به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۳ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۲۹۱۰۴
با اجرایی شدن توافق ژنو؛

اروپایی‌ها در تدارک بازگشت به بازار ایران

گروه اقتصادي: با اجرایی شدن توافق صورت‌گرفته میان ایران و غرب برای محدودیت برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برابر کاستن از فشار تحریم‌ها از هفته جاری٬ حالا دولت ایران درصدد است تا سرمایه‌گذاران خارجی را هم به گسترش فعالیت‌ها در این کشور ترغیب کند. این یکی از مهم‌ترین اهداف سفر حسن روحانی و هیات همراه او به داووس است.
اروپایی‌ها در تدارک بازگشت به بازار ایران

گذشته از این٬ کمپانی‌های اروپایی هم انگیزه‌های بسیاری برای بازگشت به بازار بزرگ ایران دارند. مدیران کمپانی‌های نفتی و خودروسازان بزرگ از کشورهایی نظیر آلمان٬ هلند٬ ایتالیا و فرانسه قرار است با هیات ایرانی دیدار کنند. لابی‌های تجاری صنایع اروپایی که بیش از صد کمپانی را نمایندگی می‌کنند٬ در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت تا از مواهب تعلیق تحریم‌ها بهره‌مند شوند. تقویت حضور کمپانی‌های بزرگ خارجی٬ شرط لازم توسعه میدان‌های نفت و گاز در ایران است؛ کشوری که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت است.

تحریم‌های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و گاز ایران٬ اقتصاد ایران را با بحران عمیق و پیچیده‌ای روبرو کرد. تولید نفت ایران از سال ۲۰۱۱ تا کنون با یک میلیون بشکه کاهش در روز به حدود ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده و راه ورود میلیاردها دلار درآمد نفتی به کشور به واسطه تحریم‌های بانکی بسته شده است. مقامات ایرانی گفته‌اند که در صورت رفع تحریم‌ها می‌توانند در فاصله‌ای شش‌ماهه تولید نفت ایران را به چهار میلیون بشکه در روز برسانند. تحلیلگران غربی می‌گویند ایران ظرفیت تولید سه تا سه و نیم میلیون بشکه نفت در روز را دارد.