به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۵ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۳۴۰۲۵۱

انقلاب در واتیکان نفع زنان

انقلاب در واتیکان نفع زنان
گروه بین الملل: بنا بر قانون اساسی جدید واتیکان، زنان می‌توانند در مناصب ارشد کلیسا منصوب شوند. کارشناسان این را نشانه‌ای از عزم پاپ فرانسیس برای اصلاحات می‌دانند.
پاپ فرانسیس در این قانون ساختار اداری واتیکان را نوسازی کرده است. قانون اساسی جدید که نام موعظه انجیل را بر خود دارد، نشانه‌ای آشکار از عزم پاپ فرانسیس ۸۵ ساله برای انجام اصلاحات در کلیسای کاتولیک است.از جمله مواردی که در این قانون تدوین شده، این است که غیر روحانیون و زنان از این پس می‌توانند در پست‌های بالای مدیریتی و اداری کلیسا مشغول به کار شوند.این مناصب تا سطح معادل وزیر در واتیکان را که بالاترین مقام اداری است، در بر می‌گیرد. پیش از این تنها اسقف‌ها و کاردینال‌ها و در نتیجه فقط مردان می‌توانستند این مناصب را به دست آورند.علاوه بر این پاپ فرانسیس مناصب اداری بیشتری را در اختیار اسقف‌ها در سراسر جهان قرار داده است.
در قانون اساسی جدید که حدود ۵۰ صفحه و ۲۵۰ پاراگراف است، از "تمرکززدایی سالم" و واگذاری صلاحیت به کشیشان سخن رفته است. یک شورا سال‌ها مشغول تهیه و آماده سازی نسخه جدید قانون اساسی واتیکان بود. نسخه جدید، قانون پیشین را که پاپ یوهانس پاول در سال ۱۹۸۸ تصویب کرده بود، از مدار اجرایی خارج می‌کند.پاپ فرانسیس همچنین شوراها، کنگره‌ها و بخش‌ها را از نو تعریف کرده و فعالیت همه آن‌ها را از این پس زیر رسته "دیکاستریوم" یک‌دست کرده است. در بالاترین رده، دیکاستریوم آموزه‌های مسیح قرار دارد که زیر نظر خود پاپ اداره می‌شود. این نیز نشانه دیگری از این است که پاپ فرانسیس گسترش ایمان به کلیسا را در اولویت قرار داده است.
در قانون جدید همچنین "دفتر" صدقات که به رسیدگی به نیازمندان اختصاص دارد، به "اداره" ارتقا یافته است.


 
برچسب ها: واتیکان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها