به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۳۲۹۹۲
نتيجه سه روز مذاکره ایران و گروه 1+5 در وین

توافق بر سر چهارچوب زمانی مذاکرات

گروه سياسي: پس از پایان اولین دور از مذاکرات ایران و 1+5 پس از اجرای توافق ژنو در گام نخست، برای رسیدن به دستورکار مذاکرات گام نهایی که در وین برگزار شد و روساي هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند که در این دور از مذاکرات شروع خوبی داشتند.
توافق بر سر چهارچوب زمانی مذاکرات
به گزارش ایسنا، کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره‌کننده 1+5 گفت: خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم. وی افزود: کارشناسان فنی دراوایل مارس با هم دیدار خواهند کرد و من و آقای ظریف هم در روز 17 مارس (26 اسفند) دیدار خواهیم کرد. محمدجواد ظریف رییس هیات مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: در این سه روز بر روی دستور کار بررسی‌ها را انجام دادیم. کار بسیار زیادی در مقابل ما وجود دارد وکار دشوار است، اما هر دو طرف احساس می‌کنیم شروع خوبی برای این کار دشوار داشتیم.

وی در نشست خبری مشترک با اشتون ادامه داد: علاوه بر بحث‌هایی که در سطح سیاسی داشتیم کار فنی را هم شروع کردیم.وی افزود: بر روی یک چارچوب زمانی توافق کردیم تا در چهار ماه آینده بحث‌های مقدماتی را انجام دهیم و هم‌چنین به یک چارچوب کلی برای مذاکرات آینده رسیدیم. رییس هیات مذاکراه‌کننده ایران اظهار کرد: همکاران متخصص فنی ما در ماه مارس ملاقات می‌کنند و ما نیز در 17 مارس قبل از نوروز جلسه بعدی را با حضور خانم اشتون خواهیم داشت.

پیشتر ایران و کشورهای 1+5 سوم آذر گذشته توافقنامه موقت شش‌ماهه‌ای موسوم به "برنامه اقدام مشترک" را منعقد کردند که بر اساس آن، ایران بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل برخی تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان به‌طور موقت تعلیق می‌شود. این توافقنامه موقت از تاریخ 30 دی به‌طور رسمی اجرایی شد. مذاکرات جامع و نهایی ایران و گروه 1+5 هم در چهار چوب همان برنامه "اقدام مشترک" صورت خواهد گرفت.