به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۸:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۳۸۸۰۵۷

اسپیس ایکس در طول ۹ ساعت دو موشک پرتاب کرد

اسپیس ایکس در طول ۹ ساعت دو موشک پرتاب کرد
گروه علمی: شرکت اسپیس‌ایکس روز جمعه، ۱۷ فوریه یک پرتاب دوگانه را تجربه کرد. اوایل روز جمعه، یک موشک «فالکون ۹» ۵۱ ماهواره باند پهن استارلینک را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا برد.سپس یک موشک «فالکون ۹» دیگر در همان روز در ساعت ۲۲:۵۹ به وقت محلی، از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به هوا بلند شد و ماهواره موسوم به «I-۶ F ۲» را برای شرکت مخابراتی بریتانیایی اینمارست (Inmarsat) به مدار زمین برد. این دومین ماموریت مداری اسپیس‌ایکس در کمتر از ۹ ساعت بود.

مرحله اول موشک فالکون ۹ که I-۶ F ۲ را به فضا پرتاب کرد، طبق برنامه‌ریزی به زمین بازگشت و ۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از بلند شدن، بر روی سکوی دریایی اسپیس‌ایکس فرود آمد. اسپیس‌ایکس در شرح این ماموریت نوشت، این سومین پرتاب و فرود برای این تقویت کننده خاص بود.در عین حال، مرحله فوقانی موشک فالکون ۹ به حرکت خود در مدار ادامه داد و در نهایت ماهواره I-۶ F ۲ را حدود ۳۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه پس از پرتاب، در مدار معین مستقر کرد.

این استقرار در ارتفاع حدود ۴۰۴ مایلی (۶۵۰ کیلومتری) رخ داد، به این معنی که ماهواره I-۶ F ۲ هنوز یک سفر طولانی در پیش دارد. این ماهواره ۱۲۰۰۰ پوندی (۵۵۰۰ کیلوگرمی) اکنون راهی مدار زمین‌ثابت در ارتفاع حدود ۲۲ هزار و ۲۰۰ مایلی (۳۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتری) بالای سطح زمین می‌شود و به گفته شرکت سازنده آن، از آن نقطه، اتصالات میان کشتی‌ها و هواپیما‌ها در منطقه اقیانوس اطلس را پشتیبانی می‌کند.

ماهواره I-۶ F ۲ دومین ماهواره از دو ماهواره I-۶ است که به مدار زمین می‌رسد. دیگری، I-۶ F ۱ نام دارد که در دسامبر ۲۰۲۱ سوار بر یک موشک ژاپنی موسوم به H-IIA پرتاب شد و در حال حاضر به منطقه اقیانوس هند خدمات می‌دهد.

گفتنی است که به هر حال این پرتاب‌های پشت سر هم، رکورد جدیدی را برای شرکت موفق اسپیس‌ایکس به ثبت نرساند، چرا که این شرکت در تاریخ پنج اکتبر ۲۰۲۲، مأموریت سرنشین‌دار Crew-۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی و ارسال مجموعه‌ای از ماهواره‌های استارلینک را با فاصله کمی بیش از هفت ساعت به فضا پرتاب کرد.

شرکت اسپیس‌ایکس در حال حاضر ۱۲ ماموریت را در سال ۲۰۲۳ پرتاب کرده است. ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت تابستان گذشته گفت که اسپیس‌ایکس می‌تواند تا ۱۰۰ ماموریت را در سال جاری پرتاب کند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: اسپیس ایکس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها