به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۷:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۲۵۴۷۰۴

کامیل احمدی از فرار خود از ایران خبر داد

کامیل احمدی از فرار خود از ایران خبر داد
گروه جامعه: کامیل احمدی، پژوهشگر ایرانی-بریتانیایی که پیشتر اعلام شده بود در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به «هشت سال حبس تعزیری» محکوم شده است، روز چهارشنبه ۱۵ بهمن با انتشار پستی در اینستاگرام از خروج خود از ایران خبر داد.
احمدی که گفته می‌شود اکنون در بریتانیاست، در این پست اینستاگرامی نوشت که از طریق «مسیر صعب‌العبور کوهستانی و با پای پیاده» از ایران خارج شده است. او همچنین در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: پس از گذراندن نزدیک به ۱۰۰ روز زندان انفرادی در اوین راهی جز فرار نداشتم.  آذرماه سال جاری، امیر رئیسیان، وکیل کامیل احمدی، اعلام کرده بود که موکلش با حکم بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به «هشت سال حبس تعزیری» محکوم شده است.
در همین حال خبرگزاری تسنیم، نوشت که احمدی به «۹ سال» زندان و پرداخت ۶۰۰ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شده و اتهام او را «تحصیل مال نامشروع حاصل از همکاری و اجرای مؤسسات برانداز در کشور» اعلام کرد. کامیل احمدی که تابعیت برتیانیایی هم دارد، پژوهشگر علوم اجتماعی است که نخستین‌بار روز بیستم مردادماه ۹۸ در خانه‌اش در تهران بازداشت و به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. پس از حدود صد روز بازداشت موقت، او در ۲۷ آبان‌ماه همان سال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. کامیل احمدی متولد شهرستان نقده در مهاباد است. او پس از گذراندن دوره‌هایی تخصصی در دانشگاه‌های معتبر بریتانیا درباره مسائل زنان، کودکان و اقلیت‌های قومی و جنسی به ایران بازگشت و در سال‌های اخیر به انجام پژوهش‌هایی با موضوعاتی نظیر «ختنه زنان»، «کودک همسری» و «ازدواج سفید» در ایران مشغول بود. این نویسنده و پژوهشگر دو تابعیتی در سال ۹۷ به پاس پژوهش‌ها و فعالیت‌هايش در حوزه آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر «جنسيت»، «کودکان» و «اقلیت‌ها»، موفق به دریافت جایزه ادبيات و علوم انسانى بنياد جهانى صلح از دانشگاه جورج واشینگتن شد. شهریور سال ۹۹ در پی انتشار برخی گزارش‌ها درباره آزار جنسی در ایران، اتهاماتی نیز علیه کامیل احمدی درباره آزار جنسی برخی «پژوهشگران جوان» مطرح شد که نهایتاً باعث شد انجمن جامعه‌شناسی ایران اعلام کند وی را از عضویت این انجمن اخراج کرده است. احمدی اتهامات مطرح‌شده را رد کرد و گفت اخراج او بر اساس روایت «افراد ناشناس»، «غیرمنصفانه» است.
برچسب ها: کامیل احمدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها