰۰ دلار قرار داشت.به گفته کارشناسان شیب شدید افزایش قیمت طلا در آن برهه بیش از آنکه متاثر از بازار جهانی طلا باشد، تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار داخلی رشد کرد. بر همین اساس زمانی که در پایان تیرماه، آرامش نسبی به بازار ارز بازگشت و بهای دلار تا ۵ هزار تومان هم کاهش یافت، شاهد افت قیمت طلا در روزهای ابتدایی مردادماه بودیم. در این ایام سکه تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مثقال طلا حدود ۶۰۰ هزار تومان کاهش قیمت یافتند.اما این روند کاهشی، کوتاه مدت بود، چرا که قیمت جهانی دقیقا با آغاز مردادماه شیب شدید صعودی به خود گرفت و به سرعت اونس جهانی مرز ۱۹۰۰ دلار را در این روز درنوردید. در نتیجه امروز بازار طلای کشور شاهد شکستن تمام رکوردهای پیشین است. سکه در پایان هفته گذشته در قله ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ایستاد و مثقال طلا هم رقم ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان را تجربه کرد.اما با وجود تمامی این نوسانات در بازار طلای جهانی و همچنین در بازار ارز داخلی، آیا آنطور که عده‌ای معتقد هستند در بازار طلای ایران حباب وجود دارد؟محمد کشتی آرای رییس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف تهران وجود حباب در بازار سکه را تایید کرد. به گفته او سکه هفته گذشته حبابی بیش از یک میلیون تومانی داشت که طی معاملات روزهای اخیر این حباب تا حدود ۶۵۰ هزار تومان هم کاهش یافت. اما او معتقد است برخلاف بازار سکه، در بازار طلا و طلای آب‌شده ایران، نه تنها با حباب مواجه نیستیم که قیمت طلا ارزان‌تر از بازارهای جهانی ارائه می‌شود.

شیوع ویروس کووید ۱۹ در جهان مهمترین عامل نوسانات طلا در طی ماه‌های اخیر دانسته می‌شود. اگر ابتدای اسفندماه را زمان تقریبی برای شروع اپیدمی در جهان در نظر بگیریم، تا به امروز طی این بیش از ۵ ماه، بهای انس جهانی از ۱۶۲۰ دلار به ۲۰۵۶ دلار رسیده است. البته در این میان اونس جهانی کاهش قیمت تا رقم ۱۴۷۶ دلار را هم در آخرین روز از سال ۹۸ تجربه کرده است. اما به صورت میانگین اونس جهانی طی این مدت رشدی ۲۷ درصدی را شاهد بوده است.از سوی دیگر نرخ دلار عرضه شده توسط صرافی‌های بانکی به عنوان یک ارز معیار در بازار داخلی ایران، از قیمت حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان در ابتدای اسفند به ۲۳ هزار تومان در ۱۶ مردادماه رسیده است. البته در ۲۶ تیرماه دلار به قله ۲۳ هزار ۱۰۰ تومان نیز رسید. با این حال افزایش قیمت دلار طی این بازه زمانی ۶۲ درصد بوده است.این در حالی است که بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در این مدت از ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. و هر مثقال طلا هم از ۲ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان به ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسیده است. یعنی به ترتیب حدود ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش قیمت طی این مدت ۵ ماهه.معادل سازی قیمت انس جهانی با مثقال طلا در ایران با توجه به این که قیمت دهی اونس جهانی بر اساس طلا ۲۴ عیار و مثقال طلا در ایران بر اساس طلای ۱۸ عیار است، نشان می دهد که ادعای کشتی آرای در مورد عدم وجود حباب در قیمت طلای ایران صحت دارد. پس از قرار گرفتن ارقام فوق در فرمول تبدیل انس جهانی به مثقال مشخص می شود با توجه به نرخ امروز اونس، هر مثقال طلا در ایران باید رقمی در حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داشته باشد. این همسانی در ابتدای دوره مورد بررسی هم صدق می کند و در روز اول اسفند ۹۸ بهای هر مثقال طلا در بازارهای داخلی ۲ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان ثبت شد بود که دقیقا منطبق بر معادل بهای ۱۶۲۰ دلاری اونس جهانی است.
برچسب ها: قیمت طلا