به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۳۵۰۳۶
انتقادات حاتمی‌کیا، به کیارستمی رسيد

آقای کیارستمی دنبال دفترچه مشقشان بروند!

گروه هنري: گویا سخنان جنجالی حاتمی کیا تمامی ندارد. پس از چندروزی آتش بس، بار دیگر حاتمی کیا که برای تقدیرشدن به یکی دیگر از نهادهای دولتی رفته بود در آنجا لب به سخن گشود و این بار در کنار تاکید بر صحبت‌های گذشته‌اش بر مخالفت با جشنواره های خارجی، گفت: "فرش قرمز مسیر خون ماست" و کیارستمی را از نیش و کنایه هایش بی نصیب نگذاشت و با نام بردن از وی گفت: "عده‌ای می‌توانند 1000 کیلومتر جنگ را نبینند و دنبال دفترچه مشق شان بروند" به گزارش کافه سینما، مراسم تقدیر از فیلم «چ» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان صبح امروز در موسسه همشهری برگزار شد.
آقای کیارستمی دنبال دفترچه مشقشان بروند!
در ابتدای این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا، گفت: واقعیت این است که من خوشبختانه هیچ حلقه حفاظتی ندارم و هر کس هر چه بخواهد در هر لحظه‌ای می‌تواند بگوید و حامی با قدرتی هم ندارم. حامی بزرگ من مرتضی آوینی بود. وقتی که او را از دست دادم در لحظه اول متوجه نشدم چه کسی را از دست داده‌ام، اما هرچه زمان گذشت بیشتر فهمیدم که چقدر جای او خالی است. وی ادامه داد: من مرد این نوع محفل‌ها نیستم و هر چقدر از اینجا فاصله بگیرم راحت‌تر می‌توانم زندگی کنم. هر عزیزی یک حاتمی‌کیا در ذهنش رشد کرده و دوست دارد حاتمی‌کیای ذهنش به همان مسیری برود که در ذهنش ساخته است. من به واسطه مردم و تماشاگران حاتمی‌کیا شدم و نه به واسطه عزیزان مطبوعاتی. اگر می‌خواستم اینطور باشم قطعا گمراه می‌شدم . این فضا را با خودم غریبه نمی‌دانم اما آنچه مرا به اینجا کشانده است، نگاه مردم بوده و برای اینکه این اتفاق بیفتد محاسبه‌ای دقیق نداشته‌ام و برای خوش‌آمد کسی کار نکردم و همیشه نسبت به منتقدان با فاصله ایستادم و احترام آنها را نگه می‌دام که هم آنها بتوانند حرفشان را بزنند و هم من.

کارگردان فیلم «چ» عنوان کرد: مقداری سر و صدا راه انداختم و برخی این را دوست ندارند. اما من در این فضای سوءتفاهم زندگی کرده‌ام. گذشت زمان همه چیز را مشخص می‌کند و به همین دلیل می‌گویم جای مرتضی آوینی خالی است. من هم ناله‌هایی دارم، اما به حکم غریزه باید این کارها را انجام دهم. اصرار دارم خودم را صرف جامعه سینمایی نکنم و به علاقه‌ای به این بحث ندارم. نه اینکه علاقه نداشته باشم؛ عشقم سینماست اما غرق شدن در آن را نمی‌پسندم و فکر می‌کنم برخی در این عالم غرق شده‌اند و سینما برایشان بت شده است.

چه میزان از فیلم‌های امسال جشنواره مربوط به جمهوری اسلامی بود؟

حاتمی‌کیا افزود: غرق شدن در عالم سینما شامل دوستان مطبوعاتی اینجا هم می‌شود که قبلا لهجه بچه مسلمانی داشته‌اند و الان لهجه بسیاری از دوستان در اینجا بچه مسلمانی نیست. امسال فیلم‌های بسیاری در جشنواره ساخته شده اما چه میزان از آن مربوط به جمهوری اسلامی است؟ چه میزان مربوط به این می‌شود که الان مقابل آمریکا یک حالت تحقیرآمیز داریم و نگران شده‌ایم؟چقدر سخت است برای دولت و آقای ظریف با آن مشخصات، چه باید بکند. احوال ما تحقیر شده است و مثل کسانی است که گرفتار شده‌اند و دستشان را بسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سینمای ما از دغدغه‌هایمان صحبت نمی‌کند، افزود: سینمای ما این چیزها را نمی‌گوید و اصلا این مسائل مطرح نمی‌شودو ما داریم به جهان می‌گوییم که دروغگو هستیم. ما به سینما می‌گوییم اسم ما حسین، علی و نقی است ولی مثل آنها رفتار نمی‌کنیم و هیچ نسبتی با آنها نداریم. متاسفانه موسسه همشهری به بخشی از جریان بها داده است و متوجه نبودیم که زیر پایمان را خالی می‌کنیم. امکان اینکه دوباره اتفاقی در کشور بیفتد وجود دارد ولی در آن زمان چه کسی روبروی این اتفاقات می‌ایستد؟ ما چطور بچه‌هایمان را تربیت می‌کنیم؟ من در سینما این را نمی‌بینیم و وقتی نبینم سینما برای من جای غریبی است و در حال افتادن در اقلیت محض هستیم.

کارگردان فیلم «چ» خاطرنشان کرد: همچنان مصرم که جشنواره‌های ما قرار بود فجر انقلاب را مطرح کنند. کجاست این نوع سینما؟ این سینمای جشنواره‌ای بلای جان ما شده است. کاش راه ما به دنیا قطع می‌شد تا به فکر خودمان باشیم. وقتی «شیار 143» دیده نمی‌شود به این دلیل است که مسئله عده‌ای نیست. در حالی که مردم در اکران‌ها حضور داشتند و با شدت با «شیار 143» ارتباط برقرار کردند.

حاتمی‌کیا ادامه داد: بین آنچه که مردم می‌خواهند و آنچه بچه‌های سینما می‌گویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهای عجین بودیم که نمی‌توانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلم‌هایی که با قدرت پای این بحث‌ها بایستد. زمانی زیادی است که مجله و روزنامه نمی‌خوانم چون احوالشان با من یکی نیست. اگر دیر اقدام کنیم و توجه‌ای نداشته باشیم اوضاع بدتر می‌شود. اوایل انقلاب فیلم‌های خانواده‌ای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان کاملا پاکسازی شده است.

وي اضافه کرد: استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده‌ای می‌توانند در آن واحد کشوری که 1200 کیلومتر در آن جنگ می‌شود را نبینند و دنبال دفترچه‌ مشقشان بروند. حاتمی‌کیا افزود: وقتی به آدم ضربه می‌زنند، از یک جایی به بعد کرخت می‌شود. من معتقدم سینمای فجر، سینمای فجر انقلاب نیست. حالا اسم من ضد انقلاب شود یا هر چیز دیگر. مهم نیست. سینمای ایران به سمت مرده شدن پیش می‌رود. شب گذشته برای دیدن تستی از فیلمم به سینمایی رفتم و اصلا مخاطبی ندیدم؛ چه کسی باعث ایجاد این شرایط شده است؟ بخشی از این جریان به دلیل سینمای جشنواره‌ای است که هنوز مبلغانی دارد.

کارگردان فیلم «چ» در ادامه با اشاره به بی‌توجهی مسئولان نسبت به فیلم‌ها عنوان کرد: چند روز پیش 2 فیلم از اسکار را دیدم که نام یکی جاذبه و دیگری 12 سال بردگی بود. فیلم 12 سال بردگی فیلم شاخصی نبود و حتی صدها بار به آن پرداخته شده اما بهترین فیلم جشنواره می‌شود.واصح است که به چه دلایلی که مربوط بهخود فیلم نیست. چرا نگاه آنها اینگونه است و مسئولان ما ابا دارند وارد این مباحث شوند؟ حاتمی‌کیا در پایان خطاب به روزنامه‌نگاران گفت: مرا بزنید و تحقیر کنید اما باید بفهمید قلمتان تحریکم نمی‌کند. طوری بنویسید که من بفهمم قلمتان من را تحقیر نکرده است. اگر من را تحقیر کنید به خودتان منتقل می‌شود. همان طور که اگر من را تشویق کنید به خودتان بر می‌گردد.

ماکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۷:۱۴
با همه احترامی که به ایشان وفیلمهای خوش ساختشان می گذارم باید بگویم ایشان مظهرهنری نوعی پریشانی هستند که نه ربط به اسلام دارد ونه انقلاب .نه ایران و مشابه این مورد حتی در سینماگران مقابل ایشان هم موجود است به همین دلیل است که آقای حاتمی کیا در مواقع خاصی ازتاریخ ایران داغ می کنند ومانند سوژه های فیلمهایشان دربن بست می مانند والبته طلبکارو عرفانی (211637)
کیا رستمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۲:۱۲
شما در حدی نیستی که بخواهی در مورد استاد کیارستمی نظر بدهی!
اگر شماها هم مثل ایشان دغدغه تان مشق شب بود الان خوب بود حد اقل یه جایزه بین المللی داشتی !
و نسل درستی داشتیم (211728)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۷:۲۱
فارغ از قضاوت درباره صحبت های ایشان، فقط امیدوارم این حرفها صرفا از روی اعتقاد گفته شده باشد نه به دلیل آنکه برای فیلمشان "اصلا مخاطبی ندید" ه اند!! (211638)
ایرانی1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۴۰
فیلم های ایشان بی مخابند؟ بد نیست در نت جستجو کنید و فروش فیلم های ایشان را رصد کنید. (211698)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۷:۴۰
این بابا آنچنان از جنگ صحبت میکند وبه دیگران فخر میفروشدکه اگر کسی نداند فکر میکند ایشان همه دوران جنگ را در پشت خاکریزها گذرانده در حالیکه راه خود را کج کرده و سابقه چندانی برایشان در جنگ وجود ندارد . (211642)
ایرانیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۸:۰۰
آقای حاتمی کیا بیشتر از این خودتو خراب نکن (211657)
نی نی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۸:۲۸
ایشون اول میگه واسم مهم نیست در موردم چی میگید بعد میگه من رو تحقیر نکنید
در ضمن اقای کیارستمی هم کارگردانی محبوب داخلی و هم بین المللی هستند درست نیست چون در حد جشنواره های خارج نیستیم خودمون کسانی مثل فرهادی و کیارستمی که باعث افتخار این مملکت و نام ایران شده اینجوری حرف بزنیم (211667)
فرزین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۸:۳۷
حاتمی کیا مصداق بچه لوسی را دارد هرچه هم به او بدهند باز هم معترض است .
حمایت حکومت و مطبوعات برای ایشان امری بدیهی است حالا معترضند چرا مردم
ایشان را سر دست بلند نمیکنند . (211671)
حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۸:۳۸
اي بابا چيه شلوغش كردي ،!!! با پول حكومت فيلم ميسازي،، باپول حكومت تبليغ ميكني ،! شهرداري شده واحد تبليغاتت ،!! همه شهر شده بيلبرد فيلم آنچنانيت،!!! چندروز يه بار هم شروع ميكني به بزرگان بدو بيراه گفتن ،!!! حالا گيريم تو اين مملكت ١٢٠٠ كيلومتر جنگ بوده ، اولأ كه جناب عالي از يه دوربین که سنگینتر بر نداشته . . . .،!! تو اين مملكت فقط همين هشت سال جنگ بوده ،!! جنگش رو يكي ديگه كرد بخور بخورش برا شماست ،!! اصلأ من فيلم فارسي دوست دارم،!!!!!!!  (211673)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۹:۰۳
چی شد.حالا حاتمی کیا شد بد؟تقصیر حاتمی کیا چیه که فیلم عصبانی نیستم رو حذف کردند.حاتمی کیا فیلم ساز خوبیه..بیخود سعی نکنید بد بگویید (211676)
داد
Germany
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۵۰
حتما توصیه های بابابرقی رو جدی میگیریم (211700)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۱:۵۵
جناب اقای حاتمی کیا ، گویا بد جوری داغ کرده اید. دلم بحال آن جوانهایی می سوزد که از جنابعالی چه تصوراتی داشته اند. اما پیشنهاد می کنم برای آنکه بیشتر اذیت نشوید به سراغ مضامین جدیدی روید. درست است امروز با ترسیم فضای عرفانی . . .اما شاید دالهای دیگری را بتوان پیدا کرد . کمی بیشتر تحقیق کنید. (211723)
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۹:۱۶
یکی از دلایل نبودن مخاطب برای فیلم شما همین رفتارهای شما بعد از جشنواره هست. من خودم بقدری از صحبتها و رفتار شما ناراحتم که ترجیح میدم نرم سینما تا فیلمتونو ببینم (منی که تا به امروز همیشه فیلمهای شما رو تو روزای اول رو پرده سینما میدیدم) (211678)
ممدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۰۵
آقای حاتمی کیا بزرگترین ضربه را امثال شما با محدود کردن انقلاب به نظام می زنید ... (211684)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۰۹
من نمی فهمم آقای حاتمی کیا چرا اینطوری شده این همان حاتمی کیا کار گردان آژانس شیشه ایه (211686)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۳۳
اقای حاتمی کیا بسه دیگه حسابی جو گیر شدی ولی نمی دونی هنرمندی که پایگاه مردمی شو خراب کنه فاتحه اش خوانده (211694)
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۵۳
تمام حرفش اینه :"شب گذشته برای دیدن تستی از فیلمم به سینمایی رفتم و اصلا مخاطبی ندیدم". به خدا اگه چمران واقعی رو می ساختی یه ملت براش صف می کشید. اما تو می خوای یکی بشی مثل دهنمکی. حیف به رنگ ارغوان که کارگردانش تویی. حاتمی کیای عزیز مردم رو انتخاب کن یه روزی جوابتو می دن. (211702)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۱:۰۹
وقتی بهرام بیضایی ها و ... جلای وطن کنند طبیعی هست که امثال حاتمی کیا بازیگر میدان شوند . (211705)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۱:۱۱
حاتمی کیا را چه شده؟! آیا این نوعی تبلیغ برای فیلمش است؟! معلومه بدجوری دارد شبیه ده نمکی می شود، متأسفانه! (211707)
غلامرضا
United States
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۱:۲۸
امان از خودشیفتگی!! (211713)
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۱:۵۱
وجدانن آقای حاتمی کیا تو دیگه وجهه خودتو حفظ کن از فیلم آزانس که تو یه صحنه گیر دادی به کیارستمی فهمیدم بش حسودیت میشه حالا هم که این موضوع رو علنی کردی تا حالا فکر میکردم تنها کارگردانی هستی که بی حاشیه هستی ولی حالا.... (211720)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۱:۵۴
من جوون بیکارم یا تو؟ "تحقیر شدیم"!!! شاید تو تحقیر شده باشی ولی من کمرم از بی پولی شکسته....من بیکارم یا تو (211722)
حاتمی با کیا؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۲:۴۲
این آقا روشن فکر هست ولی جبهه پایداری پشتش می ایسته،این آقا فیلمساز مردمی هست اما یک دوگانگی و خود درگیری در تمام حرفاش پیدا میشه که بوی جنگ میده با شکل 598،این فیلمساز اونقدر عقده . . . در حرف و فیلم هاش برجسته است که نیاز به اسم کیارستمی دیگه نبود... (211736)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۲:۵۵
حاتمی کیا...این کار رو باخودت نکن !!!! (211739)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۳:۴۸
پول و قدرت چه کارها نمیکنه (211750)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۳:۵۸
اینم شلوغ میکنه بلکه چ پرفروش بشه (211756)
دل تو دل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۰:۰۵
حاتمی تودله ما اصلا جا نداری. (211758)
مسافرکوچولو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۰:۴۴
باد آورده را باد میبرد.... حاتمی کیا نامی بزرگ در تاریخ سینمای ایران دارد که با کمک دستگاههای خاصی بدست آورده است ...... اینکه چرا با دست خودش دارد خرابش میکند خدا میداند .... شاید ظرفیتش فقط به به شنیدن بوده و اه اه را نمیتابد مخصوصا عدم حضور مخاطب فیلمش در سینما را ..... (211761)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۳:۵۹
قرار نیست دغدغه های یک نسل برای نسل های بعدی هم مهم باشد. اگر این را قبول کنیم و تغییر را بپذیریم دیگر گله ای باقی نمی ماند (211766)
فلانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۴:۰۲
کاش به این بابا یه جایزه بین المللی بدن، به نظرم بدجور شفابخش خواهد بود! دقت کردین دقیقا بعد اسکارگرفتن فرهادی احوالاتش همچین شده؟ (211767)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۵:۳۵
وا مصیبتا از این جو فرهنگی
از این کامنت های جهت دار
از این گفتارهای پرکینه (211771)
بلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۵:۴۶
دلش میخواد شریک دزد و رفیق قافله باشه دلش میخاد هم از توبره بخوره هم از آخور به قولا از هر کاسه ای میخواد آش بخوره نمی فهمه چکار کنه میبینه نعمت هست رزق و روزی فراوون البته برای او و هم قشری هاش اما گیج و حیرون پشت این خان نعمت نشسته ...البته اینها ضرب المثل و در مثل هم مناقشه نیست. (211773)
اشرفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۰۷:۴۶
این کینه و حسد با جان آدمی چه ها که نمی کند!!! (211776)