به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۳۳۵۸۸

آسان‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

آسان‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا
گروه علمی: دانشمندان به تازگی اعلام کردند می‌توان با یک اقدام ساده مانع از ابتلا به کرونای شدید شد.
با همه گیری ویروس کرونا در جهان شاهد استفاده از ماسک در میان بیشتر مردم هستیم. سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد تا زمان کشف واکسن موثر برای کووید ۱۹، استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون باید از سوی تک تک افراد رعایت شود. تحقیقات متعدد فواید استفاده از ماسک در مقابل این همه گیری را تایید کرده است. تحقیقات نشان داده است ویروس کرونا می‌تواند برای مدتی در هوا معلق باقی بماند و در نتیجه می‌تواند به راحتی از طریق تنفس شیوع پیدا کند. با این حال فواید استفاده از ماسک تنها به جلوگیری از انتشار ویروس خلاصه نمی‌شود. دانشمندان آمریکایی به تازگی ابعاد دیگری از این موضوع را کشف کرده اند.بر این اساس، محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در تحقیقات خود اعلام کردند استفاده از ماسک علاوه بر جلوگیری از شیوع کووید ۱۹، می‌تواند شدت ابتلا به کرونا در افراد را نیز کاهش دهد. دانشمندان می‌گویند استفاده از ماسک می‌تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش حجم ویروس‌های ورودی به مجاری تنفسی شود که همین امر در نهایت منجر به توانایی بدن برای مقابله بهتر با ویروس و نیز کاهش خطر ابتلا به کرونای شدید شود.دکتر کرگ جین، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: ما شاهد آن هستیم که بسیاری از افرادی که ماسک می‌زنند در صورت ابتلا به کرونا یا هیچ علائمی ندارند و یا به کرونای خفیف مبتلا می‌شوند. در این تحقیقات ما به حیوانات دوز بالای ویروس آنفلوانزا را تزریق کردیم و شاهد بیماری شدید آن‌ها بودیم. در عین حال، زمانی که دوز پایینی از ویروس به حیوانات تزریق شد، آن‌ها بیمار شدند، اما علائم خفیف بیماری را نشان دادند و به سرعت فرآیند ریکاوری را طی کردند.این متخصص خاطر نشان کرد: در مورد ابتلای افراد به ویروس کرونا و شدت ابتلا، موارد زیادی مانند توان جسمانی و موارد ژنتیکی دخیل هستند. با این حال، مسائل محیطی نیز یکی از فاکتور‌های تاثیرگذار در این زمینه است. ما شاهد ابتلای افراد زیادی به کرونای شدید در جامعه هستیم و استفاده نکردن از ماسک می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. به نظر می‌رسد دلیل آنکه برخی افراد هیچ علائمی از ابتلا به کووید ۱۹ را نداشته و یا علائم خفیفی دارند و برخی دیگر به دلیل ابتلای شدید به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند ریشه در استفاده کردن یا نکردن از ماسک دارد.

ماسک
دانشمندان تاکید دارند ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق هوا منتقل شود. وقتی یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ عطسه و یا سرفه می‌کند و یا حتی زمانی که حرف می‌زند و نفس می‌کشد اقدام به انتشار ویروس در محیط می‌کند. به همین دلیل حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک ضروری است. قطرات بزاق و مخاط بینی یکی از متراکم‌ترین موادی است که ویروس کرونا در آن حضور دارد، اما قطرات بسیار ریز تنفسی نیز حاوی ویروس هستند. یک ماسک استاندار می‌تواند به راحتی مانع از انتقال ویروس از طریق قطرات ریز شود.

ماسک استاندار چه ویژگی دارد؟
متخصصان تاکید دارند هر نوع ماسکی نمی‌تواند گزینه مناسب در مقابل شیوع ویروس کرونا باشد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد: استفاده از ماسک‌هایی که دارای منافذ و دریچه‌هایی بر روی خود هستند در زمان شیوع ویروس کرونا پیشنهاد نمی‌شود. این ماسک‌ها برای محیط‌های گرم و پر گرد و غبار طراحی شده اند و برخی به اشتباه تصور می‌کنند، چون این ماسک‌ها طراحی پیچیده تری دارند برای جلوگیری از شیوع کرونا مفید هستند.این مرکز تاکید دارد: هدف استفاده از ماسک این است که جلوی انتشار قطرات آلوده به ویروس کرونا را در محیط بگیرد. این در حالی است که ماسک‌هایی که دارای منافذ و دریچه هستند به هوای بیرون اجازه می‌دهند درون ماسک نفوذ کرده و گردش کند. همین امر می‌تواند منجر به انتقال قطرات آلوده به ویروس کرونا به دیگران شود. این نوع ماسک به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع از انتقال کووید ۱۹ شود.مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا بیان کرد: ما به همین دلیل ماسک‌هایی که دارای منافذ و دریچه هستند را برای استفاده مردم پیشنهاد نمی‌کنیم. بهتر است مردم ماسک‌های چند لایه پارچه‌ای که می‌تواند به میزان قابل توجهی مانع از انتقال هوای آلوده به محیط شود را مورد استفاده قرار دهند.متخصصان بهداشت عمومی تاکید دارند ماسک صورت باید بتواند مانع از انتقال قطرات آلوده به محیط در زمان تنفس کردن، سخن گفتن، سرفه یا عطسه کردن باشد و ماسک‌های دارای دریچه این امکان را ندارند. اگر دقت کرده باشید ماسک‌های پزشکی هیچ منافذ یا دریچه‌ای ندارند زیرا دقیقاً براساس استاندارد‌های علمی تولید شده اند.

بهترین ماسک در مقابل ویروس کرونا کدام است؟
محققان می‌گویند ماسک N۹۵ که معروف به ماسک پزشکی است، بالاترین ایمنی را در مقابل ویروس کرونا دارد. با این حال، این ماسک‌ها گران قیمت و دارای محدودیت در تولید هستند. همچنین این ماسک برای استفاده در بلند مدت نامناسب است. حتی در کشور‌هایی که دولت‌ها مردم را به استفاده از ماسک تشویق می‌کنند، استفاده از ماسک N۹۵ را تنها به کادر درمانی و کسانی که در خطر بالای ابتلا قرار دارند پیشنهاد می‌کنند.درباره ماسک‌های دیگر موجود در بازار نظرات متفاوتی وجود دارد، اما مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا می‌گوید حتی استفاده از تکه‌ای پارچه برای پوشاندن دهان و بینی بهتر از استفاده نکردن از ماسک است.محققان پیشنهاد کرده اند مردم می‌توانند از ماسک‌های خانگی که در منزل تهیه می‌شود در جامعه استفاده کنند و پس از هر بار مصرف، آن را بشویند. یک تیم تحقیقاتی استرالیایی با مقایسه ماسک‌های یک لایه، دو لایه و سه لایه جراحی به این نتیجه رسیدند ماسک‌های سه لایه بیشترین مقاومت را در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کنند. در این آزمایش آن‌ها از یک سیستم ال‌ای‌دی و یک دوربین با دقت بالا برای سنجش پراکندگی قطرات ریز حامل ویروس استفاده کردند. ماسک‌های سه لایه جراحی قابلیت بالایی برای حفظ ذرات حاوی ویروس و جلوگیری از انتشار آن‌ها در محیط نسبت به دو ماسک دیگر داشتند.
برچسب ها: ماسک ویروس کرونا