به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۲۴۷۵۰
القاعده قدرتمند تر و خطرناک‌تر از گذشته است

45 هزار جنگجوي القاعده در سوريه مستقرند

غرب: مسبب اين وضع، حكومت سوريه است
گروه بين‌الملل: برخی کارشناسان و مسولان آمریکایی با اشاره به افزایش تهدیدهای القاعده در سوریه می‌گویند: اعلام پیروزی ایالات متحده بر القاعده پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر این تشکیلات بسیار عجولانه بود.
45 هزار جنگجوي القاعده در سوريه مستقرند
به گزارش العربیه، کارشناسان معتقدند که القاعده با کشته شدن بن لادن نه تنها ضعیف نشده بلکه دامنه فعالیت هایش در برخی مناطق مثل سوریه و یمن بسیار گسترده تر شده است. ترس غربی‌ها از نفوذ گسترده القاعده زمانی شدت یافت که کارشناسان آمریکایی طی گزارشی در باره فعالیت گروه‌های نظامی اسلامگرا در سوریه گفته‌اند که اکثر گروه‌های اسلامی فعال در سوریه از القاعده منشعب شده‌اند. طبق این گزارش، بیش از 45 هزار جنگجو وابسته به القاعده یا در ائتلاف با آن در سوریه حضوری فعال دارند. تعداد این افراد دو برابر گروه طالبان در افغانستان است.

در اين گزارش آمده است كه صدها تن از جوانان مسلمان اروپایی و آمریکایی به صورت داوطلبانه به سوریه مي‌روند و به القاعده مي‌پیوندند. این افراد بیشتر توسط گروه "داعش" دوره نظامی مي‌بینند و در جنگ داخلی سوریه شرکت مي‌کنند و تلاش‌های القاعده اکنون تنها به فعالیت‌های زیر زمینی و جذب نیرو برای عملیات نظامی محدود نمی شود بلکه این گروه با استفاده از وسائل ارتباط جمعی ازقبیل اینترنت، فیس بوک، وبسایت و تویتر به فعالیت گسترده ای دست زده است.

جذب نیروهای جوان از اروپا توسط القاعده باعث شد که کشورهای اروپایی در باره این پدیده یعنی هجرت جوانان اروپایی به جبهه های جنگ در سوریه کنفرانسی در بروکسل برگزار کنند. طبق گزارش‌ها حدود 2 هزار جنگجو مسلمان اروپایی در سوریه مي‌جنگند. کارشناسان در این گزارش، حكومت سوریه را مسئول ورود تندروهاي اسلام‌گرا به این کشور دانسته‌اند.

به گفته این کارشناسان اسد با فرقه ای کردن جنگ در سوریه و قتل عام های مکرر در مناطق سنی نشین این کشور، به جنگ فرقه‌ای دامن زده و موجب سرازیر شدن موجی از تندورهای سنی از سایر کشورها شد. اسد بر این باور بود که با ورود القاعده در نزاع داخلی سوریه دیدگاه غربی ها را نسبت به آنچه او در حق مردم سوریه مرتکب شده چشم بپوشند و دیدگاه خود را نسبت به عملکردش عوض کنند. به همین دلیل اسد اخیرا طرح حذف القاعده و دیگر گروه های اسلامی در سوریه را در برابر بقای خود بر قدرت را به آمریکا پیشنهاد کرده بود اما این طرح از سوی آمریکا رد شد.

وزير سوري: ارتش ما در بهترین وضعیت قرار دارد
در همين حال، "عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با تلویزیون دولتی سوریه اظهار داشت: عربستان سعودی اصلی ترین حامی (تسلیحاتی و مالی) حملات علیه ارتش سوریه است. وی افزود: البته سعودیها تلاش دارند موضع سیاسی خود را متفاوت با آمریکا نشان دهند، اما در واقع آنها با یکدیگر در یک مسیر قرار دارند و عربستان سعودی پایگاهی برای آمریکا در منطقه است.
وی با تاکید براینکه 75 درصد از تروریستهای حاضر در سوریه، سوری نیستند، افزود: نیروهای امنیتی ما در بهترین وضعیت ممکن قرار دارند و با تروریستها در هر مکانی مبارزه مي‌کنند.