به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۱۰۸۸۱

تونسی‌ها همچنان می‌خواهند مهاجرت کنند

تونسی‌ها همچنان می‌خواهند مهاجرت کنند
گروه بین الملل: برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که با گذشت حدود یک دهه از انقلاب تونس، که شروع جریانی مشهور به بهار عربی شد، تعداد زیادی از مردم این کشور در فکر مهاجرت هستند.
براساس گزارش تازه مرکز آمار و اداره مهاجرت تونس، " حدود ۲۰ درصد تونسی‌ها به دنبال ترک کشور هستند" بیشتر آنها که قصد مهاجرت دارند گفته‌اند که برای "یافتن شغل و بهبود شرایط زندگی" این تصمیم را گرفته‌اند.در حالیکه بدهی‌های دولتی سر به فلک کشیده و مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول نیز هنوز به‌جایی نرسیده، فساد اداری و اختلاف‌نظرهای سیاسی این کشور را دچار بحرانی کم‌سابقه کرده است. پیامد آن هم افزایش میزان بیکاری بین جوانان تونسی است که بنابر آمار رسمی از مرز ۴۰ درصد گذشته‌ است.
در گزارش مرکز آمار تونس آمده که اکثر مهاجران جوانان مجرد، بیکار اما تحصیل کرده‌ای هستند که در شهرهای بزرگ و مناطق پرجمعیت کشور زندگی می‌کنند. حدود ۴۰ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ اعلام کرده‌اند که می‌خواهند به اروپا (به‌ویژه فرانسه، ایتالیا و آلمان) مهاجرت کنند. ۱۴ درصد گفته‌اند که پرونده مهاجرت خود را از طریق قانونی پیش برده و «مراحل اولیه» آن نیز انجام داده‌اند، اما حدود شش درصد آنها هم گفته‌اند که با توجه به شرایط سخت پذیرش مهاجر در اروپا، چاره‌ای جز مهاجرت از راه‌های غیرقانونی نخواهند داشت.
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان می‌گوید یک چهارم پناهجویانی که امسال به‌طور غیرقانونی به ایتالیا آمده‌اند، تابعیت کشور تونس را دارند. به بیان دیگر، تونسی‌ها بزرگ‌ترین جمعیت پناهجویان غیرقانونی ایتالیا را تشکیل می‌دهند. مقامات تونسی اعلام کرده‌اند که در ۹ ماهه اول سال، حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ پناهجو را در آب‌های مدیترانه و در مسیر اروپا، بازداشت کرده‌اند. صدها تن از آنها در این راه جان باختند.بر اساس آمار رسمی، نیمی از ۵۵۶ هزار تونسی که در حال حاضر در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، در ۱۰ سال اخیر مهاجرت کرده‌اند. در این مدت، نه تنها میزان مهاجرت افزایش یافته بلکه میانگین سنی مهاجران نیز رشد کرده و از ۲۰ به ۲۷ سال رسیده است. نکته‌ای که به باور محققان گزارش اداره آمار تونس «از افزایش چشم‌گیر فرار مغزها» حکایت دارد.بنابر این گزارش، حدود ۴۷ درصد مهاجران تحصیلات دانشگاهی دارند و «بازار بی‌رونق و فرصت‌های شغلی محدود» دلایل اصلی مهاجرت آنها است. یک مثال به درک بهتر این معضل کمک می‌کند؛ درآمد ماهانه یک مهندس کامپیوتر تازه‌کار در تونس بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ یورو تعریف شده است، اما نبود کار بسیاری را مجبور کرده که به ماهی ۲۵۰ یورو بسنده کنند. این در حالی است که حقوق متوسط یک مهندس کامپیوتر در فرانسه ۲۵۰۰ یورو است و نیروی کار در این رشته نیز به اندازه کافی نیست.
سازمان نظام مهندسی تونس اعلام کرده که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ "حدود ۱۰ هزار مهندس به دلیل شرایط اسفناک کاری" مهاجرت کرده‌اند. در این مدت، به گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بیش از ۹۵ هزار متخصص، محقق، پزشک، استاد دانشگاه و تاجر این کشور را ترک کرده‌اند.
برچسب ها: تونس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها