به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۲۳۳۷۳۲
رئیس‌جمهور برای استعفای خود تصمیم نمی‌گیرد!

ابطحی: روحانی نه قصد استعفا دارد نه امکان آن را!

ابطحی: روحانی نه قصد استعفا دارد نه امکان آن را!
گروه سیاسی: سایت آزادی نوشت: کنارگیری رئیس‌جمهور پیشنهاد امروز عباس عبدی است! پیشنهادی که البته قبل‌تر نیز بیان شده و با استقبال برخی از اصلاح‌طلبان نیز همراه شده بود. عبدی هم قاعدتا به اندازه بقیه تحلیلگران و مردم عادی می‌داند که روحانی استعفا بده نیست. خاصه اکنون که رهبری هم بر ضرورت ادامه کار دولت تا روز آخر تاکید کرده‌اند. با این حال کنارگیری آن هم از نوع مسالمت آمیز را برای حل مشکلات راهگشا می‌داند و می‌نویسد: «طی ده ماه گذشته هیچ مشکلی حل نشده که بر مشکلات اضافه هم شده است. در این ده ماه کدام چشم‌اندازی تیره بود که تیره‌تر نشده است؛ بنابراین عاقلانه نیست که این وضع ادامه یابد. از سوی دیگر این روز‌ها اخبار جسته و گریخته‌ای از گفتگو‌های رسمی یا غیررسمی میان نمایندگان ایران و کاخ سفید مطرح می‌شود. اگرچه براساس شواهد و تحلیل شخصی خودم به این اخبار اطمینانی ندارم، ولی در هر صورت این مسیری است که دیر یا زود باید برگزید و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر آن موثر باشد، انتخابات امریکا و ویژگی صاحبان قدرت در ایران است.»
وی در ادامه به سناریو‌های سه‌گانه بعد از انتخابات آمریکا و مدیریتی که هر یک از آنان ایجاب می‌کند، اشاره و تاکید کرده است: «متاسفانه در ایران استعفا هم به سرنوشت طلاق دچار شده است. هر زوجی که طلاق می‌گیرند، حتما باید با دشمنی و نفرت و کینه‌ورزی و بدگویی حتی زد و خورد و دعوا همراه باشد، در حالی که می‌توان دوستانه هم طلاق گرفت، اگر دو نفر متوجه شدند که به هر علتی نمی‌توانند با یکدیگر زندگی کنند می‌توانند دوستانه و مدنی از یکدیگر جدا شوند. استعفای دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا را به یاد بیاوریم؛ هنگامی که رفراندوم برگزیت رای آورد، خیلی راحت و مدنی استعفا داد و خانم ترزا می‌جانشین او شد. این استعفا‌ها اعتراضی نیست، بلکه راهگشا است. هر کدام از حالات سه‌گانه‌ای که در انتخابات امریکا رخ دهد، نیازمند مدیریتی سیاسی در ایران است که برای آن برنامه داشته باشد. بدون شک و تردید این مدیریت به روحانی و تیم او سپرده نخواهد شد و با حضور آنان نیز چنین مدیریتی را دیگران نیز نمی‌توانند عهده‌دار شوند. بهتر است که مدنی رفتار شود و برای ۱۰ ماه باقی‌مانده شخص دیگری عهده‌دار حل این مشکل شود. حداقل به خاطر مردم و کشور کاری باید کرد. اگر برای حل مشکلات و گرانی آدرس کاخ سفید داده می‌شود، در این صورت کسی که قادر به گفتگو با آن نیست باید کنار برود و راه را باز کند تا دیگران اقدام کنند. حداقل به خاطر کشور و مردم چنین کنید.»
جالب آنکه عباس عبدالله رمضان‌زاده نیز از پیشنهاد وی استقبال کرده و در صفحه توییتر خود می‌نویسد: «عباس عبدی پیشنهاد استعفای آقای روحانی را مطرح کرده است. به نظرم پیشنهاد خوبیست برای رهایی از سردرگمی و مشخص شدن مسئولیت‌ها!»
این پیشنهاد خوب یا بد اما نمی‌تواند از حد یک پیشنهاد فراتر رود و بسیاری از تحلیلگران بر این مهم واقف هستند. مثلا محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: « آقای روحانی نه شخصا قصد استعفا دارد، نه امکان استعفا دارد و نه حتی استعفای او مشکلی راحل می‌کند».
وی افزود: «در دولت آقای خاتمی هم، ایشان چنین قصدی داشت و اعلام هم کرد اما بافت قدرت در کشور به شکلی است که رئیس جمهوری نمی‌تواند خودش، برای استعفای خودش تصمیم بگیرد و تبعات آن را هم بپذیرد». ابطحی پیشنهاد استعفا و کنارگیری روحانی و حرف‌هایی مثل این را «دارای جنبه ایضایی، شعاری و یا سیاسی» است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا تکرار این‌حرف‌ها در جهت آن است که اصلاح‌طلبان می‌خواهند راه خود را از دولت جدا کرده و با قرار گرفتن در جایگاه منتقد وضع موجود، اعتبار و سرمایه اجتماعی خود را بازیابی کنند؟ گفت: «به نظر من اصلا در این کانتکس دیده نمی‌شود. دوستانی که این حرف‌ها را می‌زنند همین اطلاعاتی که من دارم و بر مبنای آن می‌گویم که رئیس جمهور نمی‌تواند استعفا دهد، را دارند و می‌گویند که استفعا دهد. این بیشتر موجب افزایش فشار برآقای روحانی است». اینکه افزایش فشار بر روحانی چه سودی دارد؟ یا اینکه برای مردم سود دارد یا دولت و یا جریان اصلاح طلب؟ بحث مفصل دیگری است که باید به صورت جداگانه و مفصل مورد بررسی قرار بگیرد.
برچسب ها: محمد علی ابطحی

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۱۹:۲۷
لعنت بر شما که مردم دعوت کردین رای بدن ولی امروز هیچ .... نمخورید (369457)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۲۱:۰۵
31 سال است که ریشه مشکلات داخل است و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند !
مخصوصا ریشه مشکلات افرادی هستند که می گویند
هر فرد دیگری هم بود، اوضاع ازین بهتر نمی شد !
پس چرا 31 سال است به دیگران اجازه نمی دهید، مخلصانه و برای رضای خدا و ملت خدمت نکند ؟! (369459)
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۲۳:۰۵
عباس عبدی و تاج زاده و رمضان زاده رومانتیک و فضایی تحلیل سیاسی میکنند. تندرو هستند (369460)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۴:۴۱
یک عکس با پمپئو ظریف بندازد دلار میشود 15 هزار تومان (369461)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۴:۴۷
کمیته ی بررسی کننده مصوبات مجلس با سندهای بالادستی و سیاست کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا دهند..

حداقل مجید انصاری طی بیانیه ای استعفا دهد که تنها اصلاح طلب این کمیته است

همین کمیته اف ای تی اف را نابود کرد (369462)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۴:۵۵
تعجب میکنم ظریفی که به اون شجاعت و استقلال با جان کری پیاده روی میکرد و گپ میزد چرا با پمپئو اینقدر سرد برخورد میکند؟

نگاه نکن ظریفه شیش کشور رو حریفه! (369463)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۵:۲۲
هیچ کسی بهتر از سید حسن آقا خمینی نمی تونه ساختارهای کهنه ی نظام مقدس اسلامی رو که عده ای اصلاح ناپذیر کردند در امتداد راه پدرش حاج احمد آقا و پدر بزرگش امام خمینی (ره) اصلاح کنه اما این اصلاحات با اون اصلاح یهویی و شوکی دوم خرداد فرق داره. گام های کوچک اقتصادی و فرهنگ ارشادی به جای اجباری پس از 1400 باید برداشته بشه (369465)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۵:۲۷
دوم خردادی ها از نهادهای مدنی و خیریه حداکثر استفاده را کنند و شبکه ی منسجم تشکیلاتی برای جامعه ی جنبشی و صف و ستادی برای کمکرسانی و خدمت به مردم بهره ببرند .

وقتی قدرت سخت است و نفوذ ناپذیر. از جامعه به جامعه خدمت کنید (369466)
رزاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۸:۴۲
رئیس جمهوری نمی‌تواند خودش، برای استعفای خودش تصمیم بگیرد و تبعات آن را هم بپذیرد». ابطحی پیشنهاد استعفا و کنارگیری روحانی و حرف‌هایی مثل این را «دارای جنبه ایضایی، شعاری و یا سیاسی» است.

غلط املایی
ایذایی درست است. (369470)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۲:۵۲
به خدا مردم قشر ضعیف خیلی دارند رنج میکشند اصلا هرکی به کی شده هر کسی برای خودش یه قیمت رو اجناس میزاره مگه چه خبره نمی دونم مسئولان نمی بینند نمیشنوند چرا وضعیت کشور اینجوری شده بازارو دادن دست یه عده دلال هر کاری دلشان می خواد میکنند شماکه دم از حسین میزنید روزعاشورا سینه چاک میکنیددارین اینجوری مال مردم رو غارت میکنید خدا ازتون نگزره (369475)
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۲:۵۵
مردم چقدر صبرکنن چقدر این پدر زحمتکش کارگر پیش زن و بچش شرمنده بشه مسئولین یه کم به خودتون بیایین (369476)